יום שני, 9 בינואר 2023

יאיר בן "יאיר" שטרן המשלב בין תקשורת, הסטוריה, מורשת וציונות 09.01.2023

 בס"ד

יאיר בן "יאיר" שטרן

המשלב בין תקשורת, הסטוריה, מורשת וציונות



במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, ט"ז בטבת ה'תשפ"ג 09 בינואר 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את יאיר בן "יאיר" שטרן.

 

הקשבנו לסיפורו יאיר שטרן, בנו של אברהם "יאיר" שטרן ואבא של שי, המשלב בין תקשורת, הסטוריה, מורשת וציונות. 

 

יאיר שטרן מוציא אוטוביוגרפיה חדשה ומסכם 80 שנה מאז שנולד, יתום מאביו גיבור המחתרות המיתולוגי אברהם "יאיר" שטרן ועד שהפך לפתע מהבן–של לאבא–של שי.

 

מספר יאיר על אביו:" בעיניי הוא היה מנהיג בסדר גודל של יהודה המכבי ובר כוכבא, גיבורים יהודים שלקחו חבר'ה והלכו להילחם באימפריות. אבי היה הראשון מזה אלפיים שנה, מאז ימי הרומאים, שהרים נשק נגד שלטון זר בארץ ישראל". אברהם שכינויו המחתרתי היה 'יאיר', שאב את הכינוי המחתרתי שלו משמו של מפקד מצדה אלעזר בן יאיר. שניהם ידעו שבשלום הם לא ישובו מהקרב הממושך אליו הם יצאו.

 

הייתי כבן 9 בחופשת חג הסוכות, כאשר התארחתי אצל דודתי במושב הזורעים ליד טבריה. גם בת הדוד כרמלה הגדולה ממני ב-4 שנים היתה שם. תמיד מצאנו שפה משותפת ואהבנו לשוחח על כל מיני נושאים. בחג, אחר הצהרים, ישבנו על ספסל העץ, מתחת לעץ הזית העבות בחצר אשר היה ליד הסוכה. "מה חדש אצלך?" שאלה כרמלה. "בשבת האחרונה הייתי שוב עם ההורים אצל המפקד של אבא, ברחוב רוזנבאום בתל אביב ומאד התרגשתי" השבתי לה. "אצל מנחם בגין?" היא שאלה, "כן" עניתי. "לא ידעתי שאבא שלך היה חיל באצ"ל" אמרה כרמלה, "כל הכבוד לו. ומדוע התרגשת?" היא שאלה. כמענה הכנסתי את ידי אל הכיס והוצאתי דף מקופל. פתחתי אותו והתחלתי  לשיר את שיר בית"ר.  

 

"אם אתה מדבר איתי על שירים ועל בית"ר, האם שמעת על יאיר מפקד לח"י? האם אתה מכיר את שירו האלמותי חיילים אלמונים?" שאלה כרמלה. "לא" עניתי לה "מי הוא היה?" , "חכה רגע אני כבר חוזרת" אמרה כרמלה וחזרה תוך מספר דקות עם דף מקופל, אותו היא פתחה והתחילה לקרוא בהתרגשות

 

" חַיָּלִים אַלְמוֹנִים הִנְנוּ, בְּלִי מַדִּים, וּסְבִיבֵנוּ אֵימָה וְצַלְמָוֶת. כֻּלָּנוּ גֻיַּסְנוּ לְכָל הַחַיִּים: מִשּׁוּרָה מְשַׁחְרֵר רַק הַמָּוֶת". "וואו, איזה שיר מפחיד אבל מדהים" אמרתי לה. "כשאחזור הביתה אלך לספריה ואבקש ספר על לח"י ועל יאיר וכך אכיר אותו ואדע עליו יותר". כך עשיתי.

 

כך זכיתי לראשונה לשמוע ולקרוא על יאיר ועל שירו חיילים אלמונים. לימים כשבגרה, עבדה כרמלה שנים ארוכות לצידה של גאולה כהן ז"ל, שדרנית לח"י. את סיפרה של גאולה שאף זכיתי להכירה אישית "סיפורה של לוחמת" קראתי בנשימה עצורה.

 

כבן לשורדי שואה אשר איבד חלק מהמשפחה בכבשני אושוויץ, לא פעם חלפה במוחי המחשבה, מה היה קורה לו קמה מדינת ישראל כמה שנים קודם לכן והסבים והסבתות שלי היו עולים לארץ ישראל וכך הייתי זוכה להכירם.

הערצתי את סיפור גבורתם המופלא של לוחמי לח"י, של יאיר ושל גאולה ולא פעם דמיינתי את עצמי, בהשפעת חסמב"ה כנער בתקופה הזו, הרץ בין הלוחמים ומעביר להם הודעות מוצפנות.

 

יאיר שטרן היקר, בנו של 'יאיר' מפקד לח"י היה האורח הנכבד שלנו היום.  יאיר הינו גמלאי  בן 80 , שאולי התרחק מפוליטיקה, אבל היא רדפה אחריו ולא הרפתה. ממש כמו במילות השיר שכתב אביו ב־ 1932 , הילד יאיר גויס לכל החיים.

 

יאיר נולד חמישה חודשים אחרי שאביו נרצח בידי קצין בריטי בתום מצוד עיקש, וגדל כסמל למשפחת המחתרות והימין האידיאולוגי. "גורלי נחרץ עוד לפני שנולדתי", הוא מספר. "אבא שלי, למרות שלא הכרתי אותו ולא שמעתי מעולם את קולו, היה נוכח בכל יום בחיי. מאז שאני זוכר את עצמי, לאן שלא הלכתי, הייתי מזוהה. מיד כשומעים את השם שלך שואלים: 'אתה הבן של?'".

 

כשביקש יאיר לחמוק מהצל של אביו מצא עצמו בתקשורת, תחילה ככתב ספורט זוטר ובמהרה כעיתונאי מרכזי בכלי התקשורת החזק ביותר בישראל. כעורך "מבט לחדשות", כתב הערוץ הראשון בוושינגטון ומנהל ערוצי הטלוויזיה בימי הזוהר של רשות השידור, יאיר התחכך פעם אחר פעם בפוליטיקאים של התקופה, שניסו להטות את הסיקור התקשורתי בעניינם.

לאחר פרישתו מרשות השידור בשנת 2000 , הפך יאיר ליו"ר העמותה להנצחת מורשת לח"י וב־ 2009 מונה למנכ"ל התזמורת הסימפונית ירושלים, שהייתה חלק מרשות השידור.

לפני כשנתיים, בדיוק עם פרוץ הקורונה התפנה סוף־סוף לסכם את זיכרונותיו. התוצאה היא הספר "יאיר בן 'יאיר' אותו אני אוחז בידי בהוצאת "ידיעות ספרים", העורכת: כרמית גיא.

באוטוביוגרפיה, שכתובה בעט מושחז, מגולל יאיר את סיפור האהבה הסוער של הוריו אברהם ורוני, את סיפור לידתו כיתום מאב והתבגרותו בצל אביו הנוכח־נפקד ואת הקריירה המרשימה שלו כאיש תקשורת. בשנת  2000 פרש כאמור יאיר מרשות השידור, אך עוד לפני כן כבר קם לו מעין יורש בנו הבכור שי. שי גדל בצילו של יאיר, כפי שיאיר גדל בצילו של אברהם אביו. "האמת היא שהיום אני כבר פחות הבן  של יאיר, ויותר אבא של שי". אומר בחיוך האב הגאה.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב ליאיר?*

כתב יוסי אחימאיר ידידי, אשר גם הוא התארח כאן בתוכניתי, במעריב ב 27/01/2022 ביום השנה ה-80 להירצחו של מפקד לח"י אברהם שטרן, יאיר האגדי אשר נפל אשתקד על יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, הוא יום שחרור מחנה אושוויץ ב 1945. 

"יאיר ידע שמותו קרוב, שהוא ימות לא לשווא, אלא למען גאולת ישראל. הוא לא זכה לראות בכינון המלכות, מדינת ישראל שלמענה הקריב את חייו, ואת צבא ישראל השומר על ביטחון ישראל, אך הוא היה מגיבורי המאבק לעצמאות ישראל. הוא ניצח! רוחו מפעמת בלב צעירי ישראל, שרבים מהם עלו באותו היום לקברו בנחלת יצחק, להצדיע לו. הרוח הזאת, המופת הזה, דרושים לנו בימינו אלה מול הנאצים ושונאי ישראל בני זמננו, איראן ואירגוני הטרור, המאיימים עלינו כאז כן עתה, שמונים שנה לאחר רצח יאיר".

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

שלמה ארצי חיילים אלמונים

מילים: אברהם (יאיר) שטרן, לחן: אברהם (יאיר) שטרן ורוני שטרן

שולמית לבנת - הרי את מקודשת לי מולדת

מילים: אברהם שטרן ("יאיר"), לחן: משה וילנסקי

חווה אלברשטיין – החיטה צומחת שוב

מילים: דורית צמרת, לחן: חיים ברקני

אליסף פיניש – השבועה

מילים: אברהם שטרן ("יאיר"), לחן: אליסף פיניש

שולמית לבנת - חיים אנחנו במחתרת

מילים: יאיר אברהם שטרן, לחן: עממי

הפתיח המלא של שירים ושערים + אות הגול בסופו

חיים משה - בואו נשיר לארץ יפה

מילים: אבי רן טוויג, לחן: יורם חיימוב

יונה עטרי ואילי גורליצקי - קונצרטינה וגיטרה

מילים: נתן אלתרמן, לחן: סשה ארגוב

המנון בית"ר

מלים: זאב ז'בוטינסקי, לחן:דב פרנקל

הו רב חובל, מיטל טרבלסי

תרגום ולחן נעמי שמר על פי או קפיטן של וולט וויטמן

אנריקו מסיאס - על כל אלה.

מלים ולחן: נעמי שמר

הדודאים והפרברים – שי

מילים: רחל, לחן: לוי שער


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי






 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה