יום שני, 3 ביולי 2023

ארז אלטשולר - אומץ כדרך חיים 03.07.2023

 בס"ד

ארז אלטשולר - אומץ כדרך חיים

 


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני י"ד בתמוז ה'תשפ"ג 03 ביולי 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את ארז אלטשולר - יוצא סיירת מטכ"ל, פקודו של סא"ל יוני נתניהו ז"ל, איש אמ"ן, מפקד בחטיבות הצנחנים, תפס שודד בידיים חשופות וקיבל את עיטור האומץ. יצא בחיים עם חייליו מהקרב בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, הן רק שתי דוגמאות לכך.

 

בואו להאזין לסיפור חייו של ארז אלטשולר אשר יכול לשמש בסיס לסרט בנושא האומץ. תפיסת שודד והעובדה שיצא חי עם חייליו מהקרב על החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, הן רק שתי דוגמאות לכך. "אני לא פוחד על עצמי, רק על ילדיי ומקורביי", אומר ארז.

 

לבקשה "הגדר מהו אומץ בעיניך" משיב ארז: "זו היכולת להתגבר על הפחד, שהוא תכונה מולדת של כל אדם. אני מבדיל בין אומץ אינסטנקטיבי, למשל לקפוץ באנג'י, שזה מהלך קצר, לאומץ שהוא היכולת שלך לקרוא ולהבין שלפניך מצב מסוכן, שאלה של חיים ומוות, אבל לקחת אחריות ולהגיד: אוקיי, זה המצב, ואני אתפקד בו. כשיש למישהו אמונה שהוא ייצא ממצב מסוים – יותר קל לו. כך היה במפגש עם השודד, שהייתי חייב לתפוס, וכך בחווה הסינית – להוציא את החיילים שלי חיים מהאש. ידעתי שיש לי משימות שאני חייב לעמוד בהן".

 

לא משנה מה המשימה, ארז, יגדיר את המטלות ויצא לבצע ומייד. כך בצה"ל בשירות סדיר ובמילואים, כך כאזרח, אשר תפס שודד בידיים חשופות וכך גם במשימות משפחתיות, כאשר הרס ובנה מחדש את בית הוריו תוך 3 שבועות, משימה אשר לוקחת לאדם אחר לבצע במשך חודשים רבים.

 

ארז שירת בצה"ל שרות מאד מעניין, בשירות סדיר ובמילואים, בסיירת מטכ"ל ב"צוות יוני", בפיקודו ובהדרכתו של יוני נתניהו הי"ד. סיירת מטכ"ל הינה היחידה המובחרת בצה"ל, שייכת חיילית לאמ"ן. תפקידה הייעודי הוא להטמין מכשירי האזנה מעבר לקווי האויב. היות ופעילותה המבצעית היא מעבר לגבול, במדינות ערב, לפיכך רמת היכולת התפקודית והמבצעית של לוחמיה הם הגבוהות ביותר בצה"ל. ביחידת אמ"ן 8200, שהינה יחידת המודיעין המרכזית והגדולה של צה"ל אשר בין שאר פעולותיה: האזנה לרשתות הקשר של האויב כולל למכשירי ההאזנה שמוטמנים ע"י סיירת מטכ"ל.

 

בשנת 1972 רדף ארז לאורך 300 מ' ללא נשק! אחרי שודד בנק שירה עליו 26 כדורים מ-"עוזי" מטווחים של 5-15מ' עד שלכד אותו.  על כך קיבל את "עיטור-האומץ" ממשטרת ישראל (מקביל ל"עיטור-העוז" בצבא).

 

במלחמת יום הכיפורים שירת ארז שירות מורכב ביותר, תוך כדי סיכון חיים ויצירת פתרונות מקוריים לבעיות שהתעוררו תוך כדי הלחימה. ראויה לציון העובדה שהיכולת "להמציא את הגלגל" הוקנתה בזכות כישורים אישיים,  בזכות חשיבה יוצרת, ובזכות הרצון העז לשכלל ולהרחיק לכת. כישורים אילו הוקנו לארז בזכות היותו חלק מ"צוות יוני", הוא יוני נתניהו.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לארז?*

אחר שקיבל ארז את "עיטור-האומץ" עם ההגדרה: "עשה מעשה גבורה תוך חירוף נפש" נשאל ע"י מני פאר ז"ל: "הכיצד???...". ארז ענה: "אבא שלי היה "גונדר" באצ"ל ובין השאר: שדד את רכבת-הכסף רכבת-הנשק מחסן הנשק הבריטי ואף בניגוד לעמדתו של מנחם בגין ריסק את "מסגד חסאן-בק" וגרם לבריחת 10,000 מערביי יפו לכיוון לוד-רמלה.

 

והאדם השני היה: יוני אשר לימד אותי "אומץ-לב" מהו וכיצד לתפקד בקור-רוח מוחלט במצבי-לחץ כולל בהסתערות וגם כשיורים עליך עשרות כדורים מטווח-קצר-ביותר כשאתה חשוף ללא נשק וללא אפוד-מגן!!! דבר זה גם ליווה אותי בגדול במלחמת יום-הכיפורים: בחווה-הסינית בראש-הגשר וקרב-סרפאום. וגם במלחמת "שלום-הגליל".

 

מאז 1976 מגיע ארז באופן קבוע מידי שנה ועד עצם היום הזה לאזכרה של יוני עם "גלגל-פרחים" בשם "צוות-יוני". בזכות אהבתו של ארז ליוני נתניהו, ביקש ממנו ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחיו של יוני, בשנת 1996 לשאת דברים באזכרה לזכרו. גם השנה ב 2023 נשא דברים לזיכרו.

 

בין הדברים שאמר ארז על יוני: " הייתה לי הזכות, שרק ספורים ביותר זכו לה, לחיות במחיצתך במה שנקרא ביחידה: "צוות-יוני". לא היית לנו מפקד, באופן טבעי הלכנו אחריך. הקרנת לנו ביטחון ואמינות, נטעת בנו את אהבת האדם וארץ-ישראל, עצבת אותנו לתעוזה נחישות ודבקות במשימה,

והכול, תוך מופת ומנהיגות טבעית וללא פקודה. ... יוני, אנחנו שחיינו אתך, אהבנו אותך, הערכנו והערצנו אותך. מצדיעים לך.

 

ביום שישי האחרון 30.06.2023 כותב ד"ר דרור אידר בישראל היום: "מבט על שלושה גיבורים בשם יונתן משלושת הבתים הלאומיים יכול ללמד אותנו על גבורה יהודית. כשהוקמה מלכות ישראל, במאה העשירית לפנה"ס בהנהגת שאול, מלכנו הראשון, עדיין שלטו בנו הפלישתים. כדי לקבל את חירותנו, נדרש מרד. יונתן בן שאול הורג את נציג פלישתים. יונתן מחליט לפעול מול המוצב הקדמי של הפלישתים במִכְמָשׂ, כעשרה ק"מ מצפון לירושלים, בתקווה לזרוע בהלה בהתקפת פתע. כשנוכח שהפלישתים במוצב אינם ערים לתוכניתו, הסתער עליהם בקריאה הנצחית של מפקדי ישראל שבכל הדורות: "אחריי!", או בלשון התנ"ך: "עֲלֵה אַחֲרַי, כִּי נְתָנָם ה' בְּיַד יִשְׂרָאֵל".

 

כ־800 שנה אח"כ קם יונתן נוסף לחירות ישראל, יונתן בן מתתיהו המכבי אשר מקים, אף הוא,  מפקדה במכמשׂ, משחרר את ירושלים ומטהר את הארץ משלטון זר.

 

יונתן בן צילה ובנציון הוא יונתן השלישי, אשר סיפורי גבורתו מפארים את תולדות עמנו. הוא חוזר על מעשיו של יונתן בן שאול 2855 שנה אחריו ועל מעשי יונתן בן מתתיהו המכבי 2136 שנה אחריו.

 

מה חשבו יונתן בן שאול ויונתן החשמונאי? מה היו האידיאלים שהדריכו אותם, מצב רוחם, הבנתם את ההיסטוריה של עמם ומחויבותם לחירותו? התנ"ך וספר מכבים מקמצים מאוד בפרטים. את הפער הזה השלים יונתן נתניהו במכתביו "מכתבי יוני". "מכתבי יוני" הוא מסמך אנושי נדיר ומיוחד, בו נפרשים חייו של יוני נתניהו משנות העשרה שלו, כתלמיד תיכון בארה"ב, ועד סמוך לנפילתו באנטבה, ב-4 ביולי 1976, במאות מכתבים כנים ומרגשים שכתב לבני משפחתו, חבריו ואהובותיו. במכתביו עוסק יוני בלבטים קטנים ויומיומיים, כמו גם בשאלות לאומיות ובחיפוש דרכו האישית.

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של ארז אלטשולר?*

מפתך מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: יצירתי, אינטליגנטי, וורבאלי, בעל יכולת ביטוי טובה מאוד. אדם בעל דמיון, שמח, נאיבי, חביב, נחמד, מקסים. אדם אופטימי, בעל חשיבה חיובית. אדם סימפאטי, בעל דחף טבעי לעזור לזולת ולפעול למען החברה. כשרוני, בעל כושר אלתור. אדם בעל יכולת מכירה. בעל נטייה לחופש ותנועה מתמדת. אדם רגיש, מעודד ומעניין.

 

מפתך מספרת על אדם בעל צורת מחשבה פרקטית, מהירה, מחשבה יישומית, מחשבה שרואה שורה תחתונה ו/או תוצאה. כושר הערכת מצבים. מחשבה הרואה את המציאות. מחשבה אסטרטגית ממוקדת ובעלת מטרות. מחשבה ממרכזת וממוקדת. מומחה בזיהוי נקודות הכשל (החוליה החלשה). מעריך אנשים תחרותיים ואתגריים שאינם רק מדברים, אלא עושים, שנחושים ומגיעים למטרותיהם. הערכה לאנשים בעלי כוח רצון חזק ובלתי מתפשר.

 


להאזנהלשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנהלשעה השנייה לחץ כאן

להאזנהלשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

צוות יוני מבצע אנטבה - אריק לביא

מילים: הרצל גולן, לחן ועיבוד: יגאל חרד

יהורם גאון - בית אבי

מילים: חיים חפר, לחן: דובי זלצר

יהורם גאון - אמא אמא

מילים: עמוס אטינגר, לחן: משה וילנסקי

זמר המלח האיטלקי - לוליק לוי

מילים: אוריאל אופק, לחן: מאיר נוי

מעל פסגת הר הצופים - יהורם גאון - הביצוע מקורי מ 1968

מילים: אביגדור המאירי (1928), לחן סטניסלב מוניושנקו

מזמור לדוד - שולי נתן

מילים: מן המקורות, לחן: בן ציון שנקר

חלומות - רוחמה רז

מילים: רחל שפירא, לחן: יאיר קלינגר

יהודה פוליקר - חלון לים התיכון

מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר
שלמה ארצי - חיילים אלמונים

מילים: אברהם (יאיר) שטרן, לחן: אברהם (יאיר) שטרן ורוני שטרן

עפרה חזה - לאורך הים

מילים ולחן: איילה אשרוב

שושנה דמארי - צריך לצלצל פעמיים

מילים: נתן אלתרמן, לחן: משה וילנסקי

Elvis Presley - My Way

מילים: פול אנקה, לחן: קלוד פרנסואה וז'אק רבו

           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה