יום שני, 28 ביוני 2021

מנחם פרי - שדרן הרדיו הוותיק המשלב באהבה קריינות והנחייה 28.06.2021

 בס"ד

מנחם פרי - שדרן הרדיו הוותיק המשלב באהבה קריינות והנחייה

במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, י"ח בתמוז ה'תשפ"א 28 ביוני 2021 י"ח בתמוז ה'תשפ"א 28 ביוני 2021 את  מנחם פרי - שדרן הרדיו הוותיק המשלב באהבה קריינות והנחייה.

"עבורי", כך אומר מנחם  "קריינות והנחיה הם לא רק מקצוע, זו אהבה אמיתית. אהבה לשפה העברית  אשר מאפשרת לי להפוך את המילה הכתובה לקול. קול אשר בשילוב הנשמה גם נוגע בלב המאזינים".

סיפורו האישי של מנחם פרי מתחיל ב-1946 במחנה עקורים בטראונשטיין אשר בגרמניה, שם נולד להורים שאיבדו את כל בני משפחתם מנישואיהם  הקודמים.

על חורבות חייהם הם בנו בית חדש והביאו לעולם ילד אחד, שקראו לו ״מנחם״, מתוך תקווה שאכן יביא להם נחמה כלשהי.

לאחר שירותו הצבאי כטכנאי אלקטרוניקה בחיל האוויר החל בלימודיו האקדמיים ב-1971 בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. כשחיפש דרך לממן את לימודיו, הגיע לקול ישראל והחל לעבוד כטכנאי שידור ברדיו. הקריינים שעבדו במחיצתו הבחינו מיד בקולו הרדיופוני והציעו לו להירשם לקורס קריינים. פרי עשה כן.

ב-1974 סיים את קורס הקריינים בהצלחה יחד עם עודד בן-עמי ומלאכי חזקיה. מאז עבד כקריין ומגיש ברשתות השונות של "קול ישראל" עד פרישתו לגמלאות.

במרבית שנות עבודת ניהל והדריך את קורסי הקריינים של "קול ישראל". בין השנים 2005 עד 2009 שימש (בנוסף לעבודתו כקריין ומגיש) כמנהל מחלקת הקריינים.

למה כדאי לשים את הדברים בצד ולבוא להקשיב למנחם?

"קול זה לא הכל", נוהגים לציין בפתח כל קורס קריינים מקצוע וכותב מנחם באתר שלו. ואכן, הדבר נכון. קול ערב לאוזן אשר גורם לויבראציות נעימות אצל המאזין הוא תנאי בסיסי והכרחי במקצוע הקריינות, אבל…קריין מקצועי אינו נבחן רק באיכות קולו. הקול הוא כלי הנגינה של הקריין, ממש כמו הכינור המשמש את הכנר. כינור באיכות מעולה, למשל סטרדיווריוס, יצליח להפיק צלילים מענגים ומרגשים רק אם מאחוריו יעמוד נגן מוכשר היודע להשתמש באיכויות הכינור הלפות בין ידיו.

דומה הדבר בעולם הקריינות. קריין טוב הוא זה שיודע להשתמש בקול שניתן לו, בבחינת מתת אל, בדרך הנכונה והמקצועית ביותר. קריין מקצועי ומנוסה יודע מהי חשיבות הדיקציה (הגייה ברורה של כל אות בתוך המילה) האינטונציה (מתן הדגש נכון למילה בתוך המשפט), וניצול מלא של המנעד הקולי. קריין מקצועי יודע להתאים את קצב הקריאה ועוצמת הקול לאופי הטקסט. קריין מקצועי "ירגיש" את הטקסט תוך כדי קריאה. נכון…בדומה לאותו נגן כינור…קול נעים שמצליח גם לעניין בצורת ההגשה של הטקסט יעשה בדרך כלל את העבודה. אתה, מזמין הקריינות, צריך להחליט (על פי אופי הטקסט) מהו סוג הקריינות לה אתה זקוק, ובהתאם לכך מי הקריין או הקריינית המתאימים לך. בכל החלטה שתקבל, על קריינות מקצועית אסור בכל מקרה לוותר.

מאז שנות השבעים עוסק מנחם  גם בהנחיית אירועים וטקסים. מנחם הנחה מאות עצרות, כנסים וטקסים רשמיים מטעם המדינה ורשויות  שונות כמו: טקסי זיכרון, טקסי הוקרה לעובדים מצטיינים וערבי שירה.

 

לאחר פרישתו מרשות השידור, מנחם ממשיך לשדר במשרה חלקית ברשתות השונות של "קול ישראל". בשנים האחרונות מנחם מגיש את התכנית "ציוניוני הדרך" ב"רדיו ירושלים", את התכנית "בשבחי צדיקים" ב"כאן מורשת" וכן מקליט באולפן הביתי שלו פרסומות, קריינות לסרטוני תדמית ובמקביל גם מנחה אירועים.

הקשבנו קשב רב לסיפוריו של מנחם וכמובן, לא שכחנו להתבונן במפת עץ החיים הקבלית שלו.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

מפת עץ החיים הקבלית – מנחם פרי

כל אדם מגיע לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליו. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה למלך, אביר ושר. המלך מדבר על הייעוד ומוביל אותך להשגת מטרותיך בחיים. האביר (המזל האסטרולוגי) מספר לנו מהי הסיבה ומהם שאיפותיך למימוש  ייעודך, השר יספר לנו, איך תעשה זאת ובאיזה אופן. 

ספירת תפארת – הייעוד,

מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות מנהיג, מוביל דרך, להרחיב אופקים לעצמך ולזולת. לקדם את האהבה שבאה מהלב, לפתח כריזמה, לעשות פעולות נעלות למען החברה, להיות איש העולם הגדול.

ספירת כתר מאפיינת את יכולת חשיבתך ושאיפותיך ועונה על השאלה: כיצד משפיע סגנון החשיבה שלך על חייך?

להיות מנהיג, עצמאי, יצירתי, שאפתן, הישגי, יוזמתי, לייצר רעיונות, דומיננטי, דיפלומטי, קבלת הכרה, ממוקד מטרה, מנהל, אמיץ, מעשי, מנטאלי, וורבאלי, ביטחון עצמי, מסגרת משפחתית חשובה להכרה ולמימוש היעוד.

ספירת הדעת הנסתרת: המזל האסטרולוגי: מאופיין ע"י מזל גדי (8) מתאר אותך כאדם חומרי, גשמי, ביתי, הישגי, תכליתי, מעשי, אחראי, ענייני, מצליחן, שאפתן, בעל כוח רצון, ביצועי ועוצמתי. אנרגטי, דינמי, חושב בגדול, מתמיד, יסודי, יעיל, תחרותי.

ספירת בינה – השם הפרטי - מאפיין אותך כאדם יצירתי, אינטליגנט, חייב חופש ביטוי, וורבאלי, יכולת ביטוי טובה מאוד, יכולת מכירה. חייכן, דמיון, רוחב לב, שמח, תמים, נאיבי, חביב, נחמד, מקסים, קסם אישי. זהיר, מתלהב, חברותי, כנות, אופטימי, חשיבה חיובית, הבנה, סימפטי, עוזר, אמון בזולת, הרפתקן, כשרוני, יכולת אלתור, משתעמם בקלות, זקוק לחופש ותנועה מתמדת. רגיש, מעודד, עוזר לזולת, מעניין. אותיות השם מנחם כולם משתייכות ליסוד המים ולכן הוא אדם רגיש מאוד.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 


השירים שהושמעו בתוכנית:

יהודה פוליקר – חלון לים התיכון

מילים: יעקב גלעד,  יהודה פוליקר

שושנה דמארי – הביתה

מילים: אהרן אשמן, לחן: ידידיה אדמון 

בדרך התבור - מרים אביגל

מילים: בנימין אביגל, לחן: שלמה וייספיש

אסנת פז - שיר שלכת אדומה

מילים: תרצה אתר לחן: אלונה טוראל

אסתר עופרים – ציוניוני הדרך

מילים: אהרון אשמן לחן: מרדכי זעירא

שושנה דמארי - ביתי שלי

מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי

מנחם פרי - רק בימי חול

ליום ההולדת ה-40 של רשת ג'

אני מאמין - שחקי שחקי - נחמה הנדל

מילים: שאול טשרניחובסקי לחן: טוביה שלונסקי, או שיר רוסי על נהר הדון...

שושנה דמארי - כלניות

מילים: נתן אלתרמן לחן: משה וילנסקי

אריק איינשטיין עטור מצחך זהב שחור

מילים: אברהם חלפי לחן: יוני רכטר

חוה אלברשטיין - החיטה צומחת שוב

מילים: דורית צמרת לחן: חיים ברקני

זמר נודד - מילים ולחן: נעמי שמר | ביצוע: צילה דגן ובני אמדורסקי


 יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

                                                              קטלוג העשייה שלי




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה