יום שני, 14 באוגוסט 2023

ד"ר אליעזר היון - סוציולוג ועיתונאי חרדי 14.08.2023

 

בס"ד

ד"ר אליעזר היון - סוציולוג ועיתונאי חרדי 


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו
ביום שני, כ"ז באב ה'תשפ"ג,  14 באוגוסט 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 ד"ר אליעזר היון - סוציולוג ועיתונאי חרדי, חוקר בצוות חברה ואוכלוסיות את תחום החברה החרדית. מחבר הספרים: 'נביא ולא נביא', 'מלך ולא מלך', 'שופט ולא שופט', 'עם ולא עם'.

בואו להאזין לסיפורו של ד"ר אליעזר היון - סוציולוג ועיתונאי חרדי, חוקר בצוות חברה ואוכלוסיות את תחום החברה החרדית. מחבר הספרים: 'נביא ולא נביא', 'מלך ולא מלך', 'שופט ולא שופט', 'עם ולא עם'.

בארבע שנים האחרונות אני מוצא את עצמי מתחבר יותר ויותר לתנ"ך. מזה ארבע שנים אני לומד מידי יום שישי עם אשר קרימולובסקי, קורא בתענוג גדול את ספריו של הרב הגאון איל כהן ולאחרונה התחלתי ללמוד בקבוצת תנ"ך ישראלי של נתנאל אלינסון. באחד השיעורים הוזכר הספר 'עם ולא עם'. הסתקרנתי ויצאתי למסע במרחבי המרשתת. פגשתי כתבה על ספר ששמו 'עם ולא עם' מאת ד"ר אליעזר היון. קראתי בעיון והסתקרנתי מאד.

'עם ולא עם' עוסק בדרמה החברתית, שמאחורי שואת מיליונים זו, ובתוצאותיה. הוא עוקב אחרי מלכים חלשי אופי, מתעד מאבקי כוח פנימיים, ומבקר ברחובות חשוכים, מעוררי אימה ושטופי דם. מתברר כי הקולוניאליזם האירופי, "האביב הערבי", מופעי השחיתות, הפערים החברתיים וחוסר הביטחון האישי מעולם לא היו רלוונטיים יותר".

ממש מתאים לשתי אמירות. האחת של שלמה המלך, ככתוב בספק קהלת פרק א' פסוק ט' "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ". השני בציון ניצחון המכבים על היוונים לפני כ 2,200 שנה, בעת הדלקת נרות חנוכה אנחנו מברכים: "ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם ובזמן הזה".

ספריו של אליעזר על התנ"ך – 'מלך ולא מלך', 'נביא ולא נביא', 'שופט ולא שופט', והאחרון 'עם ולא עם' – כולם עוסקים באחורי הקלעים של הדרמה החברתית בתנ"ך, כאשר 'עם ללא עם', האחרון שיצא בימים אלו עוסק באובדנה של ממלכת ישראל וגלות עשרת השבטים שאבדו עד היום מספר הקול של ההיסטוריה היהודית. הספרים כולם יצאו בהוצאת אלומות [דני ספרים] ובימים אלו הוא נמכר בחנויות הספרים ברחבי הארץ.

בין עיסוקיו האקדמיים לפעילותיו החברתית קיימת אינטראקציה שלא לומר אינטגרציה מלאה. שני הערוצים המרכזיים בהם אליעזר מתמקד הינם סוגיית האפליה וההדרה בין קבוצות אתניות בחברה החרדית, והקניית השכלה כללית לצעירים בני המגזר החרדי. כאמור, עבודת התיזה עסקה בדמות רבנית שדגלה בשילוב לימודי קודש וחול מתוך אמונה כי הדבר לא רק שאינו אסור אלא אף חיוני, ועבודת הדוקטורט עסקה באפליה ובהדרה שבין אשכנזים למזרחים בחברה החרדית.

מלבד זאת, העיסוק המרכזי שלו הוא חוקר בכיר במכון ירושלים למחקרי מדיניות. שם הוא חוקר תהליכים, קונוונציות ושינויים בחברה החרדית. המחקרים האחרונים עסקו ביציאת אברכים מהכולל לשוק התעסוקה, נוער נושר בחברה החרדית, הכלכלה החרדית, לימודי חול בחברה החרדית.

לצד לימודיו ועבודתו האקדמית אליעזר עוסק מזה כ-16 שנים בעיתונות בעיקר באתר ynet יהדות, ואתר 'חרדים 10' בו היה שותף בהקמתו.

לפני 11 שנים החל היון לכתוב ב־YNET יהדות. הוא מן הראשונים שהעזו לכתוב על נושאים חברתיים במגזר החרדי, תוך שהוא לא מהסס להשמיע ביקורת על נושאים שטואטאו במשך שנים מתחת לשטיח, ולהביא קול חרדי אחר. הוא כתב, למשל, על גירושין בציבור החרדי, על תופעת מדריכי החתנים, על היחס ליום השואה וליום הזיכרון, וכן על אפליית הציבור הספרדי במוסדות לימוד חרדיים.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לאליעזר?*

אליעזר הוא דוקטור לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, שבה הוא גם מלמד. את תאריו בפסיכולוגיה עשה באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטת בר־אילן. התזה שלו עסקה הרב שמשון בן רפאל הירש. הוא נטוע היטב בעולם החרדי, וחבר במכונים כגון מכון ירושלים לחקר ישראל.

העיסוק של אליעזר בתנ"ך לעומקו הגיע מתוך צמא, כילד חרדי שכמעט לא למד את ספר הספרים. "פעם פרסמתי כתבה שעסקה בשאלה למה המגזר החרדי לא גידל אף נחמה ליבוביץ", הוא אומר, "התשובה היא שלמרבה הצער לימוד התנ"ך במגזר החרדי נדחק לשוליים. כנער חרדי כמעט לא למדתי תנ"ך. למעשה, כל מה שלא בגמרא לא נלמד. לבחור ישיבה אין מושגים בסיסיים בתנ"ך. אם תעצרי בחור ישיבה ותשאלי אותו מהו סיפורו של אחיתופל, יש סיכוי טוב שהוא לא ידע על מה את מדברת, וכך גם אם תשאלי מה קרה לאמנון ותמר, לעתליה וליואש. ככל הנראה לא תקבלי תשובות. חשוב ללמוד תנ"ך ולעסוק בו. זה הספר שעליו אנחנו מתבססים, והוא גם יכול ליצור חיבור בין כלל חלקי האוכלוסייה".

היון כותב בשפה מודרנית, הנשענת על כלים מדעיים מעולם הפסיכולוגיה והסוציולוגיה, אך גם על דברי חז"ל והתלמוד. בין היתר הוא בודק כיצד התנהל "התרגיל המסריח" שרקח אחיתופל, ואיך הכול קשור לפרשיית דוד ובת־שבע; האם אכן שחט יפתח את בתו, ואם כן כיצד נראו רגעיה האחרונים של הנערה; מיהו יואב, האיש הקרוב והנאמן ביותר לדוד המלך שבחר להישאר מספר שתיים, והאם ירבעם, הראשון במלכי ישראל, היה איש שסבל מחוסר ביטחון מופרז.

"החברה החרדית" מספר אליעזר "מנסה להתרחק מלימודי התנ"ך, שכן היא רואה בו דבר שאפוף קדושה. ילדי הגן נחשפים לסיפורי התנ"ך ברמה שטחית ופלקטית, והיחס של המבוגרים אליו נע מאדישות ועד לחשש. אנחנו מתרחקים מן הטקסט. הספר שכתבתי מנסה להתכתב עם הטקסטים של התנ"ך, ועם זאת להישאר צמוד אליהם".

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של אליעזר היון?*

מפתך  מספרת עליך, על אדם בעל יכולת תקשורתיות, בעל תשוקה לחופש, פורץ מסגרות, פיקח, אינטליגנטי, יצירתי, כושר קליטה מהיר, יודע להסתדר, חריף, שנון, קליטה מהירה, צורך בגירויים משתנים, מפתיע, על כל שאלה יש לו תשובה אפילו מתחכמת, מאמין במה שאומר, אוהב לאהוב, אדם בעל מחשבה חופשית, מהירה, חריפה, חדה, קולטת מהר מאד את הסיטואציה, מבריק, בעל ניצוצות של רעיונות, גמישות מחשבתית. אין קיבעון מחשבתי על דעה כזו או אחרת. מחשבה המזהה את הדרך הקצרה ביותר אל המטרה. מחשבה בעלת יכולת לזהות פרצות. ערנות מחשבתית גבוהה וחושים מאד מחודדים. מחשבה המסוגלת לשנות סדרי עדיפויות.

מפתך מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: אדם בעל יכולת טבעית להוביל דרך, להנהיג, להיות המורה האוניברסאלי, אדם שפיו הוא כלי עבודתו. אדם בעל יכולת נתינה ללא גבול, רוחני ברמה גבוהה, בעל מודעות גבוהה. בעל יכולת אינטואיטיבית. אדם רחב לב, המסוגל להרחיב אופקים לעצמו ולזולת. אדם בעל ידע רב, חכם, המתנדב למען הזולת, חברותי ורחמן. אדם בעל יכולת הישרדות. אדם בעל יכולת המצאה, יכולת לברוא מציאות.

אדם בעל יכולת ראיה בגדול, אדם בוגר, אמיץ, פיזי, אדיב, אתגרי, הרפתקן, לוקח סיכונים, דינמי, אנרגטי, סתגלן. אדם המצטיין בכול תחום, מתחיל ומסיים דברים, אוהב אדם. אדם בעל דמיון, מתנסה בריגושים, זקוק למרחבים ולחופש. אדם בעל ביטחון עצמי, המאמין בעצמו, אדם אופטימי. אדם הנלחם למען זכויות חברתיות ונלחם למען צדק חברתי.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

יוסי אזולאי - אל אדון

מלים: מן התפילה, לחן: עממי

רבקה זוהר - אבי הטוב שבשמים

מלים ולחן: שלמה קאלו

תומר הדדי ואברהם פריד - אין עוד מלבדו

מילים: יוסי גיספן, לחן: תומר הדדי

מתי כספי – נח

מילים: יורם טהרלב לחן: מתי כספי

אהוד בנאי - עגל הזהב

מילים ולחן: אהוד בנאי

נחמה הנדל ולהקת הצעירים - זמר לגדעון

מילים ולחן: נעמי שמר

עקיבא נוף – איזבל

מילים ולחן: עקיבא נוף

אושיק לוי - חוזה לך ברח

מילים: יענקל'ה רוטבליט, לחן: שלום חנוך

אהוד בנאי - עיר מקלט

מילים ולחן: אהוד בנאי

מוטי פליישר – אבשלום

מילים: רות חשמן, לחן: יאיר קלינגר

החלונות הגבוהים - יחזקאל

מילים: חיים חפר, לחן: שמוליק קראוס

אבינו שבשמיים אוהד מושקוביץ ואבי פרץ

מלים: מן התפילה לחן: סול זים

       

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה