יום שני, 15 בינואר 2018

יוסי פרנקל ז"ל - כתיבה היא "ביטוי ולא נביחה"

יוסי פרנקל ז"ל - "כתיבה היא ביטוי ולא נביחה"

"אות לאות תביע אומר " 15.01.2018 בין 11:00 ל 14:00 תוכנית לזכרו של אדם יקר, העיתונאי יוסי פרנקל ז"ל יושב הראש הקודם של האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית אשר הלך לעולמו לפני שנה. בתוכנית סיפרנו על חייו ופועלו, הן באיגוד בו כיהן כיושב ראש  במשך למעלה מ-30 שנה והן בעשייתו הציבורית וחייו האישיים.

יוסי פרנקל נולד בתל אביב קודם לקום המדינה וגדל ביחד איתה. סיפור חייו האישי נשזר בהיסטוריה של המדינה, כעיתונאי, הוגה דעות ומרצה, ששימש בתפקידים ציבוריים רבים, בהם כיו"ר האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית וחבר המועצה לביקורת סרטים ("הצנזורה") למעלה מ-30 כשנה.

יוסי פרנקל היה איש רוח וספר, כותב בחסד, ציוני אוהב מדינת ישראל, מנאמני תנועת ז'בוטינסקי, שהשתייך לוותיקי בית"ר ותנועת חירות. במלחמות ישראל לחם כמפקד טנק והמשיך להרצות בהתנדבות גם שנים רבות לאחר הגיל המחייב במילואים.

את עמדותיו הפוליטיות גיבש בגיל תשע, כש"אלטלנה" התקרבה לחופי תל אביב. פרנקל האזין לנאומו של בגין ברדיו והכריז: "אני איתו". בגיל 13 הצטרף לתנועת הנוער בית"ר ואת ילדותו העביר בקריאת הגותו של ז'בוטינסקי.

בגיל העשרה פרסם את כתבותיו הראשונות בעיתוני נוער. בצה"ל שירת כמפקד טנק בחיל השריון ובהמשך מונה לעורך ביטאון 'השריון' וכן ככתב לעיתון חיילי צה"ל 'במחנה'. לאחר שחרורו החל בלימודיו האקדמאיים במקביל לעשייה ציבורית ופוליטית ענפה.

לאורך השנים פירסם כתבות, מאמרים, טורים וביקורות ספרים בעיתונים ובכתבי עת רבים, בהם "היום", "מעריב", "ידיעות אחרונות" "דבר", "מקור ראשון", "העולם הזה" ו"גלובס".

יוסי גם כתב בעיתונות הפוליטית, שנעלמה מהעולם ברבות השנים, דוגמת "ארץ ישראל" ו"בדרכו". כמו כן כתב בביטאון "האומה", ואף שימש בו חבר מערכת. לצד זאת, היה מוציא לאור ועורך של כתבי עת שונים, בהם "התחבורה", "הביטחון" ו"השריון".

בשנת 1986 נבחר ליו"ר האיגוד לעיתונות תקופתית, תפקיד במסגרתו שם את האיגוד על מפת התקשורת בעולם ותרם רבות ליחסי החוץ של ישראל. ב-1987 הוביל את הארגון להצטרף ל-FIPP (הפדרציה הבינלאומית לעיתונות תקופתית) בו שימש כסגן נשיא. ביוזמתו, נוצרו לישראל קשרים בינלאומיים למשל עם עיתונאים מסין הקומוניסטית כבר בסוף שנות ה-80, טרם נקשרו קשרים דיפלומטיים בין שתי המדינות.

ב-1988 מונה כחבר המועצה לביקורת סרטים. לאורך שנות פעילותו היה מעורב בהחלטות שעלו לסדר היום הציבורי ולהכרעות בג"צ, למשל סביב הסרטים ג'נין ג'נין ואמפריית החושים. בנוסף שימש כחבר מליאת רשות השידור וכן כחבר מועצת העיתונות בישראל.

ב-1961 יצא להרפתקה היסטורית. בשליחות "ידיעות אחרונות" הוא הצטרף ל-150 מתנדבים צעירים מרחבי העולם, שביצעו את החפירות הארכיאולוגיות בעקבות מרד בר-כוכבא במדבר יהודה, בניצוחו של יגאל ידין, הרמטכ"ל לשעבר.

תחת השם "שליחנו המיוחד" הוא פרסם סדרת כתבות מהשטח. בלילות היה תופס טרמפים מאתר החפירות לבאר שבע, משם היה מכתיב את הידיעות לעורכו בתל אביב, ולאחר מכן חזר לאתר כאחד החופרים. "מערת בר כוכבא מגלה את סודותיה", דיווח לקוראיו. "הארכיאולוגים שלנו גילו יותר עוז מן הרומאים, וירדו אל המערות" . הממצאים היו מרשימים במיוחד.

בשנה האחרונה כתב לעמיתיו בארגון: "חופש הביטוי הוא עיקרון כמעט מקודש במסורת הדמוקרטית, אך כתיבה עיתונאית ראויה, מחייבת בראש ובראשונה 'ביטוי' ולא הברה חסרת משמעות או נביחה".

בין עיסוקיו היה גם ספורטאי ובמסגרת זו היה ממקימי נבחרת הכדורסל של בית"ר תל אביב. לצד זאת היה ממנהלי להקות המחול בת שבע ובת דור. הוא מת בחודש ינואר אשתקד, והותיר אחריו את אשתו, שושי, שלוש בנות, בילי, מיקי ודניאל ושתי נכדות.

על מפת עץ החיים של יוסי ז"ל:
יוסי , כמו כל אדם הגיע לעולם עם ייעוד ותיקון.
מפת עץ החיים הקבלית
יוסף אהרון פרנקל
כל הזכויות שמורות (C) שרון נריה בר-און
יוסי , כמו כל אדם הגיע לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליו. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה ל: מלך, אביר ושר. המלך מהווה 50% ממבנה אישיות האדם, מיוצג ע"י הוא סיכום תאריך הלידה. האביר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא המזל האסטרולוגי. השר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא השם הפרטי .

ייעודך הוא מספר המלך שלו,  קרא לו להיות מלך בידע וחוכמה. אדם מחונן, בעל נטייה להעמקה במיוחד בתחומי הלימוד ומחקר. אדם השואף למושלמות. אדם בקורתי, נאמן, יציב, אנליטי, שכלתני, בעל אינטואיציה טובה. אדם בעל יושרה, שואף לשלווה ושלמות פנימית. אדם שומר סוד, שומר חוקים ארציים.

המשפיע התנכ"י רבי "שמעון" בר יוחאי אדם חכם שידע לעמוד על במה ולהעביר את הידע והחוכמה שלו לאחר. רבי שמעון כמשפיע התנאי החבוי בך מתאר אדם המסוגל לכתוב תכנים באופן מרשים ביותר הקשורים במיוחד לידע עמוק ונסתר. ידע שאורו מופץ. אדם שמעריכים את חוכמתו ושמחים ללמוד ממנו.

האביר הוא מספר המזל האסטרולוגי מזל שור  קרא לו להיות אביר בתחום האומנות והתרבות. אדם יציב, בעל יכולת התמדה, נחוש ודבק במטרה. אדם יעיל. אדם אשר המשפחה חשובה לו מאוד, מטפל ודואג למשפחה, מעורב חברתית. אדם המעניק הכול לילדים, שואף לצדק, איזון והרמוניה. אדם פשרן, אוהב שלום, אסטטי, אוהב יופי, אדם רומנטיקן, אחראי, נאמן, מקרין אהבה ודאגה לזולת.

השר הוא מספר שמו הפרטי אשר קרא לו להיות שר במסגרות ותהליכים. אדם יציב, דייקן, אנליטי וביתי. אדם שמרן,  קפדן, מתמיד, ריאלי, יורד לפרטים, נאמן ובעל נטייה להיות עובד מצטיין. משקיען בתעסוקה ובכל הקשור לבית, מחובר לאדמה ולמציאות, חי בגבולות וחוקים. אדם עקבי, מסודר, מאורגן, אוהב ניקיון, סבלן ובעל משמעת עצמית. אדם בעל כוח רצון, נחוש, יעיל, הנוטה ללכת על בטוח. אדם הנוטה לפועל למען החברה.

מפתו מספרת על כישורי התעסוקה שלו שבין היתר הם: תקשורת ומדיה. מנחה, פרשן, עיתונאי, איש פרסום, כותב, סופר, עוסק ביחסי ציבור ודוברות. מצליחן בכל הקשור להתבטאות מילולית ובעל יכולת לדבר עם כל אדם "בשפתו". תעסוקה תוך כדי תנועה. בעל יכולת לפעול בו זמנית במספר משימות. יכולת תפקוד בעלת תגובה מהירה.  המשפיע הטארולוגי - קלף הכוהן הגדול מספר על חוכמת החיים שצבר שהפכו אותו למורה ומקור ידע לזולתו.

יוסי נולד ביום שלישי בשבוע, אשר הביא את הפוטנציאל להיות  נאה דורש - נאה מקיים: אדם המאמין בשקיפות ובצלילות ללא כל סודות ורזים. לא ישקוט על השמרים, עד שישיג את רמת הבהירות התודעתית הגבוהה ביותר. אינו מוכן להשאיר אבן אחת לא הפוכה של ספק וחוסר נחישות.

התארחו טלפונית וסיפרו על יוסי "שלהם:
רחל קרמרמן
יוסי אחימאיר
עקיבא נוף
לאה לופנפלד
עליזה ז'זק
יוסי קיסטר
נחום פרנקל
זאב פרנקל
פנחס רימון
ברי סבירסקי 

השירים שהושמעו בתוכנית:
המנון בית"ר
שמעון ישראלי - חיילים אלמונים
עקיבא נוף - לי יש רק אחת (הורה התאבדות)
חווה אלברשטיין - שיר ארץ
עמיר בניון – כשאת עצובה
מיטל טרבלסי – עוד חוזר הניגון
אל הדרך Marching -- מקהלת הצבא – והגבעתרון
שולי נתן ונחמה הנדל - מי האיש
חיים משה - לחיים
אנריקו מסיאס - אל נא תעקור נטוע
עופרה חזה – הן אפשר
עופרה חזה – קדיש







                                                                כרטיס הביקור הדיטגילי שלי
                                              עמוד הויקיפדיה עלי





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה