יום שני, 22 במאי 2023

דביר סורמלו – מדריך סיורים ומספר סיפורים ירושלמי 22.05.2023

 בס"ד

דביר סורמלו  – מדריך סיורים ומספר סיפורים ירושלמי

במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, ב' בסיוון ה'תשפ"ג 22 במאי 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את דביר סורמלו  – מדריך סיורים ומספר סיפורים ירושלמי.

בואו להאזין לסיפורו דביר סורמלו,  נכדו של 'סורמלו הגדול', חוקר ירושלים, עוסק בהיסטוריה, מזרחן, וכיום מנהל תחום ההדרכה של מוזיאון ראשון לציון, המספר את סיפורה של הציונות כולה.

משחר ילדותי אהבתי את ירושלים ואהבתי לבקר בה. כבר הנסיעה לעיר היתה חגיגה. אם באוטובוס, כאשר היה עולה ופתאום לאחר עיקול הדרך היית פתאום רואה את העיר מתגלה לעיניך בכל הדרה ומתפעם מהמראה, או כאשר היית מטפס בנסיעה ברכבת שעלתה לירושלים באיטיות רבה והגיעה אל התחנה הישנה.

היו בה מקומות קסומים כמו ביתה של הקוזינה של אבא שלי, קלרה לנדאו בונדי המורה לבלט ולמחול בוגרת אושוויץ בירקנאו והיה גם הר ציון ובו מצד אחד קבר דוד המלך אבל גם מרתף השואה אותו הכרתי מילדותי.

כאשר בגרתי, אהבתי להצטרף לסיורים מאורגנים בירושלים שנערכו על ידי מדריכים שונים. אחד המאורעות המרתקים אליהם נהגתי להצטרף היה מרתון הסיורים השנתי נערך ביד בן-צבי, במטרה לחשוף את האתרים המוכרים והנחבאים, את המראות ואת האנשים המרכיבים יחד את סוד קסמה של ירושלים. המרתון מתקיים תמיד בימים חמישי עד שבת, סמוך ליום ירושלים. אז, להישאר הירושלים ל-3 ימי סיורים, ליהנות מהמקומות, מהסיורים, מהמדריכים ומהמאכלים הטעימים, היתה חגיגה מופלאה המתאימה ליום ירושלים. מגוון הסיורים מציג מארג מרתק של צלילים ומראות, סיפורים ומסורות, חדשות ועתיקות, מבטים ותגליות – החושפים את פניה הרבים של ירושלים ואת החיים בה לגווניהם.

באחד השנים, נחשפתי לטיולים בהדרכתו של דביר סורמלו. נרשמתי. טיילתי ונשביתי בקסמו של האיש.

עם דביר סוראמלו, נכדו של מספר הסיפורים האגדי מרחוב סלומון, יצאתי למסע בעקבות ירושלים של פעם.  הסיפורים הקטנים מהסמטאות, האלכוהול, החמארות והמיתוס סביב סבא שלו, אברהם סוראמלו הגדול, שכל הברנז'ה אהבה לצטט. מיתוס סוראמלו ממש התעורר לתחייה.

כנראה אין הרבה דברים שיכולים לצוד אוזן של אדם כמו סיפור טוב, בטח אם מספר אותו אחד שיודע לספר. עוד משחר נעוריו האדם אוהב סיפור, רומנטי, מותח, מצחיק, עצוב, ארוטי, לא משנה מה. כל עוד הסיפור מסופר כמו שצריך, סביר שמהצד השני תהיה אוזן קשבת.

אנחנו מקריאים סיפורים לילדינו, מספרים על חוויות לחברים, מרכלים על השכנים, מתראיינים לאמצעי התקשורת השונים. בואו נשים בצד את האינטרנט. מאגר המידע הגדול בעולם נמצא בקודקוד של בן האנוש הממוצע. המזל הוא שמטבעו, האדם אוהב לדבר. תחום סיפור הסיפורים כולל בתוכו את כלל המין האנושי, אבל מתחלק לשניים: לאלה שלא יודעים לספר סיפור ולאלה שיודעים.

ירושלים תמיד הייתה קרקע פורייה למספרי סיפורים. אברהם סוראמלו, אחד מגדולי מספרי הסיפורים של העיר, ויש האומרים הגדול מכולם, לא עשה מהכישרון מקצוע. מה שכן, קהל גדול היה לו. קהל שבא לראות אותו מספר סיפור על החיים עם כוסית וויסקי ביד באיזה כוך ירושלמי חשוך.

דביר הינחה שלושה סיורים, בהם השתתפתי.  סיור אחד היה בנושא הלח"י והאצ"ל, השני על בתי קפה ומקומות בילוי מיתולוגיים בירושלים והשלישי, איך לא, היה מסע בעקבות סבא - מספר הסיפורים המופלא אברהם סוראמלו. כן, את סיפורי סורמלו שמעתי בילדותי ברדיו. מפי שייקה אופיר, הגשש החיוור וכמובן יוסי בנאי.

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לדביר?*

"אתה יודע מתי נפל לי האסימון בפעם הראשונה שסוראמלו זה לא סתם שם בירושלים?", מתוודה דביר, "אני חושב שזה היה בחגיגות ה-20 לאיחוד העיר. עוד הייתה תכנית שנקראה 'זה הסוד שלי' או 'תשע בריבוע', אחת מהן, והייתה שם פעילות שבה משתתף אחד צריך להעביר לשני בפנטומימה מושג ירושלמי. סוראמלו היה לפני טדי קולק, ואז הבנתי שיש משהו בשם הזה".

בסיור המסע בעקבות סבא אברהם, דביר לוקח אותנו לרחוב סלומון, עוצר מתחת לבניין מס' 8 ומתחיל לספר. "ירושלמים לא מכירים רחובות, הם יודעים להסביר לפי סימני דרך", הוא מרצה בפנינו, "אם מישהו היה מגיע מתל אביב ומחפש את סבא שלי, היו אומרים לו לעלות את רחוב יפו. את שם הרחוב ידעו כי הוא גדול. אמרו לו, 'סע ברחוב יפו עד כיכר הדוידקה', שכבר 55 שנה היא לא כיכר. 'תמשיך עד כיכר ציון', שאף פעם לא הייתה כיכר, 'תסתכל שמאלה, תחפש מלון רון', שכבר 60 שנה הוא מלון מנורה. 'הסתכלת שמאלה, תלך ימינה. תיכנס לנחלת שבעה, תחפש את הבית הכי גבוה ברחוב, תחפש את הדירה הכי קצרה, תמצא אותו'".

מוסיף דביר ומספר:  "כשסבא היה משתעמם בבית, הוא היה עושה את ההליכה הארוכה לכאן", הוא מספר על התקופה שלפני שסוראמלו הגדול נכנס לעסקי המזיגה, "זה היה חמארה. סבא היה נהג מונית וישבו פה כל נהגי המוניות של ירושלים והבסטיונרים מהשוק. איך אני אגיד את זה בעדינות, אם הם לא הגיעו מהצד השחור של החיים, הם הגיעו מהצד האפור של החיים. איזה צעד וחצי אחר כך הגיעו לפה שחקנים, בדרנים, אמנים, ששמעו על איזה מישהו שמספר סיפורים בשפה מאוד ציורית ומיוחדת, התיישבו, הקשיבו, ולא פחות חשוב מזה, סיפרו את זה אחר כך במערכונים שלהם. בעצם, חלק מאוד מאוד גדול מההומור הארצישראלי של פעם התחיל פה אצל סבא במועדון".

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של דביר סורמלו?*

מפתו מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: אדם בעל יכולת מנהיגות טבעית המיועדת להענקת והעברת ידע לאנושות. אדם בעל יכולת הגשמה, פרפקציוניסט, אופטימי ובעל מחשבה ראשונה תמיד חיובית. אדם בעל חשיבה מקורית, בעל כושר המצאה מדהים. אדם אמיץ, בעל דחף ללמוד וללמד. עניו, בעל ראייה נרחבת הכוללת ירידה לפרטים. אדם חברותי, נאור, נלחם למען שוויון וצדק חברתי, חי כאזרח העולם. אדם בעל דמיון מפותח, בעל כוח רצון חזק במיוחד. עולמו הפנימי הרוחני עשיר ומיוחד. אוהב לעמוד מול קהל. אדם בעל בטחון עצמי, כריזמטי. אדם המתפקד טוב תחת לחץ ומשברים, אדם בעל יכולת ריכוז ברמה גבוהה. אדם בעל חשיבה מסודרת. אדם פרפקציוניסט, יציב, שמרן, דייקן, מתמיד, ריאלי, יורד לפרטים. אדם בעל משמעת עצמית, בעל כוח רצון, אדם נחוש, המתקדם עקב בצד אגודל, הולך על בטוח. אדם הפועל למען החברה, הבוחר לשרת את החברה. אדם נטייה להתחבר למסורת דת ורוחניות.   מפתך מספרת עליו, על אדם בעל מחשבה מאורגנת, מסודרת, שרואה שלבים. מחשבה שיודעת לפרק תמונה גדולה או רעיון מורכב לגורמים ושלבים, ולכן מחשבה שיודעת ליצור תוכניות יישומיות.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

השירים שהושמעו בתוכנית:

יוסי בנאי - אני וסימון ומואיז הקטן
מילים: יוסי בנאי, לחן: חנן יובל
יוסי בנאי - אברם אברם
מילים: יוסי בנאי, לחן, עיבוד וניצוח: דוד קריבושי
חוה אלברשטיין - פנס בודד
מילים: יוסף דר וחיים גורי, לחן: סשה ארגוב
להקת קולן גוגולי גוגו
שיר גיאורגי
אברהם פררה - אילו כל האוהבים
מילים: יוסי גמזו, לחן: נחצ'ה היימן
גליקריה ושלושת הטנורים - מעל פסגת הר הצופים
מילים: אביגדור המאירי, לחן: עממי
Enrico Macias - adiche Mama
Jack Yellen (words and music) and Lew Pollack (music),
אורי שבח - עיר כלה
מילים ולחן: עמוס מלר
שושנה דמארי - שובי בת ירושלים
מילים: דודו ברק, לחן: נחצ'ה היימן
אברהם פריד – ירושלים שבלב
מילים: אברהם פריד ותומר הדדי, לחן: תומר הדדי
דקלון (יוסי לוי) – שבחי ירושלים
מילים: מן התפילה, לחן: אביהו מדינה
הפרברים - אור וירושלים
מילים ולחן: יוסף שריג

           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה