יום שני, 3 ביוני 2013

נֶשֶל הנחש – מבורות למודעות והתחדשות

"וְהַנָּחָשׁ, הָיָה עָרוּם, מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהִים;" [בראשית ג' א'].  כך עורך לנו המקרא את המפגש הראשון עם הנחש. אז, בימי גן העדן העליזים, הנחש מילא את תפקיד הנבל שבעזרת הערמומיות מפיל בפח את חווה, בדרך לגירוש מהגן. אבל כעבור שנים, בימי יציאת מצרים, שב הנחש וממלא תפקיד של מרפא בשירותו של משה. אז בימי המדבר, דמות נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת שהוצמד למטה הציל את בני ישראל ממכת הנחשים. מאז ועד היום, הנחש על גבי המטה מהווה סמל עבור כוחות ריפוי והצלה בכל רחבי העולם. אז מהו סוד קסמו של הנחש?  כיצד הוא הפך מגורם שלילי  לחיובי?  בזכות ההתחדשות.

לנחש, כפי שהוא מוכר לנו כיום, יש מנגנון התחדשות עצמית. פעם בשנה הוא משיל מעצמו את העור הישן לטובת עור חדש.  למעשה, גם אנו, בני האדם משילים מעל עצמנו את העור. אלא שאצלנו זה מתבצע בצורה מדורגת שמתפרסת על פני כל השנה. מכאן אנחנו יכולים להבין כי חלק מהמהלך הטבעי של החיים זה התחדשות.  אם נשכיל להתחדש לא רק בהיבט הפיזיולוגי אלא גם הנפשי, הרי שכל התפקוד היומיומי שלנו ישתפר פלאים.

אמנם כיהודים זכינו למספר חגים מסביב לשנה שבין השאר נועדו לסייע לנו במלאכת רוממות הרוח וההתחדשות הנפשית, אבל חשוב לדעת להתחדש גם במהלך השגרה היומיומית. המפתח עבור אותה התחדשות, נמצא כמובן בין דפי המקרא, מוצפן ומוכן לשירותינו. באמצעות מפת השם הקבלית הנוצרת מתורת פרד"ס סוד האותיות, המהווה חלק חשוב מתורת הטארונומרולוגיה, ניתן לפענח את הצופן ולמנף אותו לטובת ההתנהלות היומית שלנו, בין אם זה לעסקים, לחינוך הילדים או לתחום של יחסינו הרומנטיים.

מפת השם הקבלית, למשל, מאפשרת לפענח רק מעצם ידיעת השם של מי שעמו אנו נפגשים האם צפוי לנו שיתוף פעולה פורה או שמראש אין סיכוי ואנחנו מבזבזים את זמננו לשווא. אם שמך מתחיל באותו א' ושמו של מי שעמו נקבעה הפגישה מתחיל באות י', הרי שישנן 2 אפשרויות.  האחת יאַ והשנייה אָי. ה- יאַ רומז על התלהבות. ה- אָי לעומתו רומז על כאב. באמצעות מפת השם הקבלית שמכילה התייחסות לכלל האותיות של השם ניתן להבין לאיזה משני הכיוונים המפגש אמור להוביל אותך. הפיענוח  השמי של מי שעמו אנחנו מתכננים להיפגש למעשה "משיל" מעליו את המסכות בהם הוא עוטף את עצמו ומאפשר לנו לבחון האם יש פה פוטנציאל להתחדשות או להתאכזבות.

גם בתחום הפרעות הקשב והריכוז, ניתן להתחדש באמצעות שימוש מושכל במפת השם הקבלית. מניסיון של למעלה ממאות מאובחנים שעברו תחת ידי, אני יכול לספר לך שחוסר איזון בשמו של פלוני מהווה גורם מכריע לגבי הפרעות קשב וריכוז. כך במקרה של תלמיד כיתה ו' בשם אברהם, שהגיע אליי לאחר שנים שבהן סבל מהפרעות קשות של קשב וריכוז. לאחר שמיפיתי עבורו (או יותר נכון עבור הוריו) את שמו, הגעתי למסקנה ברורה באשר לדרך להשיל מעליו את ההפרעות ולחדש את יכולות הלמידה שלו. המפה הצביעה בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים כי יש לשנות את סביבת הלמידה של אברהם. כלומר, יש להעבירו ממסגרת הלימודים הקונבנציונאלית למסגרת יותר חופשיה. מעבר לכך, נדרש איזון שם, כלומר הוספת שם פרטי נוסף. לשמחתי הוריו של אברהם שמעו בעצתי. הם העבירו אותו לבית ספר פתוח שמאפשר לתלמידים קצת יותר גמישות מבחינת התנהלות במרחב וכן הוסיפו לו בתעודת הזהות את השם אביב, להיות אברהם אביב  . למותר לציין שבחלוף כשנה אברהם אביב התחדש, וממש כמו הנחש המקראי, הפך מתלמיד סורר לתלמיד מצטיין שאפילו נהנה ללמוד.

לפני סיום, אציג ברשותך גם את הפן הרומנטי של מפת השם. הרי מה יותר מחדש ומרגש מאשר האהבה? למאובחן שבנדון קראו אוריאל. לבחירת ליבו המיועדת קראו ל. הם הכירו במקום העבודה והיו ידידים ממש טובים אך גם בילו לא מעט זמן בריבים. לשאלתו של אוריאל לגבי מידת ההתאמה ועתיד הקשר ביניהם, מיד הסברתי לו שצירוף של א' ו-ל', האותיות הראשונות של שמותיהם, מרמז על אַל ו-לֹא. כלומר, מצרף שלילי. פיענוח מלא של שמותיהם הצביע על העובדה כי שניהם דעתנים ועקשנים, עובדה שעלולה להוביל לקשר קשה ורווי מריבות. כיום, שנה לאחר האבחון, שניהם נשואים...כל אחד למישהו אחר. למרות זאת הם עדיין חולקים את אותו מקום עבודה.

לסיום, נשוב לנחש עמו פתחנו. לאחר גאולת הארץ וחנוכת בית המקדש, הכוהן הגדול ריפא ושפט אנשים באמצעות אבני החשן. כלומר, היפוך סדר האותיות של הנחש הופך אותו מגורם שלילי שמסמל מוות לגורם חיובי שמאיר ומחדש. במילה נחש, ה-ש של השם נמצאת בסוף. לאחר ההתחדשות והמעבר מחושך לאור, ה-ש מוצבת במרכז. כלומר, נרמז לנו כי המפתח להתחדשות נמצא בשם. הרי כבר אמרו חכמים כי טוב שם משמן טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה