יום שני, 30 בינואר 2023

דוד כהן – מגשים ציונות מינקות ועד גבורות 30.01.2023

 בס"ד

דוד כהן  – מגשים ציונות מינקות ועד גבורות


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו
ביום שני, ביום שני, ח' בשבט ה'תשפ"ג 30 בינואר 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את דוד כהן  המגשים ציונות מינקות ועד גבורות.

 

האזנו לסיפורו של דוד כהן, בן 82 בדיוק בעוד חודש , מעפיל , חולם ומגשים את הציונות האמיתית מינקות, כתינוק שנולד בתקופת מלחמת העולם השנייה בתקופת השואה  ועד להיותו חבר בקבוץ מגן, השוכן ב"עוטף עזה".  גמלאי ועוסק בצילום כתחביב רציני.

 

אמנם , לאחרונה היתה התעוררות בנושאי ההעפלה, תנועת הבריחה והשהייה בקפריסין , אך עדיין רוב תושבי הארץ, בעיקר הנוער, לא יודעים דבר על התקופה ההיא ועל המעפילים, שהם, בעיניו של דוד, בוני הארץ האמיתיים.

 

היה זה יגאל אלון שטבע את המשפט האלמותי "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל."

 

עם ישראל הינו עם למוד מסעות ועליות לארץ ישראל. על המסע הראשון, מסעו של אברם בן תרח אנחנו למדים בשנת 1737 לפני הספירה (לפני 3760 שנה), כמתואר בספר בראשית פרק י"ב פסוק א'. לאחר העבדות במצרים, מתרחש המסע השני, יציאת מצרים בשנת 1312 לפני הספירה (לפני 3335 שנה). המסע השלישי, שיבת ציון, בעקבות הצהרת כורש ארע בשנת 370 לפני הספירה (לפני 2393 שנה). המסע הרביעי החל אחרי שנות גלות ארוכות רק בשנת 1882 והמשיך במשך חמש עליות עד 1939 פרוץ מלחמת העולם השנייה. המסע החמישי, שחלק גדול ממנו קרם עור וגידים באמצעות תנועות ההעפלה והבריחה החל בשנת 1939 והסתיים רק עם קום המדינה ב 1948.

 

תנועת "הבריחה" בה השתתף דוד באופן פעיל, פעלה באירופה משלהי מלחמת העולם השנייה ועד להקמת מדינת ישראל והייתה אחראית להברחתם של כשלוש מאות אלף ניצולי שואה ממזרח אירופה לכיוון דרום מערב – אל נמלי הים התיכון. ניצולים שבחרו לנטוש את גיא ההריגה של אירופה כדי להקים לעצמם בית בארץ ישראל. שורשי "הבריחה" בהתארגנות ספונטאנית של ניצולי השואה, שיצאו מן המחנות, מן היערות וממקומות המסתור והחלו להתארגן לעזרה הדדית. הם היו יתומים, שכולים, נצר אחרון למשפחותיהם. הראשונים להתארגן היו פרטיזנים יהודים ובוגרי תנועות הנוער הציוניות. הם התארגנו ב"קיבוצים" בהם נמצאו לפליטים קורת גג, שמיכה, זוג מכנסיים, אוכל – מעין משפחה וכתובת ראשונה.

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לדוד?*

הוריו של דוד, אשר נולד בשנת 1941 באירופה המדממת ובתקופת השואה האיומה, נכלאו בקפריסין כאשר הבריטים מנעו מהם בחוזק יד את הכניסה לשערי ארץ ישראל. רק עם תום המנדט יכלו הם להגשים את אמונתם הציונית ולהתאחד עם אחיהם, בני עמם בארץ ישראל.

דוד, ממשיך את מסורת הוריו על-פי החינוך הציוני שקיבל ובוחר, גם בגיל 82 להמשיך להתגורר בקיבוץ מגן שב'עוטף עזה', שהוגדר על ידו כ"99% גן עדן

ו 1% גהנום". אם זו איננה הציונות המיטבית בהתגלמותה, אותה מיישם דוד בחייו מינקות ועד גבורות, אזי אינני יודע איך להגדיר ציונות מיטבית מה היא. על כך מגיעה לדוד הצדעה עמוקה ו'יישר כח' ענק.

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של דוד כהן?*



מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות שיתופי, לחנך, להקשיב לזולת, לתמוך ולרפא. לייעץ ולגשר בתחומי זוגיות ומשפחה. להתחבר לרוחניות, לטפל בזולת ולהיות מעורב למען החברה.  להתחבר לצד האומנותי והרגשי שבך. מפתך מספרת על אדם בעל מחשבה מיוחדת מקורית לא שגרתית ומבריקה. בעל יכולת לברוא את המציאות של עצמך. מהיר מחשבה ומהיר החלטה. ביומיום, אדם שקול, הרואה את שני הצדדים של המטבע. אדם המסוגל להכיל צרכים של אחרים. אדם בעל מחשבה שיתופית, זוגית, אינטימית.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

עץ הכוכבים – חוה אלברשטיין

מילים: לייב מורגנטוי, לחן: נורית הירש, תרגום: יורם טהרלב

יהורם גאון ואסתר עופרים בהיכל התרבות - לילה לילה

מילים: נתן אלתרמן, לחן: מרדכי זעירא

יהורם גאון – שלום לך ארץ נהדרת

מילים: אילן גולדהירש, לחן: סטיבן גודמן

תכול המטפחת - טובה פירון

מילים: י.גליצקי / אברהם שלונסקי  לחן: י.פטרסבורסקי

הכל עובר חביבי - עמוד האש

מילים: אהוד מנור, לחן: שם טוב לוי

על הדרך עץ עומד - צילה דגן

מילים: איציק מאנגר, לחן: פ. לסקובסקי, תרגום: נעמי שמר

אם ננעלו – עופרה חזה

מילים: רבי שלום שבזי, לחן: עממי תימני

קומזיץ בקפריסין - חבורת רננים

מילים: נתן אלתרמן  לחן: גיל אלדמע

אריק איינשטיין - כמה טוב שבאת הביתה

מילים: יעקב רוטבליט, לחן: שלום חנוך

בועז שרעבי ושושנה דמארי - לשיר איתך

מילים: אהוד מנור, לחן: בועז שרעבי

שני שושנים אסתר עופרים

מילים: יעקב אורלנד, לחן: מרדכי זעירא

ים השיבולים – הגבעטרון

מילים: יצחק קינן, לחן: חיים אגמון


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה