יום שני, 9 במאי 2022

ד"ר עפר גרוזברד - פסיכולוג קליני וסופר 09/05/2022

 בס"ד

ד"ר עפר גרוזברד - פסיכולוג קליני  וסופר

במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, ח' באייר ה'תשפ"ב 09 במאי 2022 את ד"ר עפר גרוזברד - פסיכולוג קליני  וסופר. ד"ר ביישוב סכסוכים שכתב 12 ספרי עיון ורומנים שתורגמו לשפות שונות וזכו בפרסים, ביניהם: "מנחם בגין - דיוקנו של מנהיג" ו"האבולוציה של החשיבה" – שיח עם גיבורי התנ"ך.

 

כתבתו של עמיתי מרדכי חיימוביץ' במעריב 04.03.2022 "גבר הולך לאיבוד" על מנחם בגין, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל והמפקד של אבא שלי, במלאת 30 שנה למותו, החזירה אותי לימי ילדותי המוקדמים. כל כמה חודשים, במוצאי שבת התלוויתי להורי כשנסענו ל"פגישה" עם החברים של אבא מהמחתרת לביתו של "המפקד", מנחם בגין ברח' רוזנבאום 1 בתל אביב. בכתבה סופר בין השאר על הפסיכולוג ד"ר עפר גרוזברד שכתב עליו ספר "מנחם בגין - דיוקנו של מנהיג". קטעים מספרו אשר פורסמו בכתבה הזכירו לי דברים דומים שאני כתבתי על בגין בספרי החמישי "אות לאות תביע אומר" בפרק "מנחם בגין – אמונה, ערכים והפכים".

 

הסתקרנתי, יצרתי קשר עם עפר והזמנתיו להתארח בתוכניתי.

ספרו של עפר "מנחם בגין – דיוקנו של מנהיג" הוא הביוגרפיה המלאה הראשונה שנכתבה על מנחם בגין: האיש שחשב ודיבר ב"אנחנו" ולעולם לא ב"אני", האיש שחווה את עצמו כיהודי פשוט וליווה את העם היהודי בדרכו משואה לתקומה. יותר מכול, מנחם בגין הוא עדות חיה למפגש מרתק בין אישיות לתקופה.

ספרו של עפר מביא בצורה בהירה ומרתקת את התחנות החשובות והמעצבות בחייו של בגין, אשר הטביע את חותם אישיותו על העם היהודי: החל מילדותו בפולין, המפגש עם דמותו הכריזמטית של ז'בוטינסקי; השואה והגורל הטרגי של בני משפחתו באירופה; העלייה לישראל; מינויו למנהיג מחתרת האצ"ל ופרשת אלטלנה; הפיכתו למנהיג הבלתי מעורער של תנועת הליכוד והנהגתה לשלטון בשנת 1977... וכלה במלחמת לבנון, התפטרותו מראשות הממשלה והסתגרותו החשאית בביתו.

 

ובכן, מהי מורשתו של בגין לדורות הבאים? כיצד שקל לפתור את הפרדוקס של מדינה יהודית ודמוקרטית ממערב לירדן? ובעיקר, בניגוד לחשיבה המקובלת – שבה מלחמת לבנון והקשיים שהיו כרוכים בה הם אלו שגרמו לדיכאון הנפשי שבו היה שרוי – אמת הפוכה עולה מתוך העדויות הרבות הנחשפות כאן לראשונה: הדיכאון הנפשי שבו היה שרוי בגין הוא זה שדרדר והסלים את מלחמת לבנון. המפתח להבנת הסוגיות הללו ועוד רבות אחרות נמצא באישיותו המיוחדת הנפרשת בפני הקורא, שלב אחר שלב, לאורך הקריאה.

"מבחינת האישיות לא פגשתי אף פעם דבר כמו בגין" כותב עפר. "רואה הכל דרך המשקפיים של העם. איפה אתה כבן אדם? איפה אתה עם האהבות האישיות שלך? עם השנאות שלך? עם ההרגלים שלך? עם התחביבים שלך? אתה כאילו מוותר על מה שאיש אינו יכול לוותר עליו. מה הפרטיות שלך? ובבוא הדיכאון, אין פרטיות, משהו משלך שאליו תוכל לסגת, למצוא בו מחסה".

מפת עץ החיים הקבלית של מנחם בגין מתארת אדם שמצד אחד, נועד להוביל דרך ולהנהיג, כפי שמספרים המספרים הנמצאים בספירת תפארת 11 (ייעוד) ובספירת הדעת הנסתרת (1 מזל אסטרולוגי – אריה), ומצד שני, על אדם הפוחד להנהיג ולקחת אחריות ציבורית, כפי שמתואר בספירת יסוד 7=16 (יום לידה). המפה רומזת על כך שבתוך תוכו הוא היה ונותר זאב בודד. לפנינו אדם חרדתי מיום לידתו, שבעט בכולם בכל דרך, וקל היה להכניעו עד גיל 52. הוא חי בקונפליקט תמידי בין זהותו הפנימית והפרטית לבין הדמות החיצונית והציבורית שלו.

כלפי חוץ - הוא הציג את עצמו כאדם חזק, כריזמטי, מוביל דרך, דורסני, שאינו מתחשב בדעות אחרים ופועל בדרכו הייחודית. וכלפי פנים – הוא היה אדם חסר ביטחון ותלותי. זהו מקור הלחץ הנפשי הראשוני, שבבוא היום, גרם לו להיות דיכאוני ולפתח נטייה למאניה דיפרסיה. 

במפתו האישית, ניתן לראות כי ספירת נצח מתארת אדם שסלל לעצמו דרך למאניה דיפרסיה כאשר הסתגר בתוך עצמו והתרחק מהקהל.

לא נותר לי אלא להסיק, בהתאם לנתונים העולים מהמפה, כי בגין נאבק במהלך כל חייו בחרדות פנימיות, עד שלבסוף הן הכריעו אותו והובילו להשתלטות המאניה דיפרסיה.

מעניין כי בעזרת דיסציפלינות מחקריות שונות עפר ואני הגענו לאותן המסקנות. כל זה כאמור לא הפחית מהיותו של מנחם בגין מנהיג דגול לעם ישראל, אחד מנושאי הדגל המפורסמים של דור השואה והתקומה.

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לעפר?*

עפר הוא איש מעניין. רב תרבותיות מעסיקה אותו – משום שהוא מבין שתרבויות שונות חושבות אחרת ואפשר גם לומר בדיוק איך הם חושבות אחרת. לנושא זה הוא הקדיש חמישה כרכים של סדרת "הצופן התרבותי" בהוצאת אוניברסיטת בן גוריון.

 

כאמור, בנוסף לספר על בגין, פרסם עפר מחקר, בו חקר את הצופן התרבותי. כמו מנחם בגין אשר דיבר בשפת ה"אנחנו" כך גם גיבורי התנ"ך, דברו בשפת ה"אנחנו". השפה הזאת, שפעם, בעברנו התרבותי, כולנו ידענו אותה, היא שפה שנשכחה. זוהי "שפתן" של החברות המסורתיות. אופנות חשיבה זו שאקרא לה "שפת האנחנו", המנוגדת ל"שפת האני" המודרנית, היא-היא הנושא של הספר. האם נכון לנו כעת, במאה ה-21, כעם הניצב בפני סכנות לא מעטות, להתאחד, לגשר על הפערים באמצעות חזרה ל"שפת האנחנו"?

 

גיבורי התנ"ך דיברו עברית ובכל זאת דיברו שפה שונה. הם לא אמרו "לדעתי" או "אני לא יודע" וגם לא "זה מעניין". הם התנהגו באופן מסוים אבל לא שאלו את עצמם למה הם מתנהגים כך. הם גם כמעט לא השתמשו במילה "אני", שהיא הנפוצה ביותר בתרבות המערב המודרנית. תחת זאת הם פעלו על המציאות בדרמטיות כפי שמשקף ההבדל בין הצירוף התנ"כי "ויאמר אברהם" לצירוף המודרני "אברהם אמר".

 

הקורא ייפגש עם סיפורי התנ"ך הידועים ויגלה בהם עולם חדש שיאפשר לו להבין טוב יותר כיצד חשבו גיבורינו, כיצד חושבים בני תרבויות אחרות ולעיתים גם כיצד חושב הוא עצמו. 

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של עפר גרוזברד?*


מפת עץ החיים הקבלית מספרת על אדם שייעודו להיות מלך בתהליכים, מסגרתי ויציב. להיות חרוץ ולעבוד קשה. להציב ולחיות עם גבולות, לציית לחוקים ופקודות. להיות מציאותי, חומרני, פעלתן, טכני וביצועי. משרה בטחון ובעל יכולת ירידה לפרטים. ייעודך לפעול למען החברה ולתת שירות. מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות מסגרתי, משפחתי ומחנך. לנהל בתוך מסגרת. לפתח יכולת לבנות ולייצר יסודות המשמשים את האדם ומשפחתו. לפתח יכולת דיוק וירידה לפרטים קטנים. לשרת את הזולת ולהיות מעורב למען החברה. לתת ביקורת בונה.  מפתך מספרת על אדם בעל סגנון מחשבה שקול ומאוזן, לא נוטה לקיצוניות ולהתלהבות, מחשבה מתחשבת, רגשית, נטייה להבין את הצרכים של הזולת. יכולת ראיה תלת ממדית במרחב. הצלחתך תבוא מרעיונות, מיוזמה, דינמיות, ביצוע מדהים והיכולת להשתנות בכל פעם שיש צורך. עליך לפעול באופן אנרגטי, עם דמיון, באופן הישגי, מנטאלי. את שקט כלפי חוץ, אך נשמתך כאש היצירה. אוהב וזקוק למרחבים ולחופש. הנך בעל יכולת לרפא אחרים מההיבט הפיזי ובעיקר הרוחני והנפשי. 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

חוה אלברשטיין - את חירותי

מילים ולחן: ג'ורג' מוסטקי, תרגום: יורם טהרלב

שלמה ארצי  - שמאל הירדן - שתי גדות לירדן

מילים: זאב ז׳בוטינסקי, זמר: שלמה ארצי

שולמית לבנת - הרי את מקודשת לי מולדת

מילים: אברהם שטרן ("יאיר"), לחן: משה וילנסקי

שיר ביתר - מקהלה

מילים: זאב ז'בוטינסקי, לחן: דב פרנקל

עלי בריקדות ליאור ייני ושמיניית ווקאל

מילים: יוסל קוטלר, תרגום/נוסח עברי: מיכאל אשבל, לחן: אליהו טיטלבוים

יונה עטרי ורחל אטאס - שיר המריבה, מתוך המחזמר שלמה המלך ושלמי הסנדלר

מילים: נתן אלתרמן, לחן: סשה ארגוב

שושנה דמארי  - מול הר סיני 

מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי

חיי אדם – העופרים

מילים: דן אלמגור, לחן: בני ברמן

נחמה הנדל - זמר לגדעון

מילים ולחן: נעמי שמר

אריק איינשטיין - מילים, מילים

מילים: יענקל'ה רוטבליט, לחן: פיטר רוט



                         יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה