יום שני, 26 ביוני 2023

נטע שי זילברפרב - מספרת עבר מנציחה עתיד 26.06.2023

בס"ד

נטע שי זילברפרב - מספרת עבר מנציחה עתיד


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני ז' בתמוז ה'תשפ"ג 26 ביוני 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את מלמדת את בני הדור השני והשלישי לספר את קורות המשפחה בשואה ומתנדבת ב"זיכרון בסלון".

 

בואו להאזין לסיפורה נטע שי זילברפרב – אשר שרה בילדותה, בטקס יום השואה בבית הספר, את השיר 'שריפה, אחים, שריפה', בעודה חולמת לעמוד בטקס כשבידה בובתה של אמה ולספר את סיפורה הכאוב של האם. נטע הרגישה כבר בגיל צעיר שאין להסתפק בטקסים מלאי פאתוס, אלא יש לעשות מעשים אחרים כדי לשנות את אופי העברת הסיפור"

 

נטע שי־זילברפרב, תושבת פתח־תקווה, נשואה ואם לשניים, בעלת תואר שני בתקשורת ניהולית מאוניברסיטת קלארק בארצות־הברית, מאמנת מנוסה בתחום ניהול קריירה ואימון בני נוער. מאפשרת הישגים, מגשרת המתמקדת בשנים האחרונות בתחום שהיא קוראת לו "אדיבותא" (CIVILITY, "הרעיון הוא להשיב את האדיבות - משאב חיוני שאבד לנו") ומנחה ארגונים ועסקים ליצירת סביבת עבודה ותרבות ארגונית מקדמת. המטרה להנחיל את האדיבות כערך מהותי בחיינו, בקהילות, בארגונים ובעסקים שלנו באמצעות הרצאות, סדנאות, וליווי תהליכי- קבוצתי או אישי.

 

נטע אומרת: "יצאתי למסע לקידום אדיבות בעסקים, ארגונים וקהילות. הקמתי את אדיבותא- בית לפיתוח אדיבות ארגונית ופיתחתי את תכנית "פשוט אדיבות". תכנית השמה למטרה להנחיל את האדיבות כערך מהותי בחיינו, בקהילות, בארגונים ובעסקים שלנו באמצעות הרצאות, סדנאות, וליווי תהליכי- קבוצתי או אישי".

 

בנוסף, יזמה נטע את הקורס "הסיפור שלי בשואה", המיועד לבני הדור השני והשלישי לשורדי שואה. מטרתו: להכשיר "שגרירי זיכרון", שיוכלו, בין היתר, לעמוד מול קהל ולספר את הסיפור של קרוביהם, אשר ניצלו מהשואה.

 

יש לאפשר לדורות השני והשלישי לשורדי השואה לספר את הסיפור של השורדים מבני משפחתם, אבל לא רק לשמר את תודעת העבר, אלא גם לחבר את זה ליומיום של כל אחד מאיתנו. המסר אותו מעבירים  לדורות הבאים הוא לא להישאר אדישים למה שקורה סביבם. בעיניי נטע, זו האחריות שלה כבת לדור שני, וגם כאם שמגדלת את ילדיה בארץ הזאת.

 

יש לזכור את התקופה הנוראה ההיא, בין השנים 1933 ל 1945. אסור לשכוח. יש לספר את הסיפור  ולהפיק ממנו לקחים. אם אנו, בני הדור השני והשלישי לא ייקחו את האחריות לעשות מעשה –לשמר את הסיפור, ולהחיות את התודעה, אזי סיפור שואת העם היהודי תתומצת לציטוטים בספרי היסטוריה. לכן יש להשתמש בכל האמצעים הדיגיטליים שהמאה ה-21 מאפשרת לנו. להעלות פוסט בפייסבוק, לצלם לאינסטגרם פרח שסבתא אהבה, להזמין אנשים הביתה ולספר להם בגוף ראשון או שלישי. הרעיון הוא להכניס חיים בדברים האלה, כי רק ככה זה ייכנס ללבבות.

 

כאן מתחברת נטע למיזם המופלא "זיכרון בסלון". זיכרון בסלון היא מסורת ישראלית חדשה לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. זיכרון בסלון מעבירה את שרביט הזיכרון מהטקסים הממלכתיים והעצרות ההמוניות – למפגשים אישיים, משמעותיים ומרגשים שמתקיימים מדי שנה באלפי סלונים במקביל.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לנטע?*

נטע מספרת על אמה רות דה־וריס "על אף כל מה שעברה, אמא שלי נשארה אדם שמצליח לראות את חצי הכוס המלאה. עם זאת, סיפורי השואה שסיפרה לנו בפתיחות נחרתו עמוק בנפשי ומלווים אותי גם בדרכי המקצועית. אני תמיד זוכרת את המסר שלה: תחמלו על האחר, תעשו טוב."

 

נטע מספרת על הקורס: "הייתי שם בתפקיד כפול, גם כחלק מהצוות המנחה וגם כמי שלא העזה בעבר לספר את הסיפור של אמא שלי. במהלך הסדנה השלמתי עם עצמי והרגשתי שזה בסדר, שאספר את הסיפור שלה. אחרי הכל, לא פשוט לספר שאמא שלך, כילדה בשואה בפריז, חיטטה בפחים ושאני עשיתי אותו דבר מתוך הזדהות איתה".

 

לשאלה, בעידן שבו הכל מצולם, האם לא עדיף להתמקד בצילום של השורדים, שיספרו את הדברים בגוף ראשון?" משיבה נטע: "מסירה ממקור ראשון היא מצוינת ונהדרת, אבל הזמן עובר ועוד מעט לא יהיו פה שורדים. כשהבן שלי למד לקרוא הוא אהב את סיפורי יציאת מצרים. כשהוא סיים את הקריאה, הוא שאל: 'סבא היה עבד במצרים?' בעוד כמה שנים, מבחינת הרבה ילדים, השואה תהיה כמו יציאת מצרים. אני לא רוצה לתת לזה לקרות".

 

נטע אינה חוששת מסילוף של ההיסטוריה במהלך עיבוד הסיפור ואומרת:

"לא משנים את ההיסטוריה, אלא מספרים מה אנשים חוו. מבחינתי, לשמר תודעה חיה זה לדעת את הרקע ההיסטורי, וגם לדאוג לעשות מה שאנחנו יכולים כדי שדברים כאלה לא יקרו שוב. יש הרבה דברים שאפשר ללמוד מהתקופה הזאת כדי לחזק את הקשר בינינו כקבוצה, כלאום, כבני אדם. זה המסר שאני רוצה להעביר: לתעד את העבר ולחתור לעתיד טוב יותר".

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של נטע שי זילברפרב?*



מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות מוביל דרך. אדם בעל אנרגיות גבוהות. אדם בעל יכולת הובלה ושינוי דעת קהל. אדם בעל יכולת להמציא ולחיות למען האנושות. יכולת הענקת והעברת ידע לאנושות. לפתח כוחות רוחניים ללא גבול. לפתח יכולות מגנוט ואינטואיציה. לפעול באופן אנרגטי. אדם בעל שליחות רוחנית וציבורית. ייעודך: להיות אדם וורבאלי, בעל יכולת שכנוע טובה, להיות מקורי, מיוחד ולא שיגרתי. להיות בעל חזון, מנהיג טבעי. בעל יכולת להשיג דברים בקלות ביחס לאחרים. מעניק מעצמו ומזמנו לאחרים. בעל יכולת לעמוד מול קהל. אדם הממליץ ללמוד מודעות אישית, בעל אחריות ציבורית.

 

מפתך  מספרת עליך, על אדם שקול, מאוזן, הרואה את שני הצדדים של המטבע,  אדם בעל מחשבה המסוגלת להכיל צרכים של אנשים אחרים ולקיחתם בשיקול באופן טבעי בהחלטותיו.

 

להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

ס'ברענט (העיירה בוערת) – נחמה ליפשיץ

מילים ולחן: מרדכי גבירטיג

אהבה בת 20 דוד ד'אור

מילים ולחן: ז'אק ברל תרגום: נעמי שמר

רונית אופיר – צלילי קסטה רחוקה 

מילים: נתן יונתן, לחן: רם גורן

ספינת הזכרונות – נתנאלה   

מילים ולחן: נתנאלה

ירדנה ארזי - הגיבורה שלי

מילים: יואב גינאי, לחן: לאה שבת

עפרה חזה - מישהו הולך תמיד איתי

מילים: רמי קידר, לחן: אפי נצר

מיקי גבריאלוב - אבא סיפור

מילים: יהונתן גפן, לחן: מיקי גבריאלוב

מתי כספי ושלמה גרוניך – ציור

מילים: שלמה גרוניך, לחן: מתי כספי ושלמה גרוניך

צילה דגן - פונאר

מילים: נח וולקוביסקי, שמריהו קצ'רגינסקי, לחן: אלכסנדר תמיר

עברית: אברהם שלונסקי

יהודה פוליקר – כשתגדל

מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר

אילנית - שיר של יום חולין

מילים: רחל שפירא' לחן: יאיר רוזנבלום

חוה אלברשטיין – חיוכים

מילים: לאה נאור, לחן: אנחל קבראל

           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



 

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה