יום שלישי, 21 באפריל 2020

אנטישמיות בעולם בצל 75 שנה לשחרור אושוויץ


אנטישמיות בעולם בצל 75 שנה לשחרור אושוויץ



לכבוד יום השואה, החל ביום שלישי, ה- 21 לאפריל 2020 כ"ט בניסן ה'תש"ף, אנו מתכבדים להגיש לכם תוכנית מוקלטת שהכנו בנושא " וּבָחַרְתְּ בַּחַיִּים " -  תכנית הרדיו היחידה שמקדישה זמן שידור ובמה להנצחת השואה ולסיפור חייהם של ניצולי השואה. בצד קיום הצו "לזכור ולא לשכוח" או כפי שכתוב בתנ"ך "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא" [שמות י"ג ח'].

איתי על הקו, פרופסור גדעון גרייף, פרופסור והיסטוריון לחקר השואה, היסטוריון דגול ומומחה בעל שם עולמי בנושא.

הרשה לי לפתוח את תוכניתנו בציטוט שלך, גדעון,  כפי שאמרת וכתבת בעבר על עשייתך הברוכה: "מה שמניע אותי יותר מכל הוא הרצון להנחיל את זכר השואה, ובכך לקיים את צוואתם של הנרצחים: אל תשכחונו, דברו עלינו, הזכירו אותנו כל העת. אני משוכנע שצריך לדבר על השואה כל יום מימות השנה, ולא רק ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני מנסה להגשים יעד חינוכי זה בספריי, בהרצאותיי, בסדנאות שאני מעביר בארץ ובעולם".

שתהיה לנו האזנה ערבה ומהנה.

אני רוצה להמשיך בציטוט של מר אבנר שלו במאמר אשר פורסם בעיתון ישראל היום ב 22 לינואר 2020.

" השואה, ששורשיה טמונים באנטישמיות, היתה הביטוי הקיצוני ביותר לרצח עם. 75 שנה לאחר השואה, העולם נאלץ להתמודד עם שאלות קשות: כיצד ממשיכים בהנצחה ולומדים מהפרק האפל ביותר, שאירע בעבר הלא מאוד רחוק? כיצד פועלים לכך שזיכרון השואה יישאר רלוונטי גם בעולם ללא ניצולים שהיוו עדות חיה לאירועים? האם השואה תהפוך לזיכרון רחוק, מעין אסון חד־פעמי שיקראו עליו רק בספרים? 75 שנה אחרי, האם נגזר עלינו לשכוח?

שאלות אלו רלוונטיות במיוחד לאור נתוני מחקרים שפורסמו לאחרונה, והבהירו עד כמה מעט יודעים היום צעירים ברחבי העולם על השואה. בורות זו נותנת רוח גבית למגמות עולמיות מדאיגות, בהן עיוות השואה והכחשתה וכן ביטוי גובר של אנטישמיות, שכיום ניתן לראות בבירור קורלציה בינה לבין מקרים של עיוות שואה. עוד ניכר כי בחברות שבהן יש יותר ויותר גורמים המפקפקים בסיפור ההיסטורי של השואה, שמבוסס על עובדות, אנו רואים פחות ופחות עכבות בכל הנוגע לשימוש בדימויים אנטישמיים. על כן מוטל עלינו להגביר את מאמצינו ברחבי העולם להעלאת המודעות לשואה ולמשמעותה, לזכרה ולחשיבות החינוך אודותיה".




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה