יום שני, 5 בפברואר 2018

ימי הקסם של הרדיו עם דן כנר ופרופ. גדעון גרייף

"ימי הקסם של הרדיו" עם דן כנר ופרופ. גדעון גרייף

"אות לאות תביע אומר " 05.02.2018 בין 11:00 ל 14:00 תוכנית עם שני אנשי רדיו בכירים, פרופ' גדעון גרייף ודן כנר, אשר החלו את דרכם הרדיופונית בגלי צה"ל והפכו להיות מאבני הדרך בעולם הקסום של הרדיו, מורים ומדריכי דרך להרבה אנשי רדיו. דן כנר וגדעון גרייף הם חלק מאושיות תרבות הרדיו ותולדותיו בערוצי הרדיו הארציים והאזוריים במדינת ישראל.

היה זה בשנת 1999 עת למדתי בקורס הרדיו הראשון שלי ברדיו FM91 רדיו לב המדינה בהנהלתם של גדעון לב ארי ז"ל ושוש עטרי המנוחה, שני המורים המובילים בקורס היו דן כנר וגדעון גרייף מהם זכיתי ללמוד קריינות, עיתונאות והגשה רדיופונית. כעת אנו סוגרים מעגל כאשר אני מתרגש וזוכה לארח אותם, כאן, בשנת 2018, כמעט 19 שנים אחרי, ברדיו קס"ם FM106, ברשת החינוכית של קול ישראל.

המשותף לשלושתנו הוא מעבר לאהבת הרדיו העמוקה שלנו, שכולנו בנים למשפחות ייקיות, אשר הדיוק, הקפדנות, ההשתדלות לעשייה שלמה ומלאה נר לרגליהם. אין אנו אוהבים לעשות את עבודתנו "בערך" או ב"כאילו", אלא ברצינות רבה ובצורה מסודרת. הרי, עוד מבית הורינו נטבע בנו הפסוק Ordnung must zein, כלומר סדר חייב להיות.

חלק גדול מהמשפחות שלנו עלו בארובות מחנה ההשמדה הארורים המפוזרים לאורכה ולרוחבה של אירופה. צוואת ההורים שלנו, הנמנים על דור השואה והתקומה אשר בנו את הארץ הנפלאה שלנו, היא לזכור ולא לשכוח, לזכור ולספר לעולם כולו על השואה האיומה בה השמידו שליש מעמנו.
בשבוע האחרון הלך לעולמו היוצר המופלא חיים גורי.
גם היום שבעים ותשע שנים אחרי עלינו לזכור את מילות שירותיו:

נדמה לי שאני שומר חומות של עיר
אשר גוועה לפני זמן רב.
אורות המעירים אותי כעת
הם צוואות של אור אשר כבה לפני שנים.

הבה ואשתף אתכם מאזינים יקרים מיהם אורחי היקרים היום:

פרופ' גדעון גרייף - גדעון גרייף התגייס לצה"ל לגלי צה"ל ושימש עורך מוזיקלי שם בין השנים 1969-1974 וגם במילואים שימש בתפקיד זה במשך 22 שנים.

גדעון החל ללמוד היסטוריה והתמחה בחקר השואה. הוא לימד באוניברסיטה הפתוחה, עבד ביד ושם כשלושים שנה ובמסגרת זו של "יד ושם" פרסם ספרים ומחקרים רבים בתחום השואה.

ב-1985 גדעון סיים את התואר השני ונכנס מבחינה מקצועית לעולם ההיסטוריה, כשהוא זונח לחלוטין את עולם המוזיקה. הוא מאוד אהב את תחום ההיסטוריה והחל לצבור שם דבר בתחומו וכיום הוא אחד המרצים המבוקשים ביותר בארץ ובעולם ונחשב למומחה מספר אחת בעולם להיסטוריה של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

בהמשך עבר לתחום התוכניות התיעודיות, ובמסגרתן זכה בפרס סוקולוב לעיתונאות בשנת 1988 על תוכניתו "סאלוניקי- אושוויץ", שתיעדה את שואת יהודי יוון.

דן כנר , דן כנר התחיל את דרכו העיתונאית בגלי צה"ל, שם בהמשך שימש כקריין בכיר, ולאחר מכן היה בוחן מועמדים לשידור בתחנת הרדיו. לאחר שירותו הצבאי, התקבל לקול ישראל כקריין, ועם הקמת הערוץ הראשון הצטרף אליה כקריין רצף, ומאוחר יותר כמנחה תוכניות טלוויזיה.

עתידו של דן כקריין סומן בהיותו תלמיד כיתה י"ב, עת השתתף בחוג התנ"ך של ראש ממשלת ישראל דאז, דוד בן-גוריון, יחד עם עיתונאים ואנשי-רדיו, ואלה שמו לב לקולו הערב והרדיופוני.

דן כנר הינו מנחה ותיק ועתיר ניסיון. כיום מגיש חדשות בתאגיד השידור "כאן" ומגיש תוכניות פופולארית ביותר של שירים לועזיים משנות החמישים והשישים. עוסק בקריינות לסוגיה השונים. במשך שנים הגיש תוכניות שונות בערוץ הראשון של הטלוויזיה הישראלית – תוכנית לנוער, מבזקי חדשות ומהדורת חדשות הלילה. מנחה אירועים – בעיקר טקסים ממלכתיים, ציבוריים ופרטיים.

הקליט הקלטה מדויקת של כול התנ"ך, על פי פיסוק הטעמים ובהגהה מוקפדת ומדעית, מפעל חיים שזיכה אותו בפרס היצירה הציונית. הקליט בקולו את ההגדה לפסח. נבחר ל:שדרן מצטיין ארצי", וזכה בפרס הרדיו למפעל חיים.

בעל גביע זהב מטעם העיתון "ידיעות אחרונות" על מפעל חיים, ועל היותו מופת לעברית משובחת ולהגייה מדויקת.

נשוחח עם דן וגדעון על עשייתם הברוכה והרבגונית וניגע מעט במפת עץ החיים הקבלית של דן.

על מפת עץ החיים של דן כנר:
דן , כמו כל אדם הגיע לעולם עם ייעוד ותיקון.
מפת עץ החיים הקבלית - דן כנר
כל הזכויות שמורות - שרון נריה בר-און
דן , כמו כל אדם הגיע לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליו. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה ל: מלך, אביר ושר. המלך מהווה 50% ממבנה אישיות האדם, מיוצג ע"י הוא סיכום תאריך הלידה. האביר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא המזל האסטרולוגי. השר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא השם הפרטי .

אם נבדוק לעומק את המלך, האביר והשר, נראה שלמעשה המלך מדבר על הייעוד שמספר על המטרה שלו. האביר (המזל האסטרולוגי) מספר לנו מהי הסיבה ומהם שאיפותיו על-מנת לממש את הייעוד, השר יספר לנו, איך יעשה זאת ובאיזה אופן.

מפת הייעוד של דן
ייעודו הוא מספר המלך שלו, הקורא לו להיות מלך בביצוע. אדם תכליתי, מעשי, הישגי, אדם חזק ועוצמתי. אדם אחראי, ענייני, מצליחן, שאפתן, בעל כוח רצון. אדם אנרגטי, דינמי וכשרוני בכול תחום. אדם נחוש, בעל רצון עז, מתמיד ובעל משמעת עצמית.  אדם יסודי, יעיל, תחרותי, חרוץ ובעל יכולת לרדת לפרטים. אדם משפחתי, מחובר לאדמה, מסודר, מאורגן ומציאותי.

האביר הוא מספר המזל האסטרולוגי -  מזל קשת  הקורא לו להיות  אביר ביצירתיות. לפתח אינטליגנציה טבעית החבויה בו. לפעול באופן חופשי. לפתח כישורים וורבאליים ויכולת ביטוי טובה. אדם שמח, חביב, מקסים, זהיר, חברותי, כנה ומשכיל. לבלות, לחיות כאן ועכשיו. לאלתר ולהיות בתנועה מתמדת. לשרת במיוחד בתחום היצירתי והשמחה, לעודד, לעוזר ולהיות מעניין.  

השר הוא מספר שמו הפרטי הקורא לו להיות שר בהוראה והעברת מידע. אדם המוביל דרך בכל תחום. המורה האוניברסאלי, בעל נתינה ללא גבולות, רוחב לב אין סופי. אדם המרחיב אופקיו תדיר. אדם המסוגל להגיע לרמה הרוחנית הגבוהה ביותר. אדם חכם, מחונן, בעל ידע עצום. אדם בעל יכולות בלתי רגילים, בעל יכולת להמציא ול"ברוא מציאות". אדם בעל יכולות מגנוט. אדם שתכונתו הדומיננטית היא מנהיגות. אדם בעל יכולות ראיה כוללת ויחד עם זאת בעל יכולת לרדת לפרטים הקטנים. אדם בעל ביטחון עצמי, בעל מודעות גבוהה ואינטואיציה חזקה. אדם חברותי, אינטליגנטי, שכלתני, מנהיג טוב לב, בוגר אמיץ. אדם דינמי, אנרגטי, סתגלן וזורם. אדם שכל דבר שמתחיל מסיים. אדם בעל אהבה אוניברסאלית. מתנסה בריגושים. אדם הזקוק למרחבים וחופש. אדם המאמין בכוחו, מאמין בעצמו, אופטימי, הישגי ומנטאלי.


מפת האיזון של דן
מפתו מאוזנת, משמעותה שבמפתו יש זרימה אנרגטית תקינה, המוגדרת 100% זרימה חופשית, המאפשרת זרימה חיובית בחיים. המפה מאפשרת לנצל באופן מלא את פוטנציאל היכולות העומדים לרשותו. במילים אחרות מפתך המאוזנת אינה מהווה חסימה או מכשול בדרך להצלחתו להשגת מטרותיו.

יום שלישי עפ"י ספר יצירה
""המליך אות ד' בזרע וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם חמה בעולם יום שלישי בשנה ונחיר ימין בנפש זכר ונקבה". (ספר יצירה פ"ד, מ"י)

יליד יום שלישי הוא איש המעוניין בכל נימי נפשו להעניק ולסייע. הוא ישאף לעולם לעזור לזולת. הוא ניחן ביכולת להעניק באמצעות חיוך ופנים מבינות. הוא משדר שהכול בסדר.

הוא מורה מלידה. יש לו הכישורים הטבעיים להעביר מסרים בצורה ברורה ונהירה לכולם. הוא חותר להגיע לתובנות באמצעות לימוד עצמי. בין אם מדובר ברעיונות מקוריים ובין אם בכאלו שכבר נהגו בידי אחרים, הוא ישאף להגיע אליהם באמצעות מחשבה והתבוננות פנימית ועצמאית.

נאה דורש - נאה מקיים: הוא מאמין בשקיפות ובצלילות ללא כל סודות ורזים. הוא לא ישקוט על השמרים, עד שישיג את רמת הבהירות התודעתית הגבוהה ביותר. הוא אינו מוכן להשאיר אבן אחת לא הפוכה של ספק וחוסר נחישות.

האמת היא נר לרגליו, ומהשקרים והתרמיות תרחק נפשו. כל מעשיו נעשים מתוך שכנוע פנימי כן ואמתי. אמינותם של דברים נבחנים על ידו לאורך זמן, על מנת להסיר כל צל של ספק מן הדרך.

הסמל של יום ג' הנו העץ, שכן הוא דבק בצמיחה ובהתפתחות מתמדת - "כי האדם עץ השדה".

בגרותו מביאה לידי ביטוי את האור הפנימי של נפשו, ובאמצעותה הוא מאיר לסביבה כולה.

הוא נושא בקרבו פוטנציאל לפוריות מוגברת. החברה הסובבת אותו נהנית ממנו במגוון רחב של נושאים: חומריים וגשמיים, מנטליים ורגשיים, וכמובן רוחניים. עבור חלק ממקורביו, הוא מעין גורו או מוזה עבור הצלחתם.


השירים שהושמעו בתוכנית:
 Joseph Schmidt – Ein Lied geht um die Welt
Ernst Neubach (Text) und Hans May (Musik)
שִׁיר הָרַדְיוֹ - סקסטה
מילים: אהוד מנור לחן: עוזי חיטמן
עִבְרִית קָשָׁה שָׂפָה - יוסי בנאי ורבקה מיכאלי
מילים: דן אלמגור, לחן: יאיר רוזנבלום
אֱלִיעֶזֶר בֶּן-יְהוּדָה - מתי כספי חוה אלברשטיין והפרברים
מילים: ירון לונדון, לחן: מתי כספי
Esther Ofarim - Brahms Wiegenlied / Lullaby
אַהֲבָה בִּרְמָזִים - שלישיית גשר הירקון
מילים: חיים חפר, לחן: דובי זלצר
יֵשׁ לִי כִּנֶּרֶת - שמשון בר נוי
מילים ולחן: צבי בן יוסף
שיר הקטר – אסתר ואבי עופרים (A7)
מלים: חיים חפר, לחן: יוחנן זראי
הרעות – אסתר עופרים
שיר - חיים גורי, לחן - אלכסנדר (סשה) ארגוב
שאלו שלום ירושלים- גדעון גרייף
מילים: מתוך תהילים, לחן: יוריק בן דוד
באב אל ואד – שושנה דמארי
מילים: חיים גורי, לחן: שמואל פרשקו
מחר - בביצוע הדסה סיגלוב
מילים ולחן: נעמי שמר 

 









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה