יום שני, 10 ביולי 2023

רז רוסמן - מאמן אבות להעצמת ילדים 10.07.2023

 בס"ד

רז  רוסמן - מאמן אבות להעצמת ילדים

 
במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני כ"א בתמוז ה'תשפ"ג 10 ביולי 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את רז  רוסמן - מאמן אבות להעצמת ילדים

 

רז  רוסמן – הינו מאמן אבות להעצמת ילדים וחיזוק האומץ החברתי שלהם. רז, ספורטאי, מאמן קראטה, ואיש הייטק המשלב את עולמות הרגש, המחשוב והכוח בצורה מופלאה.

בואו להאזין לסיפורו של רז רוסמן, המשלב בין מחשוב ואינטגרציה לבין האימון הורים. כמו שכדי לחבר בין 2 מערכות מחשוב,  כך צריך ליצור שפה משותפת בין הורים וילדים.

יש צורך למצוא את הגשר הזה. שהרי 'גשר' הוא 'שגר' של 'רגש'. כאן, רז נכנס לתמונה, מלמד את ההורים ונותן להם כלים איך להתנהל מול הילד ולדבר עימו ברובד שלו.

כאשר לילד יש שם, שם שונה, שם אחר מאשר לכולם וילדים לועגים לו ומערערים את תחושת בטחונו, אזי על מנת להיות מקובל במסגרות החינוכיות  הוא פנה לאימו וביקש להוסיף את השם רז לשם הארגנטינאי הארוך אותו נשא ועבר להשתמש בשם הפרטי רז. מילד בלתי מקובל בחברה הוא הפך להיות ילד מקובל.

גם בחייו הבוגרים רז משלב תחומים שלכאורה אין ביניהם שום קשר, אבל יש, בהחלט יש.

כאשר מתכנתים כותבים תוכנה למחשב, אזי לאחר הכתיבה הם מריצים אותה. בודקים היכן היא עובדת והיכן לא.  מתקנים אותה במקום בו היא אינה עובדת, עד אשר התוכנה רצה לשביעות הרצון מפתחה. יש הורים החושבים שכמו שיש כללים לכתיבת תוכנה, אזי גם בהתנהגות האנושית ישנם כללים וערכים. בסוציולוגיה אנו מכנים פעולה זו כסוציאליזציה או חיברות. ההורים ומערכת החינוך מקנה את הכללים החברתיים לילדים.  אם הילד התנהג בצורה שאינה הולמת קודים אלו החברה לא תוכל לקבלו או אפילו להכילו.

לא מעט הורים היו רוצים שכמו בתכנות, הילד יתאים את עצמו באופן אוטומטי אליהם או לקודים החברתיים המוקנים לו, אך החיים מורכבים יותר ואי אפשר לחנך ילד בשיטת פבלוב. בחיים רבדים שונים: פיזי, מנטאלי, רגשי ורוחני.

השילוב בין מחשוב ואינטגרציה לבין האימון הורים מראה לרז שכמו שכדי לחבר בין 2 מערכות מחשוב,  צריך ליצור שפה משותפת אז גם בין הורים וילדים יש צורך למצוא את הגשר הזה. כאן, רז נכנס לתמונה, מלמד את ההורים ונותן להם כלים איך להתנהל מול הילד ולדבר עימו ברובד שלו.

אינטגרציה מעניינת את רז כל חייו. מאז עלה לישראל מארגנטינה הוא נשא את השם הארוך גישה סבסטיאן רוסמן. גישה, הילד, כעולה חדש, רצה להשתלב במדינת ישראל בכל מאודו.

מספר רז: "אני זוכר כשנכנסתי לכיתה א' וישר צחקו על השם שלי. כמה זמן אחר כך היה יום חוגים שבו היה שיעור קרטה. אני זוכר שהגעתי לשיעור וישר התאהבתי ונרשמתי. התחלתי להתאמן עם אותו מאמן שאיתי עד היום. בתחילת שנות ה-90 כאשר למדתי בכיתה ג' היתה עלייה גדולה מרוסיה ואף אחד לא הצליח לבטא את השם שלי. הרבה קראו לי גרישה או גישה (עם פתח ב-ש) וזה היה מעליב אותי אז ביקשתי מאמא שלי שאני רוצה שם ישראלי. הלכנו למשרד הפנים לקחתי חוברת שמות והוספתי את השם רז".

כאשר לילד יש שם, שם שונה, שם אחר מאשר לכולם וילדים לועגים לו ומערערים את תחושת בטחונו, אזי על מנת להיות מקובל במסגרות החינוכיות  הוא פנה לאימו וביקש להוסיף את השם רז לשם הארגנטינאי הארוך אותו נשא ועבר להשתמש בשם הפרטי רז. מילד בלתי מקובל בחברה הוא הפך להיות ילד מקובל.

מוסיף רז ואומר:" לאורך השנים הרגשתי שאני חי ב-2 תרבויות מצד אחד ארגנטיני בבית ומצד שני ישראלי בחוץ. במקביל לזה הרגשתי שאני חי ב-2 מצבים של ערך עצמי, גבוה כשאני עם חליפת הקרטה ונמוך כשאני בלי. המשכתי להתאמן, בגיל 14 קיבלתי חגורה שחורה ובגיל 15 יצאתי לקורס מדריכים בווינגייט והתחלתי לאמן במועדון של המאמן שלי".

לשאלה: "כיצד הגעת לעולם המחשבים?" משיב רז: " בתור ילד תמיד אהבתי מחשבים והתחום הטכני תמיד הדליק אותי. כשעליתי לתיכון הייתי במגמת מחשבים, המשכתי ללמוד י"ג קיבלתי תעודה בתור טכנאי תוכנה והתקבלתי לממר"ם".

לאחר השחרור מצה"ל והטיול הארוך ב-חו"ל רז החל לעבוד במטריקס בעולם ה CRM. מערכת CRM, או מערכת לניהול קשרי לקוחות, היא תוכנת ניהול המאגדת את מכלול כלי הניהול הממוחשבים תחת מעטפת אחת ומציגה תמונה עדכנית ומלאה על הלקוח ופעילות העסק בכלל, בכל רגע נתון: תהליכי מכירה, ניהול ושימור לקוחות, ניהול פרוייקטים, משימות, מלאי, הנהלת חשבונות ועוד. לאחר כ-9 שנים רז הרגיש שמיצה את עצמו בתחום ופנה לעולם אימון ילדים בקרטה ובקפוארה. כאשר הרגיש שאינו יכול לחיות בשני העולמות, פתח מועדון קרטה לאימון ילדים ובני נוער. מהר מאד רז גילה שבנוסף לאימון הפיזי יש בו יכולות לאימון מנטלי כאשר השילוב בין השניים מביא תוצאות טובות יותר למתאמנים.

לאורך כל הדרך בתחום האימון היה לרז חלום להעביר להורים את אותם כלים בהם עבד עם הילדים במועדון. את החלום הזה הוא מגשים בימים אילו.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לרז?*

מספר רז: "לרוב אני מוצא שאבות מדברים עם הילדים ברובד המנטאלי כשהילד בכלל מבטא רגש ואז כשההורה מתוסכל מזה הוא בעצמו לא מצליח להיות ברובד הרגשי עבור עצמו והילד ואז נוצר פער".

 

אז איך מגשרים על הפער? לדעתו של רז, ההתנהגות של ילדים תמיד מבטאת צורך רגשי והוא מאמין שאנחנו כאבות וכהורים מההכרות שלנו את הילד מסוגלים להבין את מה שהוא אומר מבלי שהוא יגיד את זה. כאשר הילד מסוגל כבר לדבר ואומר את זה, עלינו לחדד את אוזנינו ולהקשיב לו היטב.

 

מעגל האומץ החברתי היא השיטה בה רז עובד כדי לעזור לאבות לחזק לילדים שלהם את האומץ החברתי היא שיטה שמבוססת על 5 עקרונות שלמד ובנה לאורך השנים כמאמן. 1 - מותר להם להרגיש הכל. 2 - בניית גבולות מעצימים. 3 - להאמין בילד 4 - פוקוס על הדרך 5 - דוגמא אישית כמורה דרך.

 

הדוגמא הבאה תמחיש לנו את הגישה כפי שמספר רז באחד מהפוסטים שלו בפייסבוק: "אז היא היתה רק בת שנתיים, פחדה מהמים והיתה מוכנה להכנס רק עם הרגליים. היא פחות ידעה להגיד מה היא מרגישה, רק שלא היה צריך מילים, כדי להבין מה עובר שם בפנים. מגיעים הגלים והיא רצה החוצה וצוחקת. היום היא בת 4. נכנסת חצי גוף ומחזיקה לי את היד. אומרת לי: "אבא אני מחזיקה לך את היד כי אני מפחדת מהגלים". הלב נמס, הילדה בת 4 פשוט אומרת. לא בטוח שיש מה להוציא מהפה, כי עצם זה שאני כאן ופשוט מחזיק ונותן לרגע להיות, זה כל מה שצריך בשביל להעביר את המסר

שאני איתך ותקבעי את הקצב.

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של רז גישה רוסמן?*



מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות מלך המשפחה. להקים משפחה ולהיות ביתי, לאהוב ולהעניק לילדיך. לפעול בצדק, בהרמוניה, באיזון ובמוסר. להיות מעורב חברתית, לשרת ולדאוג לזולת בקהילה ובמשפחה, לארח, לשלב בין אנשים, לחנך, לפעול למען פיוס ושלום.

 

מפתך מספרת על אדם "חם" וטוב לב. אדם רך, עדין, רגשי, רגשן, אכפתי למשפחתו ומעורב חברתית. אדם בעל עומק רגשי, בעל נטייה לרומנטי ובעל דחף לפעול בהרמוניה. אדם המתנהג באופן בוגר, שקול, הנותן משקל לרגשותיו ורגשות של אחרים. אדם המגונן על משפחתו בכל מחיר.

 

מפתך מספרת על סגנון מחשבה השואף ליצירתיות, תקשורתיות ושמחת חיים. אדם בעל יכולת ביטוי טובה מאוד. אדם בעל כושר אלתור, מחשבה מהירה ורגישה. בעל חשיבה אופטימית וחיובית באופן טבעי המתרכזת בצד הטוב (החלק המלא של הכוס).

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה  לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה  לשעה השלישית לחץ כאן

 חוות דעתו של רז על חווייתו מהתוכנית

השירים שהושמעו בתוכנית:

הריקוד המוזר של הלב - גידי גוב ורונה קינן

מילים ולחן: רונה קינן

אני חדש בארץ - ג'טה לוקה

מילים: נתן אלתרמן, לחן: משה וילנסקי

יהורם גאון - יש לי חלום

מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי

צמד רעים - גשר צר מאוד

מילים: רבי נחמן מברסלב, לחן: ברוך חייט

יש בך הכל – עקיבא תורג'מן

מילים: עקיבא תורגמן וצורית תורגמן, לחן: עקיבא תורגמן

עודני ילד - הכל עובר חביבי

מילים: עדנה פלג, לחן: נמרוד טנא

דוד ד'אור - שמור על העולם

מילים ולחן: דוד ד'אור

יהורם גאון – טנגו

מילים: יורם טהרלב, לחן: שייקה פייקוב

הגביע - שלישיית גשר הירקון 

מילים: יורם טהרלב לחן: נחצ'ה היימן

כל הדברים היפים באמת - דניאלה ספקטור

מילים ולחן: דניאלה ספקטור

הפרברים שרים סיימון וגרפונקל - לו ניתן

מילים ולחן: לא ידוע, תרגום: אבי קורן

ניצחתי - דנה אינטרנשיונל

מילים: דני דותן, לחן: אלי אברמוב

 

           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה