יום שני, 30 באוקטובר 2017

גדעון גרייף – ממוזיקה ורדיו להנחלת השואה

גדעון גרייף – ממוזיקה ורדיו להנחלת השואה 
"אות לאות תביע אומר " 30.10.2017 בין 11:00 ל 14:00
 
עם פרופ' גדעון גרייף בצד שמאל ומנהל הרדיו משה ירונסקי
איחדנו היום את שלושת התוכניות בין 11:00 ל 14:00 והתכבדנו לארח את פרופ' גדעון גרייף. גדעון גרייף, ילד הפלא הראשון בישראל שניהל קריירה מוזיקלית ענפה ומוצלחת מאוד בין השנים 1963-1977, או כפי שהוא מתאר את הקריירה שלו כ-2 קריירות שונות:  הראשונה, כילד פלא בין השנים 1963-1969 (עד הקלטת תקליטונו ראשון) , והשנייה בין השנים 1969-1977 (עד שלקח הפסקה ממוזיקה, שנמשכת עד היום) .

ב-1969, גדעון התגייס לצה"ל לגלי צה"ל ושימש עורך מוזיקלי שם בין השנים 1969-1974 וגם במילואים שימש בתפקיד זה במשך 22 שנים. 

גדעון החל ללמוד היסטוריה והתמחה בחקר השואה. הוא לימד באוניברסיטה הפתוחה, עבד ביד ושם כשלושים שנה ובמסגרת זו של "יד ושם" פרסם ספרים ומחקרים רבים בתחום השואה. ב-1985 גדעון סיים את התואר השני ונכנס מבחינה מקצועית לעולם ההיסטוריה, כשהוא זונח לחלוטין את עולם המוזיקה. 

הוא מאוד אהב את תחום ההיסטוריה והחל לצבור שם דבר בתחומו וכיום הוא אחד המרצים המבוקשים ביותר בארץ ובעולם ונחשב למומחה מספר אחת בעולם להיסטוריה של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. בהמשך עבר לתחום התוכניות התיעודיות, ובמסגרתן זכה בפרס סוקולוב לעיתונאות בשנת 1988 על תוכניתו "סאלוניקי- אושוויץ", שתיעדה את שואת יהודי יוון.

מחקריו בנושא ה"זונדרקומאנדו" במחנה אושוויץ הם פורצי דרך וחלוציים במחקר ההיסטורי על אושוויץ ועל "הפתרון הסופי".  כיום מזהים אותו בארץ ובעולם כולו פרופסור והיסטוריון לחקר השואה, היסטוריון דגול ומומחה בעל שם עולמי בנושא.

ספריו בנושא זכו לפרסום עולמי:
'כוכב בין צלבים'
'בכינו בלי דמעות' - הינו ספרו החשוב ביותר בעיניו בו הוא מתעד את עדויותיהם של אנשי ה"זונדרקומאנדו" היהודים, שאולצו בידי הגרמנים בעל כורחם לעבוד במיתקני הרצח של אושוויץ.
'מציל אחי אנוכי: יהודים מצילים יהודים בימי השואה'
'מרד באושוויץ, התקוממות הזונדרקומנדו בתאי הגזים'

בטקס האוסקר 2016 זכה הסרט 'הבן של שאול' בפרס הסרט הזר הטוב ביותר. יוצר הסרט, לסלו נאמש ציין כי ספרו של פרופ'  גרייף 'בכינו בלי דמעות' שימש עבורו כהשראה לסרט.

כיום גדעון עסוק בהפקת סרט שנושאו 'יהודים מצילים יהודים בימי השואה' ביחד עם דר' אברהם חולי ושותפו משה גרומב בבימויה של שושי בן חמו.

חשוב לגדעון לספר על חייו כהיסטוריון של תקופת השואה, כמי שחי אותה, נושם אותה כל יום, 365 יום בשנה, ושואף בכל מאודו להנחיל את זכר השואה להמוני אנשים, שעדיין לא נחשפו לקורותיה ולמשמעויותיה. הוא עוסק בכמה מההיבטים הרגישים והמורכבים ביותר של תקופת השואה וחידש הרבה בחקר השואה.

גדעון אומר: "מה שמניע אותי יותר מכל הוא הרצון להנחיל את זכר השואה, ובכך לקיים את צוואתם של הנרצחים: אל תשכחונו, דברו עלינו, הזכירו אותנו כל העת. אני משוכנע שצריך לדבר על השואה כל יום מימות השנה, ולא רק ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני מנסה להגשים יעד חינוכי זה בספריי, בהרצאותיי, בסדנאות שאני מעביר בארץ ובעולם".

בשנת 1999 עת למדתי בקורס הרדיו הראשון שלי ברדיו FM91 רדיו לב המדינה היה גדעון אחד מהמורים המשפיעים בקורס. למדתי אצל גדעון ואצל עמיתו דן כנר קורס בקריינות, עיתונאות והגשה רדיופונית. כעת אנו סוגרים מעגל כאשר אני זוכה לארח אותו, כאן, ברדיו קס"ם FM106, ברשת החינוכית של קול ישראל.

שוחחנו עם גדעון על עשייתו הברוכה והרבגונית ונגענו מעט במפת עץ החיים הקבלית שלו.

על מפת עץ החיים של גדעון:
מפת עץ החיים הקבלית - גדעון משה גרייף
כל הזכויות שמורות (C) לשרון נריה בר-און
משה גדעון , כמו כל אדם הגעת לעולם עם ייעוד ותיקון.

משה גדעון , כמו כל אדם הגעת לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליו. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה ל: מלך, אביר ושר. המלך מהווה 50% ממבנה אישיות האדם, מיוצג ע"י הוא סיכום תאריך הלידה שלך. האביר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא המזל האסטרולוגי שלך. השר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא שמך הפרטי .

ייעודך הוא מספר המלך שלך הקורא לך להיות מלך בביצוע. אדם תכליתי, מעשי, הישגי, אדם חזק ועוצמתי. אדם אחראי, ענייני, מצליחן, שאפתן, בעל כוח רצון. אדם אנרגטי, דינמי וכשרוני בכול תחום. אדם נחוש, בעל רצון עז, מתמיד ובעל משמעת עצמית.  אדם יסודי, יעיל, תחרותי, חרוץ ובעל יכולת לרדת לפרטים. אדם משפחתי, מחובר לאדמה, מסודר, מאורגן ומציאותי.

האביר הוא מספר המזל האסטרולוגי  -  מזל דגים הקורא לך להיות אביר בהבנת נפש האדם, בעל ידע וחוכמה. אדם מחונן, בעל נטייה להעמקה במיוחד בתחומי הלימוד ומחקר. אדם השואף למושלמות. אדם נאמן, יציב, אנליטי, שכלתני, בעל אינטואיציה טובה. אדם בעל יושרה, שואף לשלווה ושלמות פנימית. אדם שומר סוד, שומר חוקים ארציים. אדם המתחבר לאמונה ולדת.

המשפיע התנכ"י רבי "שמעון" בר יוחאי  (תלמידו של רבי עקיבא) אדם חכם שידע לעמוד על במה ולהעביר את הידע והחוכמה שלו לאחר. אדם המסוגל לכתוב תכנים באופן מרשים ביותר הקשורים במיוחד לידע עמוק ונסתר. ידע שאורו מופץ. אדם שמעריכים את חוכמתו ושמחים ללמוד ממנו.

השר הוא מספר שמך הפרטי הקורא לך להיות שר ברעיונות. מנהל ועצמאי. לעמוד על במה ולהעביר ידע. להפגין בטחון עצמי. לקבוע מטרות ולהשיגן. להיות ממוקד מטרה, יוזמתי, נמרץ, נחוש, מעשי, פעלתן, חרוץ ואיש ביצוע. יעיל, יצירתי ומוכשר. לפתח כישורים וורבאליים. להיות אדם בעל כריזמה אישית. אדם אדיב, כישרוני. 

מפתך מתארת גדעון, אדם שהיקום מנווט אותו לעסוק בתחום הקשור למדינת ישראל ולתושביה, אדם שכישורי התעסוקה שלו הם הוראה והרצאות במיוחד אקדמיות. אדם שהוראה והנחיה ולימוד הם מוטיב חייו. ייעודך להיות עצמאי כלומר היקום דוחף אותך להיות עצמאי תוך כדי ניצול הזדמנויות ומצבים הקשורים אליך ולמדינה.
בתחילת חייך בגיל מחזור ראשון היקום דחף אותך להיות ממוקד בתחום של מוזיקה ואומנויות הבמה. כלומר לעמוד על במה ולשמח אחרים.
מגיל 37 ואילך נוצר שילוב שדחף אותך עד היום וימשיך לדחוף לעסוק בתחום של השואה כי האנרגיה של 6 מדברת על עם ישראל ומדינת ישראל והאנרגיה של 16 מתארת דחף בלתי נשלט לצדק טוטאלי עבור אחרים ובנוסף האנרגיה  19 מתארת שיש לך הזדמנות לנצל מעמד או כישורים לטובת פרויקט לשימור, לתיעוד וללמוד על השואה. בנוסף היקום יזמן לך הזדמנויות להנציח 19 דברים רבים הקשורים בתחום. על מנת לממש זאת עליך לנצל ולהפעיל קשרים כך תהא ההצלחה גדולה יותר. כך למשל יצירת הסרט אותו אתה מייצר כעת עם שותפיך.

התרגשתי מאד לקבל את חוות דעתו של גדעון היקר לתוכנית בה התארח.
  
השירים שהושמעו בתוכנית:
הצריף הקטן – גדעון גרייף
מילים: יהודה פרדיס לחן: משה וילנסקי עיבוד: שמעון כהן
לא אוכל בלי מיכל – גדעון גרייף
מילים ולחן: אמיתי נאמן
עלי זהב – גדעון גרייף
מילים: אורי אסף לחן: משה וילנסקי
רכבות הרים – גדעון גרייף
מיליםדודו ברק לחןשייקה פייקוב
שאלו שלום ירושלים- גדעון גרייף
מיליםמתוך תהילים, לחןיוריק בן דוד
והביאנו לציון - גדעון גרייף
מקור: תפילת מוסף לשלש רגלים, לחן: ר' יוסל טאבאק
רבי עקיבא- גדעון גרייף
הקרב האחרון - גדעון גרייף
מילים: חיים חפר לחן: משה וילנסקי עיבוד וניצוח: אריה לבנון
א שיכור אין אומעט ("שיכור עצוב") - גדעון גרייף  
דיינע הענט - גדעון גרייף
Oyfn Pripetchik- yiddish song- Esther Ofarim
תן לי יד - אסתר עופרים
מילים: עלי מוהר לחן: יוני רכטר







                                                                כרטיס הביקור הדיטגילי שלי

                                             עמוד הויקיפדיה עלי











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה