יום שני, 23 באוגוסט 2021

הרב איל כהן - מגיש האוצרות האבודים התנ"ך בפרוזה 23.08.2021

 בס"ד

הרב איל כהן-מגיש האוצרות האבודים התנ"ך בפרוזה 


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, ט"ו באלול ה'תשפ"א 23 באוגוסט 2021
את הרב איל כהן - מגיש האוצרות האבודים התנ"ך בפרוזה.

הרב איל כהן, בן 51 מצפת, הוא תמצית של הישראליות המודרנית: תמהיל של חיפוש עצמי מתמיד, חיבור למילה הכתובה ועוד יותר מזה לשפת הקודש ולמקורות. הוא גדל בבית חילוני והגדיר את עצמו במשך שנים רבות כאתאיסט. כהן, אב לחמישה ילדים, מתפרנס מכתיבת ספרים ועסקים באזור צפת. החינוך הוא ערך מרכזי בחייו של כהן. הוא מקפיד לתת לילדיו את הערכים החשובים שהוא אימץ מאז שחזר בתשובה.

הרב איל כהן, מקים והוגה מיזם "חוות תזכו למצוות". החווה השיתופית לקיום המצוות התלויות בארץ, הינה פרויקט ייחודי מסוגו, שמטרתו לזכות כל יהודי בארץ ובעולם בקיום מצוות נדירות התלויות בארץ ישראל.

באחד האמשים, בהם שוטטתי במרשתת (אינטרנט) פגשתי כתבה (פוסט) על "סדרת הספרים האוצרות האבודים". הסתקרנתי וקראתי. הפוסט הביא אותי אל האתר וכך נפגשתי עם אדם מדהים שכתב (עד כה) חמישה ספרים על התנ"ך בפרוזה. קראתי את כל הפרקטים לדוגמה. הלכתי שבי אחר עומק הדברים הנכתבים, פשטותם ובהירותם. השלב הבא היה יצירת קשר עם הרב איל כהן. מצאתי בשיחתי עימו איש, מקסים, צנוע, בעל סיפור מדהים ומיד בחרתי להזמינו לתוכנית הרדיו שלי. צודקים הקוראים הכותבים, כי מרגע שמתחילים לקרוא, אי אפשר להניח את הספרים מהיד. יצירה מדהימה. לדעתי וכאן אני כבר חובש את כובע העיתונאי שלי, ספרי חובה למערכת החינוך. על הספרים האלה להיות בכל בית יהודי וישראלי. כל אחד, שיבחר לו את הדרך בה ילך, אך לדעת על המקורות שלנו, זו חובה של כל יהודי, באשר הוא יהודי.

"התנ"ך כתוב בשפה שלצערנו הרב קשה לאנשים לקרוא אותה. אני כותב לאנשים שלא מגיעים מידי יום ללמוד בבית מדרש. אני כותב לאנשים מאמינים, או לא כל כך מאמינים, אבל לא התרחקו לגמרי מהיהדות ויש להם עדיין רצון ללמוד ולדעת". אומר הרב איל כהן ומוסיף.

"סדרת הספרים שלי, שנכתבה לאורך עשר שנים, נאמנה לתנ"ך כמקור ולפרשנויות מפיהם של רש"י, מצודות, רמב"ן, מדרש רבה, מדרש תנחומא, גמרא, זוהר, ילקוט שמעוני, אור החיים, מלבים ועוד מקורות רבים. אני מציג דברים מתוך המדרשים, חומרים שפחות נחשפו בציבור הכללי".

סדרת הספרים של הרב איל כהן קיבלה הסכמות מגדולי ישראל הרשל"צ יצחק יוסף הרה"ג שמואל אליהו הרה"ג שלמה אבינר ואחרים.

הספרים של כהן מתארים לא רק את מה שקרה בעבר, אלא מושפעים לא מעט מהתפיסה שלו על מה שקורה לעם ישראל בשנים האחרונות ועל הרצון של העם להכיר את ההיסטוריה היהודית לעומקה ולהבין את השאלות הקשות שנובעות מתוך הסיפור המקראי.

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לאיל?*

לאחר שירות צבאי יצא איל לטיול במזרח הרחוק, בהודו נפגש לראשונה במדיטציה והתחיל לעסוק בה באינטנסיביות רבה במשך כשנה וחצי. ערב אחד ישב בדירה שלו עם  איזה 30 חבר'ה מכל העולם, והיה לו משעמם, אז שאל בקול: 'יש למישהו משהו מעניין לקרוא, אולי תנ"ך?' כל החבר'ה שם הכירו אותו, וממש היו בשוק. הם ידעו עד כמה הוא רחוק מזה.

מספר איל: "בבוקר, איך שאני קם, אחד החבר'ה ניגש אלי עם תנ"ך ואמר לי: 'רצית תנ"ך, הנה, בבקשה'.  עד היום אין לי מושג מי זה, ואני מאוד רוצה לפגוש אותו, כי הוא הוביל אותי למהפך הכי גדול בחיים שלי. כל החיים הייתי תולעת ספרים, אחד שקורא כל היום וכל הלילה, וכך גם קרה עם התנ"ך - התחלתי לקרוא אותו מהתחלה עד הסוף, בלי לנסות להבין יותר מדי. וככה שוב ושוב עשרות פעמים". איל החל את מסעו בחזרה בתשובה.

ערב אחד, במפגש חברים אקראי, התסכול אותו סחב במשך שנים לגבי חוסר הכרת התנ"ך התפוצץ ושינה לחלוטין את מסלול חייו. מספר איל "לפני כעשר שנים ישבתי בחצר ביתי בצפת עם חברים, בליל קיץ נעים, ופתאום זה צף. יש לי חברים מכל המגזרים – חרדים, דתיים, מסורתיים, חילוניים, אני חי בסביבה מאוד מעורבת. פתאום, אחד החבר'ה דיבר על התנ"ך בזלזול, ולא הבנתי מאיפה הם מביאים את זה. הייתי בשוק, שאלתי אותם על מה הם מסתמכים, והם ענו שקראו את הדברים האלה בספר מלכים ג' של יוכי ברנדס, ושהיא הייתה פעם חרדית אז אפשר לסמוך עליה. זה מאוד כאב לי, אז אמרתי לחבר'ה שיפתחו מקורות אמיתיים, מפרשים, ושילמדו תנ"ך כמו שצריך, אבל ראיתי שזה לא חודר אליהם".

כך החל איל במסע כתיבה שהביאו לכתיבת חמשת הספרים ועד ידו נטויה.

סדרת הספרים "האוצרות האבודים – התנ"ך בפרוזה" מאת איל כהן תוביל אתכם הקוראים במסע לאורך ההיסטוריה מבריאת העולם ועד סוף ימיו של שלמה המלך. זוהי פרוזה ספרותית היסטורית ייחודית שמגוללת את הסיפור התנכ"י בצורה ברורה ומרתקת. "ימי בראשית" מתחיל בבריאת העולם ומסתיים במותו של יוסף הצדיק. "דור המדבר" דן במנהיגותו ובהיסטוריה של משה – האיש שהוביל את עם ישראל במשך 40 שנה במדבר. "ימי השופטים" מגולל את סיפורם של 15 שופטים. "המלך דוד" מגולל את מסכת חייו המרתקת והסוערת של דוד המלך מיום היוולדו. "המלך שלמה" מספר את סיפורו של שלמה המלך.

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של איל?*

מפת עץ החיים מתארת אדם שייעודו להיות מנהיג ומוביל דרך רוחנית. להנחות ולרפא אחרים ע"י הכוונה רוחנית, בתיקונם האישי, לקראת מימוש ייעודם. לעמוד על במה ולהעביר ידע ובעיקר ידע רוחני. לפעול בנדיבות ורוחב לב. לפעול בחכמה למען האנושות. מפתך מספרת על אדם תקשורתי, וורבלי, יצירתי, חופשי, אנרגטי, אנליטי, כושר קליטה מהיר, זריז, יוזמתי, כריזמטי, דחף לצבור ידע, דחף לשינויים בלתי פוסקים, הרפתקן ומעניין.

 

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

יש בי אהבה והיא תנצח – אריק איינשטיין

מילים ולחן: ארקדי דוכין

חוה אלברשטיין - פרידה מתיבת נח

מילים: נורית זרחי, לחן: מתי כספי.

אברהם ושרה – שושנה דמארי ואליאס

מילים: איציק מאנגר, לחן: דובי זלצר, תרגום: חיים חפר

נחמה הנדל ולהקת הצעירים זמר לגדעון

מילים ולחן: נעמי שמר

שושנה דמארי - שועלי שמשון

מילים: אורי אבנרי, לחן: מרדכי זעירא

כינור דוד – שימי תבורי

מילים: אביהו מדינה, לחן: אביהו מדינה ויהודה בדיחי

מוטי פליישר – אבשלום

מילים: רות חשמן, לחן: יאיר קלינגר

שלמה המלך ושלמי הסנדלר - מחרוזת

מבצעים: אילי גורליצקי, יונה עטרי, רחל אטאס מילים: נתן אלתרמן לחן: סשה ארגוב

החלונות הגבוהים – יחזקאל

מילים: חיים חפר, לחן: שמוליק קראוס

עלה קטן – אברהם פריד

מילים ולחן: ישי לפידות

אהבה – יהורם גאון

מילים ולחן :עובדיה חממה

מי האיש – שולי נתן ונחמה הנדל

מילים : תהילים ל"ד לחן : חיים-ברוך חייט



 יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

                                                              קטלוג העשייה שלי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה