יום חמישי, 13 ביוני 2013

להקדים את התרופה למכה..


להקדים את התרופה למכה..

אברהם אבינו נולד בתור אברם. אלא שכחלק מתהליך הגילוי של האל ע"י אברם והשינוי התודעתי שהוא עבר עקב כך, שונה שמו לאברהם. מתברר, כי שינוי השם משפיע ישירות על אופן החשיבה, התפקוד וההתנהלות שלנו.

במקרה של אברהם ל. יליד 2003  (ששמו המלא ותאריך לידתו המלא שמורים במערכת), הגיעו אלי הוריו, על מנת שאסייע להם לפתור את בעיית הקשב והריכוז הקשה שממנה סבל בנם יקירם. זאת, רגע לפני שהם נכנעים ל"תכתיבי המערכת" ועוברים לפתרון ה"קסמים" של הריטלין, פתרון שעל פי דברי ההורים, הילך עליהם אימים. על מנת להבין את גודל המצוקה, כדאי להבין תחילה את מקור הבעיה.

אחת המגמות היותר בולטות של השנים האחרונות בתחום החינוך הייתה ועודנה המודעות הגוברת והולכת לתחום הפרעות הקשב והריכוז. מתברר, שילדים שבעבר זוהו ותויגו בתור "מופרעים" במקרה הטוב ורפי שכל במקרה הרע, בסך הכול סבלו מהפרעות של קשב וריכוז.

תודות למחקרים מעמיקים ומקיפים שנעשו בתחום, הצטבר די חומר שמאפשר לזהות ולאבחן את ההפרעות וגם להציע דרכים לטיפול ופתרון. כמובן שככל שמקדימים לאבחן את הבעיה, כך קל יותר להתמודד עמה. מן הראוי לציין כי כיום סוגי הטיפולים המוצעים ע"י קופות החולים וגופים אחרים, כוללים הן פתרון באמצעות טיפול תרופתי והן טיפול התנהגותי, כפי שפורסם בכתבה נרחבת ב"ידיעות אחרונות"  ביום 19.4.2013.

בהקשר של הטיפול התרופתי, הרי שב-90 אחוז מהמקרים מדובר על הריטלין. בהקשר של הטיפול ההתנהגותי יש מגוון דרכים, שיטות וגישות שמאפשרות להתגבר על ההפרעות. כמו כן, המחקרים בתחום הביאו לכך שגם מקרב המבוגרים שבינינו, יש מי שאובחן כסובל מרמות כאלו ואחרות של הפרעות קשב וריכוז. כלומר, אף פעם לא מאוחר לאבחן את הבעיה וכתוצאה מכך לטפל בה בצורה יעילה.

אלא שהגישה הרווחת של אבחון וטיפול מתבססת על עקרון מנחה שאומר שקודם נזהה את הבעיה, לאחר מכן נאבחן את מהות ההפרעה ומידת החומרה ולאחר מכן נציע פתרון הולם. כיום, לעומת המצב שהיה נהוג עד לפני כעשור, מתברר כי רוב ההורים קיבלו את הגישה שיש לטפל בילדים בכל דרך הטובה להם מלבד רטלין, במטרה לעזור לילדים. הרי מי לא רוצה שהילד שלו ישתלב בהצלחה בתלם החינוכי? הרי אין תסכול גדול יותר של הורה מאשר לראות את הילד מתקשה בלימודים, עובדה שפוגעת הן בביטחון והן בהערכה העצמית שלו.

אם רוצים לרדת לשורש הבעיה, מן הראוי להתמקד בשורשים ולא בעלים. אם נצמד למשל העץ, הרי שהפתרון שמציעה המערכת משולה להוספת מים לעץ שמראה סימני יובש וקשיי הסתגלות. הרי כמאמר השיר, "יודע חקלאי פיקח", כי על מנת לאבחן ולטפל ביעילות בעץ חולה, צריך לבדוק את מכלול הגורמים מלבד כמות ההשקיה, דוגמת סוג הקרקע, תנאי האקלים, הימצאות מזיקים כאלו ואחרים בעלים כמו גם בשורשים ועוד. הרי עץ אורן מפינלנד, לא משנה כמה מים ניתן לו הוא עדיין יתקשה להסתגל לבית גידול טרופי. ממש כך המערכת החינוכית מעצם הגדרתה כמערכת, פועלת בצורה סיסטמתית כך שראשית כל קולטים את הילדים. לאחר מכן "מסננים או ממיינים" את אלו מתוכם שמתקשים ולאחר מכן מחפשים דרכים יעילות על מנת לטפל בהם, העיקר שלא יפריעו למנגנון להמשיך ולעבוד. לא מיותר לציין כי עלות הטיפולים שמציעות קופות החולים עומדות על מאות ולעיתים על אלפי שקלים. זאת, בעוד שבתורת הטארונומרולוגיה, בה אני מתמחה, התוצאה מדהימה ויעילה, העלות מסתכמת במאות בודדות של שקלים ומשך זמן הטיפול קצר יותר. זאת ועוד, הריטלין זהו פיתרון זמני שכן כל עוד לוקחים אותו הוא נותן תשובה הולמת לבעיה. אולם כאשר מפסיקים להשתמש בו הבעיה חוזרת. באמצעות האבחון והמלצותיי לפתרון ניתן להשיג פתרון קבוע ולאורך זמן.    

אם נקודת המוצא היא שלילד יש יכולות חשיבה תקינות וכי כל הבעיה נעוצה בהפרעות הקשב והריכוז, אולי כדאי לנסות לחשוב ממה נובעות ההפרעות? מסביבת הלמידה? מהאופי? מהחינוך שהוא קיבל או לא קיבל בבית? כדי לרדת לשורש הבעיה, צריך לצאת מהקופסה. היות והמנגנון הוא גדול לקח למערכת שנים להבין כי ישנן כל מיני דרכים לטפל בבעיות הקשב השונות, לכן לקח לה שנים רבות להבין כי ישנן דרכים למנוע או להתמודד עמן בצורה הרבה יותר ישירה ויעילה ללא כל צורך בהליכי אבחון ממושכים וברוב המקרים גם יקרים.

תורת הטארונומורולוגיה, אותה פיתחתי במשך קרוב ל-7 שנים, מציעה את אותה יציאה מהקופסה. שכן, רק באמצעות מבט מן הצד ולא מתוך המערכת, ניתן להבין באמת ובתמים את שורש העניינים. לפי השיטה, לכל אדם שבא לעולם יש 3 גורמים שהם כעין "מלאכים" שמלווים ומשגיחים עליו. כל אחד מאותם "שומרים" מתבסס על מרכיב אחר מהאישיות שלנו. ה"מלך" נגזר מתאריך הלידה. ה"אביר" מהמזל האסטרולוגי ואילו ה"שר" משמו הפרטי. לאחר ניתוח הנתונים השונים ניתן לקבל אינדיקציה מדויקת להפליא לגבי סביבת הלמידה המיטבית של המאובחן, מהם תחומי העניין שלו, מהם דרכי החשיבה שלו ומהם הגורמים המפריעים לו וכן הלאה.

עבור כל מאובחן שמגיע אליי אני מכין את מפת החיים האישית שלו ועל פיה אני מיד יכול לראות היכן נמצא חוסר האיזון בתחום הפרעות הלמידה, הקשב והריכוז. באמצעות יצירת האיזון אנחנו פורצים עבור הילד את "מחיצות הזכוכית" שמנעו מבעדו להשתלב בהצלחה במסגרת החינוכית או הצלחה בלימודים. ראשית, אני מאבחן מהי סביבת הלמידה המיטבית עבורו. לאחר מכן, על בסיס מיפוי תכונות האופי של הילד אני מעניק להורים רשימה סדורה של הנחיות כתובות "עשה ועל תעשה". בשלב השלישי אני מציע את האפשרות לבצע איזון שם במידת הצורך. הפער שבין ביצוע שני שלבים בלבד לבין ביצוע של כל שלושת השלבים הינו, מה שנהוג לכנות רצוי מול מצוי. לא כל ההורים מעוניינים לשנות את שם ילדם שהם בעצמם העניקו לו. עם זאת ישנו פתרון קל של הוספת שם. העובדות מספרות שאיזון שם יכול לבוא לידי ביטוי בהבדל שבין תלמיד נכשל או בינוני לבין תלמיד מצליח. כלומר, התלמיד שעל הפרק, בעקבות התאמת סביבת הלמידה ויישום הנחיות ה"עשה ועל תעשה" ישפר את ממוצע הציונים מעובר בקושי ל- 80 פלוס. איזון השם הפרטי/המלא מאפשר להזניק אותו גם אל אזור ה-100.

פה אנחנו יכולים לשוב אל סיפורו של אברהם ל. שעמו פתחנו. כאמור, אברהם ל. היה תלמיד בעייתי, כפי שהוריו סיפרו. הוא אמנם היה ילד מאוד אתלטי ועל כן הצטיין בשיעורי הספורט, אבל בכך למעשה נגמרו התחומים שבהם הוא בלט. בכל שאר השיעורים, בהם הוא היה נדרש לשבת בכיתה ולהקשיב לדברי המורה, פה הייתה הבעיה. במשך 5 שנות לימודיו (הוא הגיע אליי בכיתה ה), הוא בילה יותר שעות בכיתת המעבר ובאבחונים כאלו ואחרים מאשר בלמידה של ממש. רגע לפני שהוריו הרימו ידיים ואמרו נואש הם הגיעו אליי. מעל ראשו של אברהם יקירם, מלבד "גרזן" הריטלין, עמד איום מוחשי להעברה למסגרת של חינוך מיוחד.

לאחר שבחנתי את נתוניו האישיים של אברהם בפריזמת הטארונומרולוגיה על-פי עץ החיים, עלו התוצאות הבאות:

א. המפה לא מאוזנת.

ב. מספר הייעוד, שהוא מספר תאריך הלידה המלא, חופן בתוכו הפרעות קשב וריכוז מורכבות.

ג. סביבת הלמידה לא מתאימה.


המלצתי להוריו את האפשרויות הבאות.

א. להבין את סביבת הלמידה הקיימת שהיא סביבת הלמידה של בעל יכולת חלשה להתמדה בלימודים ובעל הישגים ממוצעים או לשנותה לסביבה בה יוכל ללמוד בתנאי לחץ ולוחות זמנים קשיחים.

ב. לעודד אותו לעסוק בתחומים שיכולים לעזור לו בפתרון הפרעות קשה וריכוז.

ג. להימנע מללחוץ עליו בתחומים המגבירים הפרעות קשב וריכוז, כמו למשל לנטרל רגישות יתר הנובעת מביקורת על הישגי הלימוד. מידי יום "לתת" מילה טובה על הצלחה בתחום כלשהו הקשור ללימודים.

ד. לבצע איזון שם אשר ייתן לנו בין השאר את אופציית שינוי סביבת הלמידה.

באמצעות הוספה של שם נוסף/ אות אנחנו מעשה מאזנים את הפרעות הקשב וריכוז. הוריו בחרו לקבל את כל המלצותיי ובין היתר הוסיפו לו את השם "אביב" בנוסף לשמו אברהם.

לאחר כשנה מרגע ביצוע ההמלצות, הוריו דיווחו לי על שיפור משמעותי בתפקודו של אברהם אביב שהפך להיות תלמיד טוב. השיפור בא לידי  ביטוי בצורה משמעותית בהישגיו הלימודיים והתנהגותו בחברה. לאחר כשנתיים דווחו הוריו כי ביטחונו העצמי שוקם.

לסיום, אם גם אתם או ילדיכם סובלים מהפרעות קשב וריכוז ברמות כאלה או אחרות, אתם מוזמנים לפנות אליי על מנת לקבל הצעה קונקרטית לאבחון במחיר מיוחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה