יום שני, 28 במאי 2018

על בית היתומים של בית שיזופולי בסלבינו


על בית היתומים של בית שיזופולי בסלבינו  

"אות לאות תביע אומר" 28.05.2018 בין 11:00 ל 12:00 עם פעילי העמותה לזכרו של בית שיזופולי בסלבינו, את טלי אמיתי זעירי, ביתו הצעירה של משה זעירי מקים ומנהל של בית עליית הנוער בסלבינו ואת אורית אבן שושן רשף אשר אמה אביבית קיסין – אבן שושן וסבתה ד"ר פסיה קיסין שהו בבית.



בית שיזופולי בסלבינו היווה בית ל-600 ילדים יהודיים, ברובם יתומים, שהגיעו לאיטליה, בדרכם לפלשתינה – ארץ ישראל. הילדים היהודיים הגיעו מכל רחבי אירופה, לאחר שעברו זוועות רבות במהלך מלחמת העולם השנייה. בית שיזופולי העמיד לעצמו כמטרה לקלוט את הילדים ולהעניק להם בית חם ואוהב בשלב הראשון ובית המכשיר לחיים ציוניים התיישבותיים בארץ ישראל.

לצאצאים של ילדי סלבינו יש מסר כפול אותו הם מבקשים להעביר. המסר הראשון של המדריכים במקום ואנשי הטיפול השונים הייתה לייצר "יש מאין", ליצור תקווה במקום שבו הייאוש היה גדול מנשוא. המסר השני הינו להעלות ולשמר את סיפורם של הילדים הניצולים שהצליחו להגיע לארץ ישראל וגם למקומות אחרים בעולם ולהפוך לגורמים משמעותיים ביותר בחיי העם והמדינה שלנו. אנשים שמהווים עבורם השראה למוטיבציה ועשייה.

מאחורי השיר: תיבות גומא
שלום פינקלשטיין נולד בפולין, עבר את שנות מלחמת העולם השנייה בבריחה
והסתתרות מפני הגרמנים והפולנים בבורות ובאסמים יחד עם בני משפחתו. כל המשפחה הצליחה לשרוד יחד. ההורים עלו ארצה ראשונים.

שלום וחנהל'ה אחותו הגיעו לבית הילדים בסלבינו ומשם עלו באניית מעפילים, שנתפסה ונשלחה למחנה מעצר. בקפריסין. רק כעבור 6 חדשים הצליחו לעלות ארצה, באוגוסט 1947 כמה חודשים לאחר מכן, התנדב לפלמ"ח בהיותו בן 16 וחצי, לאחר שזייף את גילו והתחזה לבן 17. הוא נפל בקרב על גבעת הראדאר במלחמת השחרור. במותו, עדיין לא מלאו לו 17 שנים.

כאשר הגלו האנגלים לקפריסין את אוניית המעפילים איתה הגיעה משפחתו, בדיוק חל חג הפסח, מכיוון שלא היתה הגדת פסח בנמצא, כתב שלום פינקלשטיין את האגדה מזיכרונו ושילב בה גם שירים מקוריים שכתב לכבוד הסדר.

אחד מהם הוא השיר "תיבות גומא". בשנת 2006 נמצאה האגדה והשירים שכתב בעליית הגג של קרובת משפחתו שנפטרה, והגיעו לכתב רדיו שעשה תכנית על הסיפור. המוסיקאי זאב קורן שמע את התוכנית ששודרה ברדיו וחשב שלימור זוהר צריכה להלחין ולהפיק את השיר וכך היה.


השירים שהושמעו בתוכנית:
אדם לאדם – שושנה דמארי
את חכי לי ואחזור - שמשון בר-נוי
הבלדה על האיש מסלבינו
תיבות גומא - לימור זהר


                                                            קטלוג העשייה שלי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה