יום שני, 1 באפריל 2024

לני וקלי דיטש - אביו ואחותו של רס"ם (מיל) יונתן דוד דיטש ז"ל 01/04/2024

 בס"ד

לני וקלי דיטש -  אביו ואחותו של רס"ם (מיל) יונתן דוד דיטש ז"ל



במסגרת תוכניתנו "מדברים רדיו" אירחנו ביום שני, כ"ב אדר ב' ה'תשפ"ד 01 באפריל 2024 את לני וקלי דיטש -  אביו ואחותו של רס"ם (מיל) יונתן דוד דיטש ז"ל אשר נפל ב 07.12.2023 כ"ד בכסלו ה'תשפ"ד אור לנר ראשון של חנוכה במלחמת חרבות ברזל.  נספר על דרכו וחיי פועלו של יונן דוד, לוחם בגדוד הסיור 6623 של עוצבת "חוד החנית", אשר נפל בקרב בדרום רצועת עזה וכיצד ממשיכים הלאה. בתוכנית נשוחח על: נתינה אינסופית שאינה מסתיימת.

כאשר אנו רוצים לבדוק את משמעות השם יונתן, עלינו לחלק את השם לפי ההברות, יו-נתן. יו הן 2 אותיות משם הבורא יתברך ומכאן אנו מבינים כי פירוש השם יונתן הוא ה׳ נתן. כלומר ה' נתן לעולם את יונתן במתנה. מומלץ לזכור שרבי נחמן מברסלב אומר ש: "היום בו נולדת, הוא היום בו הקדוש ברוך הוא החליט שהעולם הזה לא יכול להתקיים בלעדייך". יונתן אהב לתת ולעזור לכל אדם שפגש בחייו. כפי שמעיד עליו לני אביו. "יונתן דוד נתן לכולנו את חיים שלו. קודם אמר כן לכל אתגר ואח״כ חשב איך להמשיך הלאה, תמיד בחיוך, תמיד עם הרצון לעזור ותמיד עם כל הלב. הוא היה אדם כולו לב, טרף את החיים כפי שהם ופשוט הסתדר בכל מצב גם במקומות החשוכים ביותר!".

 

חייו הקצרים של יונתן דוד היו מלאי אתגרים, עליהם התגבר באמצעות נתינה וחיוך. יונתן ומורן דיטש התאהבו בגיל 17 והיו ביחד במשך 17 שנים. כחודשיים לפני החתונה של יונתן ומורן גילו שמורן חולה בסרטן סופני. יונתן לא ויתר והחליט להקדים את החתונה. כבעל ואישה צעירים המשימה הראשונה שלהם הייתה לנצח את הסרטן של מורן. והם ניצחו. משימת חייהם השנייה הייתה להצליח להביא ילד לעולם.  שנים של טיפולים, ומאבקים שבסופם נולד בנם ארי. הם ניצחו פעם שניה.

 

יונתן דוד עבד בחברת בתחום הציוד הרפואי שתפקידו היה לתמוך, לייעץ ולשתף את ניסיונו בניתוחי כף רגל.  היה מוכר בחדר ניתוח בבתי חולים רבים והיה ידוע כאדם מקצועי, חביב, מנומס ובעל רצון עז לעזור לתת יד לצוות המנתחים. כולם הכירו אותו בגלל החיוך והאופטימיות שלו בכל מצב.

 

בחול המועד סוכות משפחת דיטש יצאה לחופשה משפחתית למלטה כדי לחגוג את יום הולדתה ה-90 של הסבתא  המתגוררת בלונדון. הם חגו ושמחו עד לבוקר ה7/10.

 

כאשר הגיעו הידיעות על טבח שמחת תורה ופרוץ המלחמה בדרום, ליונתן היה ברור מה הוא צריך לעשות. כבר באותו יום הוא התחיל לחפש טיסות לארץ ולדבר עם חבריו לצוות. לא עבר שבוע ויונתן כבר היה בעזה. נלחם, מחזיק את רוח הצוות שלו על כתפיו. הנר הראשון של חנוכה היה היום האחרון בחייו של יונתן. יונתן נפל בקרב בעזה מוות גיבורים והציל את כל הצוות שלו. הפעם מורן ויונתן הפסידו.

 

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

למרות האבל הכבד על נפילתו של יונתן דוד, קובעת המשפחה ואב המשפחה בראשה באמרם: "אנו משפחה של נתינה ונמשיך כך ואנו מקווים על ידי סיפורו של יונתן נוכל לשנות את העולם ונהיה עם אחד ומאוחד במדינת ישראל עם סובלנות לאחרים ואנו נגיד מה נוכל לתת במקום לומר מה אני מקבל.  הנתינה הינה שיקום לנפש וגם מאחדת".

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב למשפחת דיטש?*

 

לאור מאורעות מלחמת שמחת תורה, או כפי ששמה נבחר להיות מלחמת חרבות ברזל, כאשר הידיעות על פלישת הפלשתינאצים, טבח המבלים, רצח ושריפת התינוקות והילדים, שריפת הישובים וחטיפת מאות מאזרחי ישראל קמו עשרות אלפים מחיילי, משוטרי ומאזרחי ישראל וירדו דרומה להילחם באויב האיסלמו-נאצי. הם לא שאלו שאלות. הם לא התנו תנאים, הם פשוט אמרו לעמם ולארצם "הנני" וירדו להילחם. גם יונתן דוד ז"ל, אמר "הנני" ויצא להילחם למען חרות עם ישראל בארצו. מלחמה, אשר לצערנו לא שב ממנה.

 

מה משמעות המילה הנני? כפי שלמדתי מהמורה המופלא ל-תנ"ך נתנאל אלינסון.

המילה הזאת נאמרת בתנ"ך על ידי מעט מאוד דמויות, ולרוב משמעותה התמסרות מלאה לדבריו של השולח, גם אם קשה מאוד להבין את מהות השליחות הקשה.

כך אומר אברהם לאלוהיו "הנני" על הציווי לקחת את בנו האהוב לעקידה.

כך אומר יצחק לאביו "הנני" על הליכתם המשותפת להיעקד בהר המוריה.

כך אומר יוסף לאביו "הנני" על אף השליחות המסוכנת ללכת לאחיו השונאים אותו.

כך אומר יעקב לאלוהיו "הנני" רגע לפני הירידה לחשיכה הגדולה במצרים.

כך אומר משה לאלוהיו "הנני" רגע לפני השליחות הבלתי אפשרית של הוצאת העם ממצרים.

כך אומר שמואל הנביא חמש פעמים בטרם החילו להתנבא, כאשר תקופת חושך יורדת על עם ישראל לפני 2,900 שנה. אך אין לאבד את התקווה ככתוב, רגע לפני ירידת החושך "וְנֵר אֱלֹהִים טֶרֶם יִכְבֶּה". גם כיום עלינו לזכור, כי למרות הקושי והחושך, עלינו להאמין שיש תקווה ועם ישראל, כלומר כולנו ננצח.

 

כך גם אומר הזמר אליעזר לאונרד כהן, שכל חייו היה מעורה בתרבות העולם לצד נשיאה כבירה בתיק הכבד כל כך של יהדותו-  הנני. יש לי שאלות אדירות. אינני מבין את האופל הכבד היורד בעולמך. ובכל זאת: הנני.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

אליעזר ליאונרד כהן – הנני

מלים ולחן: אליעזר ליאונרד כהן

נונו – אבא בוא

מילים ולחן: נעמי אהרוני גל, הפקה מוזיקלית: יונתן דרוקר ונעמי אהרוני גל

לתת - בֹעז שרעבי

מילים: חמוטל בן זאב, לחן: בועז שרעבי

איתן מסורי - אלוהים נתן לך במתנה

מילים: דוד חלפון, לחן: איתן מסורי

גלי עטרי - אין לי ארץ אחרת

מילים: אהוד מנור, לחן: קורין אלאל

שלישיית גשר הירקון – הגביע

מילים: יורם טהרלב, לחן: נחצ'ה היימן

                          

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה