יום שני, 24 באוקטובר 2022

יוני רייני - היסטוריון, חוקר ויועץ הסברה. 24.10.2022

 בס"ד

יוני רייני -  היסטוריון, חוקר ויועץ הסברה.

 
במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, כ"ט בתשרי ה'תשפ"ג 24 באוקטובר 2022, יוני רייני -  היסטוריון, חוקר ויועץ הסברה.

יוני רייני הוא חוקר, מרצה במרכז הבינלאומי לדיפלומטיה ציבורית ולהסברה ישראלית, איש הסברה ויועץ הסברה פרו ישראלית לגורמי הסברה מקצועיים. בעבר היה חוקר בכיר ב ’פורום קדם למזרחנות והסברה’ וכיום פועל באופן עצמאי. יוני מחבר ספרים ומאמרים שעניינם היסטוריה של המזרח התיכון ושבירת מיתוסים המתייחסים לסכסוך הישראלי ערבי. מאמריו מתפרסמים באתרי חדשות, בכללם CIJnews, ניוזדסק ישראל ובאתר שלו ׳ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות׳.

מה חשיבותה של התוכנית היום ומהי חשיבות ספריו של יוני רייני?

כשם שהערבים לומדים את הנרטיב שלהם מינקותא ומפיצים אותה בעולם, כן עלינו ללמד את ילדינו את ההיסטוריה שלנו, כולל עובדות אשר להן תימוכין אקדמיים המגובים במסמכי מקור ולא להמציא נרטיב שאין לו אחיזה במציאות וניתן להפריכו בנקל בכל עימות אינטלקטואלי.

כבן לשני הורים אקדמאיים, פרופסורים, דרכו של יוני לעולם האקדמיה והמחקר היתה ברורה לו מגיל צעיר. אביו - פרופסור אנסון פרנק רייני ז"ל מגדולי ההיסטוריונים בעולם בתחום ארץ ישראל, תנ"ך, גאוגרפיה היסטורית, שפות עתיקות, תרבויות עתיקות ועוד. אימו פרופסור ציפי כוכבי רייני, בלשנית, חוקרת, מרצה וסופרת, המתרגמת של מכתבי אל עמארנה האכדיים והביוגרפית של הסופרת נעמי פרנקל.

כך מספר יוני: "סיפורי ערש שלי היו על הרעמססים, אלכסנדר מוקדון, היסטוריה בתקופות שונות ועוד. אבי לימד אותי בגיל צעיר לקרוא את השפות העתיקות כמו מצרית, יוונית (קירילית). מאז ומתמיד אבי לימד אותי דברים ועובדות שמרבית הציבור לא ידע או חשב (לפי מה שידוע) שההפך הוא הנכון. אבי תמיד סיפק לי את חומרי העזר בוויכוחים כדי להפריך טענות כזב בנושא היסטוריה מול עמיתים".

כהיסטוריון ציוני, אשר חקר האמת נר לרגליו, יוני לא נרתע מניפוץ מיתוסים קיימים והצגת המציאות והעובדות וגיבוים במסמכים התומכים במסקנותיו. לאחר מותו של אביו יוני מצא מפה של ארץ ישראל מהמאה ה-19 (מפת הקרן הבריטית לחקר ישראל PEF) המתארת את הארץ כפי שהייתה ב-1880 ערב העלייה הראשונה, כלומר מפה המחזקת את הטיעון הציוני שהארץ הייתה ברובה שוממה ולא מיושבת. מכאן, הדרך להקמת אתר במרשתת היתה קצרה. באתרו, ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות יוני התחיל לפרסם מאמרים מנפצי מיתוסים על ההיסטוריה של הסכסוך הישראלי ערבי. הפצת של החומר במרשתת הובילו מומחים שונים להגיע אליו. אקדמאים ועיתונאים ביקשו ממנו עזרה במציאת חומרים לתמוך בטענות או אפילו להתייעץ איתו מה עובדות ומה שקר כך שהפך להיות ליועץ הסברה מוסמך בקרב אנשי המקצוע והעיתונאים.

 

יוני פרסם 6 ספרים בתחום:

·       תיק סגור – תעלומת המופתי והשואה
·       הצד הנסתר של השואה והנאציזם
·       שואה, נאציזם ואסלאם קיצוני
·       הזכות על ארצנו – נאבקים בנרטיב ה״פלסטיני״
·       מסתננים עליך ישראל
·       האמנם עזה כבושה ונצורה

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב ליוני?*

הנושאים שיוני עוסק בהם, הם חשובים ומרתקים ועוסקים למעשה בזכות קיומנו במדינת ישראל, כמדינה יהודית ובארץ ישראל.

·       זכויות העם היהודי על יהודה ושומרון והבנייה ביישובים באזור 
·       היחסים בין הנאצים והעולם המוסלמי במלחמת העולם השנייה
·       ארץ ישראל במאה התשע-עשרה 
·       ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה
·       ארץ ישראל בתקופת המנדט
·       תהליך השלום
·       מלחמות ישראל
·       חוקים בינלאומיים הנוגעים לישראל 
·       האיום הדמוגרפי
·       זכויות אדם ביהודה ושומרון
·       היווצרות הלאומיות הפלסטינית
·       המסתננים מאפריקה
·       ביקורות על הגורמים הקיצוניים בימין ובשמאל הישראליים

 

בין ממצאיו ישנם דברים שמעולם לא נתקלנו בהם וכן הרבה ניפוצי מיתוסים. למשל רבים מאמינים שהנאצים התייחסו לערבים כשווי ערך ליהודים מכיוון ששניהם שמיים. כל החומרים הארכיוניים מגלים שהנאצים התנגדו לשימוש "אנטישמיות" והמירו אותו ב"אנטי יהדות" משום ש"תורת הגזע אינה נגד העמים השמיים אלא נגד היהודים בלבד". לערבים היה מותר להתחתן עם גרמנים והנאצים אף "הוכיחו" שהערבים הם ממוצא ארי.

 

ספרו "תיק סגור – תעלומת המופתי והשואה" כולל גילויים חדשים ומוכיח על הקשר בין העם המכונה פלשתיני לבין הנאציזם. היות ו-88% מערביי פלשתינה בתקופת המנדט הבריטי תמכו בגרמניה הנאצית, אזי הערבים חיכו בתקווה לכיבוש ארץ ישראל על-ידי רומל וכינו בחיבה את היטלר ימ"ש "אבו עלי"  וברכו איש את רעהו בברכת "הייל רומל". לכן, לא היה זה פלא שבהשפעת הגרמנים הטמפלרים הונפו ברחוב הערבי בארץ ישראל דגלי צלב הקרס על בתי ערבים ועל מכוניות ערביות, וסמלי הנאצים קישטו אף את ארגזי מצחצחי הנעליים הערבים. ספרו של אדולף היטלר ימ"ש "מלחמתי" Mein Kampf, תורגם לערבית והינו עד היום רב מכר בחברה הקרויה פלסטינית.

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של יוחנן רייני?*



מפתך מספרת על אדם בעל יכולת תקשורתית, יכולת וורבלית. אדם יצירתי, אנרגטי, אנליטי, בעל כושר הבחנה, בעל כושר קליטה מהיר. אדם זריז, בעל יוזמה, כריזמטי, בעל דחף לצבור ידע ובעל דחף לשינויים בלתי פוסקים. אדם בעל יכולת לטפל בכמה נושאים בו זמנית. אדם פיקח ואינטליגנטי. אדם היודע להסתדר, חריף, שנון, בעל יכולת קליטה מהירה. אדם העובד וחי תוך כדי תנועה. אדם בעל סגנון מחשבה מהירה, החלטית, ממוקדת, אנרגטית ומקורית. מחשבה בעלת יכולת להתגבר על מכשלות החיים.

 

המזל האסטרולוגי טלה מספר לנו על אדם שביכולתו להיות המורה האוניברסאלי. אדם אוהב אדם, בעל  נתינה ללא גבולות, רוחני ברמה גבוה, רחב לב, לומד ומרחיב אופקים, בעל ידע עצום, חכם, מחונן, מגנטי, מתנדב, חברותי, רחמן, הישרדותי. בנשמתך כאש היצירה, מסוגל להכיל את כולם.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

חוות דעתו של יוני על חווייתו מהתוכנית:

שמחתי לקבל הזמנה ממר שרון נריה בר-און להתראיין בתוכנית 'עניין גורלי'. ניכר שהמראיין התכונן היטב לשיחה. הוא הקדים לקרוא את כל ספריי לפני השידור ולכן לא רק היה מצוי בחומר, אלא ידע לשאול את השאלות המרכזיות והמעניינות.  במהלך השידור הרגשתי שאנו מקיפים נושאים רבים בין השירים העבריים המרגשים שהושמעו במהלך הראיון.

לדעתי, שררה תחושה  נעימה ומתורבתת באולפן הודות לאישיותו של מר שרון נריה. הוא התנהג בנימוס ובצניעות אם כי היו לו עצמו תובנות חכמות בנושא שנידון.

בשעה השלישית, שרון נריה דייק בניתוח תכונותיי תוך שהוא מסתמך  בכלים העומדים לרשותו - אותיות, מספרים וקבלה.

אני בטוח שמר שרון נריה ימשיך להביא לאולפן אורחים שיש להם האמירה שלהם בנושא עיסוקם, ולהנעים למאזינים את זמנם הן בתוכן הן במוזיקה הן בדרך ההגשה והמקצועיות של המגיש. ( נתקבל מיוני בקובץ וורד ב 10.11.2022).

השירים שהושמעו בתוכנית:

שולי נתן - ירושלים של זהב

מלים ולחן: נעמי שמר

שושנה דמארי – לאור הזיכרונות

מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי

שמאל הירדן - שתי גדות לירדן שלמה ארצי

מילים: זאב ז׳בוטינסקי, לחן: צבי גירש ליבשין

עופרה חזה – חי

מלים: אהוד מנור, להן: אבי טולדנו

גלי עטרי - אין לי ארץ אחרת

מלים: אהוד מנור, לחן: קורין אלאל

שיר ביתר

מילים: זאב ז'בוטינסקי, לחן: דב פרנקל

עוזי חיטמן - נולדתי לשלום

מלים ולחן עוזי חיטמן

צילה דגן מירי אלוני ומקהלת רננים - אומרים ישנה ארץ

מלים: שאול טשרניחובסקי, לחן: נעמי שמר

שושנה דמארי - הביתה

מילים: אהרן אשמן | לחן: ידידיה אדמון

שמעון ישראלי - חיילים אלמונים

מילים ולחן: אברהם (יאיר) שטרן

בעז שרעבי - מי ידע שכך יהיה

מילים ולחן: עוזי חיטמן

בועז שערבי -לתת

מילים: חמוטל בן זאב, לחן: בועז שרעבי


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי

                             כתבה שהתפרסמה עלי בעיתון השקמה חולון



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה