יום שני, 8 ביוני 2020

פרופ' יעקב גינדין, גריאטר "אין לפחד מהזיקנה"

פרופ' יעקב גינדין, גריאטר - אין לפחד מהזיקנה"


במסגרת תוכניתנו "אות לאות תביע אומר", אנו מאחדים ביום שני, ט"ז בסיוון ה'תש"ף 08 ביוני 2020 את שלוש שעות התוכניות בין 11:00 ל 14:00 והתכבדנו לארח את פרופ' יעקב גינדין, לשעבר מנהל המכון הגריאטרי לחינוך ומחקר במרכז הרפואי קפלן, ויו"ר הוועדה לפיתוח בינלאומי של ארגון Interrai המפתח שיטות לטיפול בקשישים בעולם. ניהול המחלקה הגריאטרית בבתי החולים קפלן והרצפלד. הקים וניהל  במשך 15 שנה את ביה"ס לרופאים בוגרי חו"ל של ביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית במרכז הרפואי קפלן ברחובות.

פרופ' גינדין הינו מומחה בעל שם עולמי ברפואה גריאטרית, שותף בפרויקטים בינלאומיים בנושאי בריאות ויועץ להנהלת אסותא, מתנגד נמרצות להתבטאות החריפה והשנויה במחלוקת של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' יורם לס, במהלך השבוע האחרון, לפיה "בשביל מעט מאוד אנשים שתוחלת החיים שלהם לא גדולה, לא הורסים מדינה, לא הורסים את העולם. מקריבים אותם".

פרופ' גינדין טוען שמה שאמר פרופ' לס נוגע לסדר עדיפויות מוסרי ואתי, יש לו שורשים גם בדת. "אני לא חושב שהרעיון הזה יכול להתקבל בדת היהודית לפיה 'כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו'. הוא לא יכול להשתמש בקריטריון מצב חירום שלב 4 להצלת הכלכלה שאנחנו מתייחסים אליה עדיין כחסונה. לדעתי, הנזק כתוצאה מהדמורליזציה של הזקנים ובני משפחותיהם, גדול לאין שיעור מהקטנת הנזק הכלכלי עקב נגיף הקורונה.

בעברו, במשך שנתיים, בהיותו דר',  עבד יעקב גינדין במחלקה פנימית באחד מבתי החולים, שם נחרד לגלות את מצבם הירוד של הקשישים. "ראיתי שכ־85% מהחולים המאושפזים במחלקות הפנימיות הם זקנים", הוא אומר, "והבנתי שהמערכת אינה מסוגלת לטפל בהם. יותר מכך, הטיפול בהם רשלני ואפילו פושע. למזלי השתלבתי בתוכנית של מכון קמפ־דייוויד לבריאות בינלאומית, שהוקם בבית הספר לרפואה ע"ש אלברט איינשטיין בניו יורק. בשנת 87' זכיתי בפרס ובמלגה על הגשת תוכנית בנושא הגריאטריה ומאז אני עוסק בתחום".

הקשבנו קשב רב לסיפורו של יעקב וכמובן, לא שכחנו להתבונן במפת עץ החיים הקבלית שלו. 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

מפת עץ החיים הקבלית – יעקב גינדין
ספירת תפארת – הייעוד, 
מפת עץ החיים הקבלית
פרופ' יעקב גינדין
כל הזכויות שמורות (C) שרון נריה בר-און
מפתך מספרת שבאת לעולם להתחבר לנפש פנימה, להיות נבדל בפן החיובי. ללמוד לחיות בנפרד. להעמיק, ללמוד וללמד, לחקור ולהתמחות. באת לעולם להיות פרפקציוניסט, לפעול באופן שכלי, להיות סודי, להתמודד עם קושי ושינויים. מפתך מספרת שבאת לעולם ללמוד להתחבר לרוחניות, לנשמה הפנימית שלך ולעולם המיסטיקה. לשמור סוד, להיות חשאי ולהתמודד עם הקושי להסתדר לבד. 

מהו מרכז מבנה אישיותך?
מפתך מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: יכולת טובה מאוד בתחומי החשיבה ובמיוחד חשיבה אנליטית היורדת לפרטים הקטנים. יכולות הקשורות בהיבט הרוחני, פסיכולוגי ובמיוחד בכל הקשור בנפש האדם או גוף-נפש. יכולות חקר המדע, התבודדות המובילה להצלחה באמצעות עבודה לבד. אדם  ביקורתי. אדם בעל יכולת כתיבה. אדם היכול לעמוד על במה להרצות ולהעביר ידע. 

ספירת תפארת – מרכז ומהות עץ החיים כיעוד הנשמה.
מפתך מספרת עליך שכאשר הגעת  לעולם נשמתך רוצה לראות בך אדם המחובר לנשמתו, היודע לחקור את תחושותיו וחרדותיו לעומק במטרה לפותרם. אדם המעדיף להתמודד עם היכולת להסתדר לבד ולהיות עם עצמאי. אדם בעל יכולת לרדת לעומקם של דברים ושונא שטחיות. אדם היודע מהי ביקורת בונה ומהי ביקורת הורסת. אדם בעל יכולת ביקורתית הנוטה להיות פרפקציוניסט כלפי עצמו וכלפי אחרים.

המשפיע התנכ"י רבי "שמעון" בר יוחאי
מספר 7 על פי המשפיע התכנ"י/קבלי מתאר אדם כפי שמתואר רבי "שמעון" בר יוחאי (תלמידו של רבי עקיבא) כאדם חכם שידע לעמוד על במה ולהעביר את הידע והחוכמה שלו לאחר.  
ה"שמעון" שבך הצליח להביא לידי ביטוי את חוכמתו בכתיבת ספר הזוהר. הרבה לבטא את יכולת מנהיגותו באופן שנתן הכוונה לתלמידיו להעמיק בלימוד התורה.      
ועליו כתוב: בַּר יוֹחָאי, נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ, שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶךָ [פיוט הרב שמעון לביא מחבר "כתם פז" ] רבי שמעון כמשפיע התנאי מתואר באמצעות הענק התנאי החבוי בך. היכולות והכישורים החבויים באישיותו מזוהים עם תכונות בן מזל דגים ומתאר אדם המסוגל לכתוב תכנים באופן מרשים ביותר הקשורים במיוחד לידע עמוק ונסתר. ידע שאורו מופץ. אדם שמעריכים את חוכמתו ושמחים ללמוד ממנו.

ספירת כתר מאפיינת את יכולת חשיבתך ושאיפותיך:
להיות יצירתי, תקשורתי, שמחת חיים, חשיבה חיובית. חושב על אהבה, מחפש גירויים חיצוניים, ספונטאני, אינטליגנטי, משכיל, בר מזל, וורבאלי - יכולת ביטוי טובה מאוד, חייכן. בעל דמיון, תמים, נאיבי, חביב, נחמד, קסם אישי, מתלהב, חברותי, המון חברים. יושר, כנות, אופטימי, חשיבה חיובית, הבנה, סימפאטיה, מאמין ונותן אמון בזולת. זקוק לחופש ביטוי, מתחבר לאנשי רוח. כשרוני, כושר אלתור, להיות בתנועה, רגיש, משרת אחרים במיוחד בתחום היצירתי והשמחה. מעודד, עוזר לזולת, מעניין.

ספירת הדעת הנסתרת:
המזל האסטרולוגי: הוא מזל תאומים (5) ובעל איכויות ותכונות של: אדם תקשורתי, וורבלי, יצירתי, חופשי, אנרגטי, אנליטי, כושר קליטה מהיר, זריז, יוזמתי, כריזמטי, דחף לצבור ידע, דחף לשינויים בלתי פוסקים, לא אוהב מסגרות, הרפתקן ומעניין.

ספירת בינה המתארת את השם הפרטי: שמך הפרטי:  מאופיין ע"י מזל דלי (11) מתאר אותך כבעל כישורי מאסטר, המדריך הרוחני הנעלה, לומד ומלמד, מעמיק, מגנטי, כוח נפשי, אנרגטי, מבריק, גאון, מחונן, אופטימי, וורבאלי, יכולת שכנוע טובה, מקורי מיוחד ולא שיגרתי, מנהיג, אחריך הולכים באש ובמים, אמיץ, משתלב בכל מקום ובכול תחום, בעל יכולת לרפא אחרים במיוחד מההיבט הרוחני. 


קו האינטלקט והחשיבה – מישור היצירתיות והרגש 3-6-9
מספר על התכונות הבאות:
·       יכולת חשיבה והבנה טובה,
·       אופן מחשבה לוגית,
·       יכולת ריכוז, זיכרון טוב,
·       יכולת לפתור בעיות,
·       יכולת הבחנה בין טוב לרע
·       זיהוי הזדמנויות,
·       אדם ערני.

קו הייחודיות וההצלחה - מישור הנחישות והחתירה למטרה 1-5-9
מספר על התכונות הבאות:
·       נחוש, החלטי ונמרץ,
·       בעל כוח רצון, הישגי ויצירתי,
·       אנליטי, בעל יכולת חשיבה טובה,
·       סבלני, טוטאלי, מוחצן,
·       בעל יכולת ריכוז, אינדיבידואליסט,
·       בעל יכולת וורבאלית טובה,
·       בעל נטייה להתפרסם, מחובר לתקשורת,
·       חי ועובד תוך כדי תנועה,
·       מלך ברעיונות,
·       חיפוש אחר דברים חדשים.  







השירים שהושמעו בתוכנית:
ימים לבנים - שלמה יידוב
מילים: לאה גולדברג
לחן: שלמה יידוב
I did it my way – פרנק סינטרה
Composer  Lyricist: Paul Anka
אדם לאדם – שושנה דמארי
מילים: תלמה אליגון  לחן: יעקב הולנדר
Suspicious minds אלביס פרסלי
אסתר עופרים - הרעות
מילים: חיים גורי
לחן: סשה ארגוב
סוזן בוייל  - I Dreamed a Dream
מהמחזמר עלובי החיים, עפ"י ספרו של ויקטור הוגו
הפזמונאי אלן בובליל והמלחין קלוד-מישל שנברג
טופול - "לו הייתי רוטשילד",
Fiddler on the roof - If I were a rich man – Haim Topol
מילים: ג'רי בוק ושלדון הרניק
לחן: ג'רי בוק ושלדון הרניק
לאור הזיכרונות שושנה דמארי
מילים: יחיאל מוהר לחן: משה וילנסקי
Non, je ne regrete rien אדית פיאף
Lyrics by Michel Vaucaire, Music by Charles Dumont
גלי עטרי - אין לי ארץ אחרת
מילים: אהוד מנור
לחן: קורין אלאל
מתי כספי - איך זה שכוכב אחד מעז.
מילים: נתן זך לחן: מתי כספי
שולי נתן ונחמה הנדל - מי האיש
מילים : תהילים ל"ד
לחן : חיים-ברוך חייט



                              יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית
                                                              קטלוג העשייה שלי
                             כתבה שהתפרסמה עלי בעיתון השקמה חולון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה