יום חמישי, 2 בנובמבר 2017

לורד בלפור - המצהיר על הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל

לורד בלפור - המצהיר על הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל.
האם הוא היה האיש הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון?
באדיבות הארכיון הציוני
אם לורד ארתור ג'יימס בלפור, שר החוץ בממשלה הבריטית במהלך מלחמת העולם ה-I היה איש אחר, האם גם אז הייתה נולדת הצהרת בלפור? ניתוח מפת עץ החיים הקבלית שלו ושל ההצהרה מעיד על צירוף גורלי במיוחד שעזר להישג המדיני הראשון והחשוב של התנועה הציונית בדרך למדינה יהודית בארץ ישראל.

מפת עץ החיים הקבלית שבה אני נעזר לפיצוח סוד אישיותו של האדם, מורכבת משני חלקים:
לכל אדם, לכל ישות ולכל אירוע יש מן המשותף. לכולם יש תאריך לידה ושם. הלורד ארתור ג'יימס בלפור, ככל אדם, יש לו שם פרטי, שם משפחה ותאריך לידה. מכתבו אל הלורד רוטשילד המכונה "הצהרת בלפור", אף לו תאריך לידה, כי נכתב בתאריך מסוים. כשנבדוק לעומק נמצא כי יש לו שם פרטי "בלפור" ושם משפחה "הצהרה". מדוע אני רואה זאת כך? במהלך ההיסטוריה אנשים שונים כתבו או הצהירו הצהרות והמילה "הצהרה" משותפת לכולם. לכן המילה "הצהרה" מקבילה לשם משפחה ושם המצהיר הוא השם הייחודי (הפרטי) להצהרה הספציפית.

כל אלו מגיעים לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליהם. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה למלך, לאביר ולשר. המלך מהווה חמישים אחוזים ממבנה אישיות האדם או הישות ומיוצג על ידי סיכום תאריך הלידה. האביר מהווה עשרים וחמישה אחוזים ממבנה אישיות האדם או הישות ומיוצג על ידי המזל האסטרולוגי הנובע מתאריך הלידה. השר מהווה עשרים וחמישה אחוזים ממבנה אישיות האדם והוא מיוצג על ידי מספר השם הפרטי של האדם או הישות.

לקראת חגיגת המאה להצהרת בלפור אשר נולדה ב-2 בנובמבר 1917, החלטתי לבדוק האם יש קשר בין מפת עץ החיים של הלורד ארתור ג'יימס בלפור אשר נולד ב- 25 ביולי 1848, לבין ההצהרה אותה כתב.
האם הוא היה האיש הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון?

זאת ועוד, אנו חוגגים השנה, 2017 , 100 שנה להצהרת בלפור. בספר 'סדר הקורות הקצר' מאת הרב שלמה בניזרי אני מוצא כי ברית בין הבתרים, ההבטחה הראשונה שהבורא נתן לאברהם כפי שמתואר בספר בראשית פרק ט"ו פסוק י"ח בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָה אֶת-אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר  לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת, נכרתה בשנת 2018 לבריאת העולם (1742 לפני הספירה). ב- 2017 לפי התאריך הלועזי, אנו זוכרים את אשרור האומות שניתן רק לפני 100 שנה, בעת החדשה, לזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל  והם מהווים את הבסיס החוקי על פי המשפט הבינלאומי לזכותו של העם היהודי על כל חלקי ארץ ישראל   וב- 2018 לפי התאריך העברי, נתנה ההבטחה הראשונה מפי הבורא עצמו לאברהם כי לזרעו ניתנה הארץ הזו. 

אתם אולי חושבים שזה מקרה. אני איני סבור כך.

מפת עץ החיים של הלורד ארתור ג'יימס בלפור 
הלורד ארתור ג'יימס בלפור  Arthur James Balfour   ‏ היה מדינאי בריטי וראש הממשלה של הממלכה המאוחדת.

יליד 25 ביולי 1848 - 19.3.1930
מפת עץ החיים הקבלית - הלורד בלפור


חבלי לידה ארוכים למסמך ההצהרה
ביולי 1917 הגישו ד"ר חיים ויצמן ונחום סוקולוב לממשלת בריטניה הצעה להצהרה מדינית "שרואה בארץ ישראל את ביתו הלאומי של עם ישראל ומכירה בזכותו לבנות את חייו הלאומיים בה". באותה התקופה כיהן הלורד בלפור, חובב התנ"ך, בתפקיד שר החוץ הבריטי. הוא ראה בהיבט רחב את ההצהרה מטעמים אסטרטגיים ודתיים והאמין כי "שיבתם של היהודים לציון היא מאורע היסטורי ממדרגה עליונה שנגזר מתוקף צו הבורא".

להצהרה הסופית שאישרה ממשלת בריטניה ביום 2.11.1917 קדמו 12 טיוטות, שכולן היו הצעות של התנועה הציונית לממשלת בריטניה.
הטיוטה האחרונה נשלחה על ידי הלורד בלפור, וההצהרה הסופית נשלחה כמעין מכתב תשובה שהופנה ללורד רוטשילד, שכלל את הצהרת ממשלת בריטניה. תשובתו הסופית של הלורד בלפור נשלחה ללורד רוטשילד היות והאחרון היה חתום על הצעת הנוסח הסופית.

הצהרת בלפור נכתבה מתוך אינטרס מדיני כמסמך שצריך לשמש את בריטניה במאמציה להשגת מנדט על שטחה של ארץ ישראל.

ההצהרה אכן השיגה את מטרתם של הבריטים ושימשה כבסיס לכתב המנדט שנתן חבר הלאומים לבריטניה.

ההצהרה נוסחה באופן שבכל הנוגע ליהודים הלשון נכתבה פעילה, בעוד שלגבי שאר יושבי הארץ מדובר ב"הגנה על הזכויות", כלומר בשמירת הזכויות שכבר קיימות. כבר מזה ניתן להבין שהיהודים היו רק כלי משחק במהלך כולל של הבריטים שפעל לטובת היהודים.

האדם הנכון במקום הנכון
מהשתלשלות האירועים ברור כי הלורד בלפור היה האדם הנכון במקום הנכון ובעל הכישורים הנכונים והרצון מצד אחד ומצד שני הנכונות והערכה המיוחדת לעם היהודי למימוש המהלך.

האדם הנכון? בהיותו שר החוץ הבריטי לורד בלפור היה ממונה על ניהול "המו"מ" בעניין הצעתם של ד"ר חיים ויצמן ונחום סוקולוב לגבי ההצהרה, וכשר החוץ תפקידו היה לדאוג לאינטרסים של הממלכה ובפרט שליטה על ארץ ישראל, שליטה על תעלת סואץ המעבר להודו ומניעת הסורים מלהשתלט על כל המזרח התיכון.

הכישורים - היו כה גדולים שמספר שנים קודם לכן נבחר להיות ראש ממשלת בריטניה, והערכתו לעם היהודי ניכרה לאורך כל השנים שכן תמיד צידד בהקמת "מדינה" ליהודים ותמיד טען שהנצרות חייבת לעם היהודי.

שילוב כל התכונות והאירועים היו הגורמים הפעילים לכך שדווקא הלורד בלפור ולא אחר אחראי על ההצהרה - המכונה "הצהרת בלפור".

המלך באישיות של לורד בלפור
ייעודו של לורד בלפור מתבטא במספר המלך שלו - מס' 8 המשויך לספירת תפארת ומסמל באסטרולוגיה את מזל גדי, הקורא לו להיות מלך בביצוע. אדם תכליתי, הישגי, רכושני, גשמי ואוהב כסף. אדם חזק ועוצמתי. אדם השואף ליציבות כלכלית. אדם אחראי, ענייני, מצליחן, שאפתן. אדם אנרגטי, דינמי וכשרוני בכול תחום. אדם הנוטה לעסקים, נחוש, בעל רצון עז, מתמיד ובעל משמעת עצמית. אדם יסודי, יעיל, תחרותי, חרוץ ובעל יכולת לרדת לפרטים. אדם משפחתי, מחובר לאדמה, מאורגן ומציאותי.  

האביר באישיות של לורד בלפור
האביר הוא מספר המזל האסטרולוגי  [ מס' 1 המשויך לספירת דעת הנסתרת]   -  מזל אריה הקורא לו להיות אביר ברעיונות. מנהל ועצמאי. לעמוד על במה ולהעביר ידע. להפגין בטחון עצמי. להיות מוחצן, שאפתן ויצירתי. לקבוע מטרות ולהשיגן. להיות ממוקד מטרה, יוזמתי, נמרץ, נחוש, מעשי, פעלתן, חרוץ ואיש ביצוע. יעיל, יצירתי ומוכשר. לפתח כישורים וורבאליים. להיות אדם בעל כריזמה אישית. אדם אדיב, כישרוני.

השר באישיות של לורד בלפור
השר הוא מספר שמו הפרטי של בלפור - מס' 8 המשויך לספירת בינה המסמל באסטרולוגיה את מזל גדי. הקורא לו להיות שר בביצוע. אדם מעשי, הישגי, רכושני, גשמי ואוהב כסף. אדם חזק ועוצמתי. אדם השואף ליציבות כלכלית. אדם אחראי, ענייני, מצליחן, שאפתן, בעל כוח רצון. אדם אנרגטי, דינמי וכשרוני בכול תחום. אדם הנוטה לעסקים, נחוש, מתמיד ובעל משמעת עצמית. אדם יסודי ויורד לפרטים, יעיל, תחרותי, חרוץ. אדם מחובר לאדמה, מסודר ומציאותי.
אנו רואים כי המספר 8, מופיע פעמיים, גם בייעוד – בספירת תפארת וגם בשם הפרטי – בספירת בינה.

איך השפיעה מפתו של לורד בלפור על קורות חייו?
כאשר נבחן את מפתו האישית נראה לשיא הצלחתו בחייו הגיע מגיל 46 ואילך ואכן בתקופה זו הוא נבחר להיות ראש ממשלה, ולאחר מכן בתפקיד שר החוץ שלח את "הצהרת בלפור".
ספירת כתר 2 - ללורד בלפור היו יכולות חשיבה של אדם מתחשב בבני אדם אחרים עם נטייה לנוסטלגיה. מכאן נבעו מחשבותיו לגבי היהודים.

ספירת תפארת 8 מתארת אותו כאדם אנליטי שכל מחשבתו לקדם אינטרסים כלכליים ומדיניים לטובת הממלכה.
ספירת יסוד 7 וספירת נצח 1=19 מתארות אדם הנוטה להיות עיקש ומתמיד בהחלטותיו, אדם שחותר להשיג מטרותיו בכל מחיר.

ספירות חסד גבורה 2=11 מתארות אדם בעל יכולת של מנהיג והובלת דרך עולמית.
שילוב מפתו מתאר אדם בעל יכולת כתיבה ברמה גבוהה ויכולת להביע את דעותיו באופן מדויק ונקי.

מפת עץ החיים הקבלית - הצהרת בלפור
הצהרת בלפור לפי מפת עץ החיים הקבלית

ייעודה נקבע לפי מספר המלך [מס' 4=22 המשויך לספירת תפארת המסמל באסטרולוגיה את מזל עקרב] הקורא לה להיות מאסטר.
לפיכך ההצהרה נועדה להיות מקורית, ממגנטת, יוזמת ובוראת מציאות, "ראש לאריות" ולא זנב לשועלים, ללמד את העולם בצורה יצירתית גדולה ומרשימה. 

ההצהרה נועדה להיות משמעותית בהיקף כלל עולמי למען האנושות, לרפא את העולם בעיקר מהיבט הנפשי והרוחני, ללמד את בני האדם ולהכשירם לקראת ייעודם האישי. 

בהיבט הכלכלי ההצהרה נועדה להיות מעשית וממוקדת, לפרנס מאות משפחות, להוביל ולפתח עסקים בינלאומיים מורכבים. בהיבט ה"אנושי" ההצהרה נועדה להנהיג שינויים ומהפכים בטבעיות, לפעול באמינות, בנחישות, בתעוזה, להיות יעילה מקדמת מטרות ומדויקת.

גם האביר הוא מספר המזל האסטרולוגי  [מס' 22 המשויך לספירת דעת הנסתרת]  - משויך למזל עקרב הקורא להצהרה להיות אביר – מאסטר עסקי ורוחני.

השר הוא מספר שמה הפרטי של ההצהרה - מס' 3 המשויך לספירת בינה המסמל באסטרולוגיה את מזל קשת. הקורא לה להיות שר ביצירתיות. לפעולה באופן חופשי עם כישורים וורבאליים ויכולת ביטוי טובה. להקסים ולהיות שמחה, זהירה, חברותית וכנה. בהיבט ה"אנושי" ההצהרה קוראת לבלות, לחיות כאן ועכשיו, לאלתר ולהיות בתנועה מתמדת. לשרת במיוחד בתחום היצירתי והשמחה, לעודד, לעזור ולהיות מעניינת.  

קורות "חייה" של הצהרת בלפור
ביום היסטורי, 2 בנובמבר 1917 יצאה ממשלת בריטניה בהצהרה שנחתמה בידי שר החוץ הבריטי, הלורד ארתור ג'יימס בלפור.

ד"ר חיים ויצמן בשיתוף עם ההנהגה הציונית, ערכו הצעה שכללה דרישה להכיר בזכות העם היהודי על ארץ ישראל ובזכותם של יהודים לעלות אליה, ולהעניק מעמד מוכר למוסדות התנועה הציונית בארץ ישראל.

הקבינט הבריטי אישר נוסח ההצהרה זו ב-31 באוקטובר 1917.
בעקבותיה יצאה הצהרת בלפור ובעיקרה הכרה בהקמת "בית לאומי" ליהודים בארץ ישראל. כמו כן הכירה ההצהרה בתנועה הציונית כמייצגת שאיפות אלה. לכן הצהרת בלפור הייתה ההישג המדיני המשמעותי הראשון של התנועה הציונית.

לבריטים היו שיקולים אחרים להצהרה
הממשלה הבריטית החדשה משנת 1916 בראשות לויד ג'ורג', ביחד עם ארתור ג'יימס בלפור, נטתה לדרישות התנועה הלאומית הציונית משיקולים אסטרטגיים.

הבריטים רצו הפרדה בין ארץ ישראל לבין סוריה. לבריטים היה אינטרס אסטרטגי שארץ ישראל וסוריה תהיינה מדינות נפרדות. לכן רצו שהשטח יהיה בידי יהודים ולא בידי ערבים שעשויים להגדיל את שטח סוריה ובכך לשלוט במזרח התיכון. 

לבריטים היה חשוב ליצור הזדהות של יהודי ארצות הברית עם בריטניה, במטרה לחזק את הלחץ מצד יהודי ארה"ב על הממשל האמריקאי לסייע לבריטניה במלחמת העולם הראשונה.

הבריטים רצו השגת שליטה על ארץ ישראל בשל קרבתה לתעלת סואץ המאפשרת מעבר ימי מהים התיכון לכיוון הודו.  

השיקול המוסרי - מציאת פתרון לבעיית העם היהודי הנרדף, ולתת ליהודים את ארצם היעודה. בלפור טען שהעולם חייב ליהודים חוב מוסרי גדול, ולכן על הנוצרים לסייע בידי היהודים להקים מדינה.
שיקול פוליטי בריטי פנימי: ההצהרה נועדה להמתיק את עוקצו של "חוק הזרים" שהגביל כניסה של יהודים ומהגרים אחרים לבריטניה.

התודה בקרב ההנהגה הבריטית לד"ר חיים ויצמן – שמעמדו הרם הושג כממציא הטכניקה להפקת אצטון ששימשה את הבריטים במלחמה. עד היום ישנם היסטוריונים שתולים בהסבר זה את הגורם המרכזי למתן ההצהרה.

משמעויותיו של התאריך להצהרה
יום מתן ההצהרה 2.11.1917 מתאר יום מיוחד במינו שנועד להותיר חותמו ביקום.
תפארת ודעת נסתרת 4=22 מתארים את האנרגיה הגבוהה ביותר ביקום שנועדה להנציח אירוע לעולמי עד. היא מתארת חזון גדול. 

חסד גבורה 1 מתאר את היכולת הצהרת בלפור לממש את ייעודה - השארת חותם ביקום. אילו הם כישורים מהטובים בעולם שיכולים לממש את רצונות כל אדם או אירוע.

מפת תקופות החיים מתאר את אירועי החיים הצפויים כתוצאה מהצהרת בלפור ביום 2.11.1917

שיא 4=13 מתאר שהדרך סלולה בבעיות ואינטריגות רבות, שגורמים עוינים ינסו להכשיל את מהות ההצהרה. ובעצם ניתן לומר שרק בזכות תפארת ודעת נסתרת 22 וחסד גבורה 1, עמדה הצהרת בלפור בלחצים שנערמו מולה וחצתה את המשוכה הקשה עד להקמת המדינה.

לסיכום ניתן לומר שההצהרה ניתנה ממניעים זרים ולא טהורים (4=13) והם אילו שהשפיעו עליה ועל "יום היוולדה". עם זאת המשך חייה נראה על פניו כמובטח ומשתפר במיוחד משנת 1951 ועד אינסוף/קיץ הימים.    

מסקנה
אנו מבינים מתוך מפות עץ החיים הקבלית של הלורד בלפור ושל הצהרתו כי אכן הוא היה האדם הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון למימוש המהלך.  

בהתאם לנומרולוגיה הקבלית על פי עץ החיים הקבלית, לכל מספר משויכת אישיות תנכי"ת. המספר היחידי שלא משויכת לו אישיות אלא משויך לו מקור אור ואנרגיה אינסופי הוא מספר 4=22 אליו משויכת מנורת המאור שהייתה בבית המקדש. למנורה יש תכונה מיוחדת שיש ביכולתה להפיץ אור תמיד מקצה העולם ועד קצהו לנצח נצחים.

הצהרת בלפור פתחה את הדרך לעם היהודי לשוב לארצו ולהקים בה את ביתו. בנוסף נפתח הפתח להקמת המדינה.  בשנת 1922 חבר הלאומים העניק לבריטים מנדט על ארץ ישראל על בסיס ההצהרה, בכך הפכה ההצהרה למחויבות פורמאלית, על פי הדין הבינלאומי, של בריטניה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.  מחויבות זו נתנה את התוקף לבסיס המשפטי לקיום השלטון של בריטניה בארץ ישראל.

ברגע שניתנה הכרה בינלאומית בלאום היהודי ובלאומיות העם היהודי הבינו יהודי העולם כי ההצהרה הפכה את הרעיון הציוני מרעיון של מתי מעט, משוגעים לדבר, לרעיון לגיטימי ומקובל שניתן ואפשר להוציאו מן הכוח אל הפועל.

למרות התכחשות הבריטים, בהמשך לרעיון שהובע בהצהרה, על ידי מסירת 67% משטחי ארץ ישראל לידי הערבים, בה הקימו בעבר הירדן המזרחי את הממלכה ההאשמית (השושלת ההאשמית היא שושלת מלוכה שמקורה בחיג'אז שבחצי האי ערב( ועל ידי פרסום הספר הלבן, לא יכלו הבריטים למנוע מהיהודים לשוב למולדתם העתיקה.

לאחר השואה, הייתה זו רק התפתחות טבעית ובלתי נמנעת להקמת מדינת ישראל עבור העם היהודי והתחלנו לראות את התגשמות נבואת ישעיהו [פרק י"א, פסוק י"ב]   וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם וְאָסַף נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ.

NEWS1 
בהנהלתו של יואב יצחק.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה