יום שני, 12 במרץ 2018

דניאל שוואב –אלפיים מכתבים עלומים שהניעו למאבק


דניאל שוואב –אלפיים מכתבים עלומים שהניעו למאבק

"ובחרת בחיים" במסגרת  "אות לאות תביע אומר" 12.03.2018 בין 11:00 ל 14:00 עם דניאל שוואב. אלפיים מכתבים עלומים ונשכחים של סבא רודולף שהניעו את דניאל הנכד לפרסמם בספר ולפצוח למאבק הכרה בזכויות לקראת הגשת תביעות למען שורדי השואה ובני הדור השני והשלישי.

במסגרת תוכניתנו "ובחרת בחיים" במסגרת תוכניתנו הקבועה: "אות לאות תביע אומר" -  תכנית הרדיו היחידה שמקדישה זמן שידור ובמה להנצחת השואה ולסיפור חייהם של שורדי השואה. בצד קיום הצו "לזכור ולא לשכוח" או כפי שכתוב בתנ"ך "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא" [שמות י"ג ח'], אנו מקדישים היום את תוכניתנו לסיפורו של דניאל שוואב – סיפורם של אלפיים מכתבי הסב שהניעו אותו למאבק למען צדק לניצולי השואה ולבני משפחותיהם.

סיפרנו בתוכנית את סיפורו של דניאל שוואב, אשר גדל בדרום אפריקה כיהודי חילוני גמור.  בגיל 7 הגיע דניאל לראשונה לישראל. ביקור אשר גרם לו לחזור לישראל בגיל 15 במסגרת תוכנית של ביתר בה התנדב לצה"ל לתקופה קצרה. בגיל 18 חזר לישראל ללמוד בישיבת הסדר והתקרב ליהדות ובסוף אותה שנה החליט לעלות ארצה והקים בה משפחה לתפארת. לפני כעשר שנים חזר לדרום אפריקה, מצא במרתף משפחתו אלפיים ממכתבי סבו שברח לבדו מגרמניה הנאצית בשנת 1933 ואיבד את כל משפחתו שם. מכתבים אילו הביאו אותו להירתם למען שורדי השואה וילדיהם להשגת פיצויים וצדק עבורם. מכתבים אילו אוגדו ופורסמו בספר בשפה האנגלית. דניאל מחפש עכשיו דרך לתרגם את הספר לעברית.

הקשבנו לסיפורו המדהים של דניאל. לשידור הצטרפה אוצרת מוזיאון השואה ביוהנסבורג דרום אפריקה, טלי נץ שהאירה את עינינו בנקודת מבטה המעניינת על הסיפור המשפחתי של משפחת שוואב.

על מפות עץ החיים של דניאל ואלכסנדר שוואב:

כל הזכויות שמורות (C) שרון נריה בר-און

מפותיהם של הנכד והסב מספרו לנו על אנשים חכמים, הבטוחים בצידקת דרכם. המשפחה זהו הדבר החשוב ביותר להם בחייהם. הסב היה איש חכם, אשר ידע להבין אירועים לעומק. איש שהיה מוכן ללכת בדרכו שלו גם אם האחרים לא הסכימו עמו או לא הצטרפו אליו. הנכד, איש יסודי, ההולך עקב בצד אגודל, איש מסודר ומאורגן, השם לעצמו מטרה לקחת את סיפור הסב, את תחושת הצדק שבו ואת החובה שהוא מרגיש על מנת למנף את נושא הפיצויים לשורדי השואה, דור ראשון, דור שני ודור שלישי באופן כלל עולמי. אינו מתכוון להניח לנושא עד אשר יראה הצלחה במעשיו. אדם חכם, אשר הצדק בראש מעייניו.

השירים שהושמעו בתוכנית:
חוה אלברשטיין - מכתב מאמא
קופסת הצבעים - עופרה חזה
על הדרך עץ עומד - צילה דגן
שרית חדד - אדון עולם
מוקי - ילד של אבא
דוד דאור - שמור על העולם
ישי לפידות | עלה קטן שלי
רק תפילה אשא - אברהם פריד
שירת העשבים - שולי נתן
עפרה חזה - מישהו הולך תמיד איתי
שלומי שבת - אבא
ברברה סטרייסנד אבינו מלכנו








קטלוג פרסומי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה