יום שני, 7 באוגוסט 2023

פרופ' ירון זיו - אינטימיות וזוגיות בפרק ב' 07.08.2023

 בס"ד

פרופ' ירון זיו - אינטימיות וזוגיות בפרק ב'

 


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום כ' באב ה'תשפ"ג,  07 באוגוסט 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 אירחנו את פרופ' ירון זיו העוסק בטיפול ב- אינטימיות וזוגיות בפרק ב'. פרופ' ירון זיו אבא לשלושה ילדים, עובד סוציאלי (שלושה תארי מאסטרס), דוקטור לפסיכולוגיה ודוקטור לחינוך, יועץ ארגוני, מטפל בתנועה, מנחה קבוצות, מנחה מדיטציות אקטיביות של OSHO, מטפל גשטאלט, מטפל התנהגותי קוגניטיבי, פסיכותרפיסט ממוקד דינמי.

בואו להאזין לסיפורו של פרופ' ירון זיו. סיפור מעורר השתאות על כח רצון נדיר, התמדה ורצון לעזור לאחיו בני האדם, הנובע מעמקי נפשו. אומרים שבעל המאה הוא בעל הדעה? לפעמים בעל הדעה הוא בעל הרצון לחלוק אותו. ירון שמח מאד לחלוק איתנו הרבה מהידע שלו.

ירון זיו נולד פג במשקל של 685 גרם. בחודש השישי להריונה של אמו. הוא היה אחד מ- 10,000 בנים שנולדו בנסיבות כאלה ושרדו. תינוק זעיר שממלא כף יד אחת, הנאבק על כל נשימה בפגיה של בית החולים  אלישע בחיפה של שנת 1956. חודשים ארוכים הוא שהה מונשם באינקובטור במלחמה על כל גרם ועם בעיות נשימה קשות.

ירון מעיד על עצמו: "הייתי תמיד קטן ונמוך וסבלתי מדימוי עצמי נמוך בעקבות הקשיים הפיזיים בהם נתקלתי". בבית הספר היה תלמיד שקט ומופנם ובשל מצבו הגופני הירוד נבצר ממנו לשחק ולהצטיין בספורט כל שהוא. הוא ניסה בכל מאודו לא לבלוט וכמעט נידון להיות אחד מהילדים השקופים בכיתה לולא היה בו דבר אחד שהצטיין בו הרבה מעבר לבני גילו – ידע וקליטה מהירה. מהר מאד התפשטה השמועה שירון זיו הוא גאון לימודי בכל מקצוע, בכל שפה ובכל רמה לימודית. כל הכיתה העתיקה ממנו את שיעורי הבית והרבה יותר.... אך בזאת הסתכמו חיי החברה שלו.

בגיל 14 ירון זיו מתקבל למכון ויצמן ללימודים פרטניים עם פרופ' אהרון קציר שהיה ראש המחלקה לכימיה אורגנית. וכן עם פרופ' דוד וולף שהיה הממונה על מחקר המים הכבדים ובייצור פצצת המימן. ירון היה נרגש כל כך ללמוד אצל שניים מהמדענים הדגולים ביותר שידעה מדינת ישראל, שהוא ביקש מהם להתחיל את התמחותו כבר בקיץ. שהרי מה לו ולחופשה? מה הוא הצפלון יעשה בים עם כל חבריו הגברים הבנויים לתלפיות? איך הוא, האוטיסט החברתי, יצליח לפתוח את הפה ולומר חצי משפט שירשים את הבנות מבלי שיהיה ללעג ולקלס? לא תודה. הוא מוותר מראש על התענוג המפוקפק לטובת הקירות הלבנים והאטומים של המעבדות בוויצמן וחברת המדענים, המיקרוסקופים והמבחנות.

מה שירון לא ידע הוא שפרופ' אהרון קציר קלט אותו והוא ראה לאן פני העתיד שלו מועדות. לצערו, הוא ראה יותר מידי גאונים מוזרים ונכים רגשית בסביבתו עתירת הכישרונות. הוא החליט שהבדידות המזהרת אך הנוראית הזו לא תהיה עתידו של ירון. בשום פנים ואופן. לא בבית ספרו בכל אופן.

אהרן קציר עשה  לירון תרגיל מיוחד במינו. הוא הציב לו שני תנאים להמשיך להיות תחת חסותו במכון ויצמן האחד להצטרף לתנועת נוער והשני לרקוד ריקודי עם שני תנאים אשר נחשבו הזויים מבחינתו. יחד עם זאת כל כך רצה להמשיך להיות שם,  לכן הסכים לתנאים. כאן השתנו חייו. ירון נכנס לתנועת הצופים ולארגון "נוער לנוער"  והתחיל להכיר את עצמו מבחינה חברתית כמנהיג  וככריזמטי התחיל להכיר את עולם הבנות ולרקוד.

מספר ירון: "החיים התגלגלו כך שהתחלתי לשמש בתפקידים בכירים בארגון נוער לנוער כאחראי הדרכה ארצי  ומן הסתם גם בהיבטים עולמיים הייתי בונה סניפים של "נוער לנוער" באירופה ובארה"ב התחלתי לימודים של עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה וכל נושא המדעי פיזיקלי נשכח כי העבודה עם אנשים משכה אותי הרבה יותר. עבודה עם קבוצות הייתה הנושא המרכזי של התעניינותי  והביאה אותי להקים את התוכנית להכשרת מנחי קבוצות במכללת בית ברל  ולנהל אותה במשך זמן רב מאד. במקביל התחלתי לעבוד במכון מעגלים ליעוץ פסיכולוגי  וכתבתי את הספר "מסע קבוצתי" המדריך למנחי קבוצות  אשר משמש כטקסט בוק עד היום לעוסקים בהנחיית קבוצות.

תוך כדי הלימודים התעניינתי בעולם המזרח והגעתי למקום הנקרא פונה בהודו ושם פגשתי איש נפלא בשם אושו אשר השפעתו על חיי ניכרת עד היום. התחלתי בעקבות אושו ללמוד לימודים של שיטת הגשטאלט בקליבלנד, אוהיו שיטה אותה אני מלמד עד היום וכמו כן לימודי CBT עם ד"ר אלברט אליס מייסד הגישה הקוגניטיבית בפסיכולוגיה.

בשנים האחרונות התוודעתי לשיטה להתפתחות אישית הנקראת ביודנסה שהיא שילוב של התפתחות אישית על ידי תנועה ומוסיקה. היום אני עוסק בעיקר בטיפול זוגי משפחתי וקבוצתי התמחיתי בעבודה עם זוגות פרק ב ועם הציבור החרדי."

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לירון?*

במסגרת לימודיו בארה"ב הומלץ לירון ללמוד איך לעבוד עם אנשים באשראם  של אדם בשם רגניש בהודו בעיר PUNA .

ירון מגיע לאשראם ושם נאמר לו שהוא צריך לעבור מבחן קבלה שאורכו שבוע. אם הוא יעמוד במשימה הוא יתקבל. ואם לא, אז לא. המשימה שניתנה לו הייתה: לנקות את השירותים של האשראם במשך שבוע שלם.

במשך שבוע שלם ניקה ירון את השירותים באשראם. לאחר שבוע ניתנה לו גלימה בצבע בורדו שכמוה לבש כל תלמיד מן המניין, והפנו אותו לעבר אולם הרצאות בו רגואן רגניש עמד למסור הרצאה. לפני ההרצאה ניתן לירון דף ועט ונאמר לו שהוא יכול לרשום בדף שאלה אחת עבור הגורו. ואם הוא יראה לנכון, הוא יענה לו עליה לאחר ההרצאה. ירון רשם בפתק שאלה אחת: "למה כדי להיות מטפל טוב, צריך לנקות שירותים??" ירון הניח את הפתק על שולחן המרצה והתיישב בסוף האולם שהלך והתמלא בתלמידים.

חמש דקות לפני סיום ההרצאה, אושו מרים את הפתק של ירון וקורא בקול את השאלה הכתובה בו. שלוש מאות איש בהו בו, בירון, מתאפקים לא לפרוץ בצחוק מתגלגל. כולם ידעו ושמעו על המטפל הידוע  שניקה את השירותים של האשראם שבוע שלם.... ואז אושו מרים את עיניו החודרות לירון ואומר לו:

אנשים נושאים הרבה חרא כל הזמן. איך אתה רוצה להתייחס לאנשים אם אתה לא מוכן לגעת בחרא?? להריח את החרא?? כדי להיות מטפל טוב, אתה צריך לרקוד עם החרא!!!

"זה היה רגע הטרנספורמציה שלי!!!!—אומר פרופ' ירון זיו. ירון הבין שכדי לרפא אנשים צריך לגעת  להם בכאב, בלב. להגיע אליהם ולגעת בהם. ריפוי של הנפש איננו מסלול מחקרי. עבודה ושינוי לא תבוא מהבנה שכלית וטיפול שכלי. הריפוי יגיע אך ורק עם הלב. זוהי הסיבה מדוע העבודה עם ירון עוזרת כל כך למטופליו, השולחים לו מכתבי תודה בהם הם מספרים, על הצלחת הטיפול.

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של ירון זיו?*



מפתך מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: אדם בעל יכולת טבעית להוביל דרך, להנהיג, להיות המורה האוניברסאלי, אדם שפיו הוא כלי עבודתו. אדם בעל יכולת נתינה ללא גבול, רוחני ברמה גבוהה, בעל מודעות גבוהה. בעל יכולת אינטואיטיבית. אדם רחב לב, המסוגל להרחיב אופקים לעצמו ולזולת. אדם בעל ידע רב, חכם, המתנדב למען הזולת, חברותי ורחמן. אדם בעל יכולת הישרדות. אדם בעל יכולת המצאה, יכולת לברוא מציאות.

אדם בעל יכולת ראיה בגדול, אדם בוגר, אמיץ, פיזי, אדיב, אתגרי, הרפתקן, לוקח סיכונים, דינמי, אנרגטי, סתגלן. אדם המצטיין בכול תחום, מתחיל ומסיים דברים, אוהב אדם. אדם בעל דמיון, מתנסה בריגושים, זקוק למרחבים ולחופש. אדם בעל ביטחון עצמי, המאמין בעצמו, אדם אופטימי. אדם הנלחם למען זכויות חברתיות ונלחם למען צדק חברתי.

 


להאזנהלשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנהלשעה השנייה לחץ כאן

להאזנהלשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

הרעות  - אסתר עופרים

מילים: חיים גורי, לחן: סשה ארגוב

אנה פנה דודך - רן ונמה

מילים: מסורתי, לחן: גיל אלדמע

צעד אחד - עדי סולמי

מילים ולחן : עדי אברהמי

גם כי אלך  - ישי ריבו

מילים ולחן: ישי ריבו

כרמלית – שושנה דמארי

מלים: יחיאל מוהר לחן: משה וילנסקי

שיר התקווה - מירי מסיקה

מילים: מיכאל וקנין, לחן: שמעון בוסקילה

נפשי - מוטי שטיינמץ וישי ריבו

מילים: מקורות, לחן: שמואל יפת

שנינו יחד תחת מטריה אחת - להקת הנח"ל

מילים ולחן: נעמי שמר

אהבה היא שיר לשניים - אילנית

מילים: עדנה פלג, לחן ועיבוד: אלדד שרים

לכל אחד יש - שלומי שבת וליאור נרקיס

מילים: עוזי חיטמן לחן: שלומי שבת

אהבה ראשונה - החלונות הגבוהים

מילים: עמוס קינן, לחן: שמוליק קראוס

אהבה בת עשרים – דוד ד'אור

מילים ולחן: ז'אק ברל, תרגום: נעמי שמר

                

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה