יום שני, 6 בפברואר 2017

"ובחרת בחיים"- וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי"

"ובחרת בחיים"- וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי"


"אות לאות תביע אומר" 06.02.2017  בין 11:00 ל 13:00 עם:
שלמה צבי בן דור שני לניצולי השואה, בן להורים יוצאי סלוניקי, עם חנה קסרולה אייזיק בת דור שני לניצולי השואה מקימת קבוצת הפייסבוק "המעפילים יוצאי סלוניקי ויוון שעלו לישראל באוניה חביבה רייק ב 1946".
  
בצד קיום הצו "לזכור ולא לשכוח" עונה התכנית למשפט הידוע: לכל איש יש שם וגם... סיפור.
"ובחרת בחיים", הינה הזדמנות מצוינת  לספר את סיפור הגבורה ונס ההצלה של ניצולי שואה, של מי שהיו שם - אבא, אמא, סבא או סבתא וכך להנציח ולכבד את מורשתם. 

היה זה יגאל אלון אשר טבע את המשפט "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". ואכן מצווה עלינו לא רק לדעת את עברנו אלא לשוב ולהזכירו, לשוב ולספר את סיפורו, כי מצוות הורינו היא "לזכור, לספר ולעולם לא לשכוח".

ההגדה של פסח, חג החירות פותחת במלים "צא ולמד". אילו המלים בהן מתחילה ההגדה, הן ביטוי הלקוח ממדרש ההלכה. ומכאן אנו מגיעים לציווי "והגדת לבנך".
"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר..." (שמות י"ג ח'). קהל היעד העיקרי בקריאת ההגדה הוא הדור הצעיר – הבנות והבנים. להם צריך לספר ביציאת מצרים, כדי שיידעו - ויעבירו את הסיפור לדורות הבאים

גם אנו כבנים וכבנות לבני "דור השואה והתקומה", מצווים על ידי הורינו ניצולי השואה להגיד לבנינו ובנותינו את אשר היה שם. לא רק להגיד אלא לספר, לתעד, להקליט ולצלם. למעננו ולמען עמנו העתיק, למען מה שהיה שלא יקרה שוב לעולם, למען שנבין כולנו כי הנס שארע לנו במאה שעברה מגשים את דברי הנביא יחזקאל פרק ט"ז פסוק ו' "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ, מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ; וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי, וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי."
 
אנחנו, בני הדור השני, אנחנו התקווה ואנחנו התקומה. אנחנו ובנינו אנחנו ובני בנינו.
כי נצח ישראל לא ישקר.

השירים שהושמעו בתוכנית:
בדמייך חיי – שולי נתן
יהודה פוליקר – כשתגדל
צילה דגן – אלי אלי – ההליכה לקיסריה
שמע ישראל – דוד ד'אור
מישהו – מתי כספי
שמעון ישראלי – שיר הפרטיזנים
עלה קטן שלי – אברהם פריד
אני מאמין – מקהלה

להאזנה לשעה הראשונה: לחץ כאן
להאזנה לשעה השנייה   : לחץ כאן



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה