יום שני, 2 בינואר 2023

יהודה ארבל אלברמן – אומן רב תחומי בן לשורדי שואה 02.01.2023

 בס"ד

יהודה ארבל אלברמן – אומן רב תחומי בן לשורדי שואה

 

במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, ט' בטבת ה'תשפ"ג 02 בינואר 2023, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את יהודה ארבל אלברמן – אומן רב תחומי בן לשורדי שואה.

הקשבנו לסיפורו של אמן סביבתי בינלאומי יליד אי הגירוש קפריסין, המנציח את המסר "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ" המדמה את תקומת ותחיית עם ישראל בארצו לתחיית עוף החול, הפניקס, הקם מאפרו ומתחדש במולדתו עתיקת היומין.

 

יהודה ארבל אלברמן הינו יליד דור התקומה 1948. יהודה נולד במחנה המעצר בקפריסין להורים שורדי שואה. לאחר סיום לימודיו התגייס לצה"ל והשתתף עד שחרורו ממילואים בכל מערכות ישראל. לאחר שחרורו מצה"ל עבד במספנות ישראל ולאחר מכן בתעשייה הביטחונית עד פרישתו לגימלאות.

אהבתו וחיבתו למסורת ישראל סבא, הרגישות הרבה לנושא מורשת השואה  ולנופלים במערכות ישראל עוברות כחוט השני לאורך כל שנות יצירותיו. חוש היצירה והרצון ליצור  פעמו בו מגיל צעיר מאד. יהודה יוצר בטכניקות רבות ומגוונות. יצירותיו נוגעות בעם היהודי בשואת עם ישראל, בתקומה הלאומית, בעליה, בהנצחת הנופלים במערכות ישראל ונרצחי פעולות האיבה.  על מנת לזכור ולא לשכוח. יהודה יצר והקים  אנדרטאות לנופלים ונרצחי פעולות האיבה.  האנדרטאות ממוקמות בכרמיאל, חיפה, רמת השרון, בבסיס צה"ל ברמת הגולן ובבתי ספר ואת כל זאת הוא עשה ועושה בהתנדבות מלאה.

יהודה השתתף בפרויקטים בבית יד לבנים חיפה  - קהילה יוצרת וזוכרת,  בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות. יהודה הינו חבר באגודת אומנים ופסלים ואומני כרמיאל.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב ליהודה?*

מעיד יהודה על עצמו: "אנו, דור התקומה, נושאים עמנו צלקת. צלקת עמוקה שמסרבת להגליד. טלטלת הנפש שעברו הורינו שחוו את הזוועות הנוראיות בגטאות, במחנות ההשמדה, ביערות ולאחר מכן  שוב מאחורי גדרות תיל ומגדלי שמירה במחנות המעצר בקפריסין, שם נולדתי.

חרף כל הקשיים הקימו הורינו מדינה חופשית במולדתנו. גדלנו עם הזיכרונות והקשיים שבאו  לידי ביטוי יומיומי בסיפורים על עברם הקשה, בחינוך הנוקשה לצד השכול של אובדן קרובים וחברים שנפלו במערכות ישראל.

במשך השנים מצאתי מזור ביצירה. מטבע הדברים יצירותיי  נוגעות בעם היהודי, בשואת עם ישראל, בתקומה הלאומית של שרדי השואה, בעליה, בהנצחת הנופלים  וביצירות מסר בנושאים אקטואליים.

אני חש את העוצמה האדירה של חזון העצמות היבשות הקורמות עור וגידים שחוזרות לחיים מאפר. פתאום קם אדם ומרגיש שהוא עם ומתחיל ליצור".

 

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של יהודה ארבל אלברמן?*



מפתו מספרת על אדם שייעודו להיות משפחתי, מאוזן, לפעול בהרמוניה. לפעול למען החברה, להיות חברותי, לגשר בין אנשים. להיות תרבותי, בעל כישורי אומנות, יופי ואסתטיקה. להתחבר לאומנות (ציור, פיסול ועוד...) וליישם כישרונות הקשורים לידיים. מפתך  מספרת עליך, על אדם בעל סגנון מחשבה מהירה, החלטית, ממוקדת, אנרגטית, מחשבה מקורית, בעלת יכולת להתגבר על מכשלות החיים. בוחר דרכו לאחר ששמע את כולם כמו כל מנהל. וורבאלי, ביטחון עצמי, מסגרת משפחתית חשובה להכרה ולמימוש היעוד.  

 

מפתך מספרת עליך, על אדם שמעריך מאוד אנשים עצמאיים, אמיצים, המדברים בגלוי גם אם הדבר פוגע באחרים. אדם מסגרתי, ביתי, חרוץ, חומרני, פעלתן, טכני, ביצועי, יציב, שמרן, הגיוני, דיקן, קפדן, מתמיד, ריאלי, אנליטי, יורד לפרטים, נאמן, מסיים בזמן מטלות. משקיען, חי בגבולות, מציית לחוקים ופקודות, אוהב שגרה.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 

ראויה לציון העובדה כי, כאומן רב תחומי יש ליהודה גם נגיעה למוזיקה ולכן השירים לתוכנית נבחרו על ידו. יהודה גם מספר כיצד משפיע השיר על יצירתו ואילו יצירות הוא יצר בהשפעת השירים.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 חוות דעתם של יהודה ודיצה הראל

                                                                                      8.1.23

לשרון נריה שלום !

 התקשרת אלי לפני שבועיים לאחר שסיפרו לך על פרויקט  החנוכיות שלי.  

 הצעת לי להתראיין בתוכנית הרדיו שלך לאחר שמנהל התחנה פנה אליך.

 שוחחנו ארוכות, ספרת לי על תוכנית הרדיו שלך.

הגענו לחולון מכרמיאל לתוכניתך, לחוצים כי אנחנו לא אנשי תקשורת ולא התראינו מעולם בתוכנית רדיו. הכנת אותנו לראיון, זיהית בחושים חדים שאנחנו לחוצים, השראת (כך במקור) אוירה רגועה ונעימה, נתת לנו תחושה שאנחנו מתארחים בסלון ביתך. ניתבת את התוכנית בצורה מעניינת ומרתקת.

אני איש יוצר, היה לי קשה מאד להעביר ולתאר דרך הרדיו את יצירותיי והאוירה שיצרת גרמה לנו להרגיש לאורך כל התוכנית נוחות ורוגע.

הביקורות על תוכניתך ממשפחתי וחברי היו מעולות.

 חשוב לי היה מאד להעביר את המסר של ניצולי השואה והמעפילים.

 מפת החיים הקבלית של יהודה היתה מפתיעה בדיוקה.

 על כל זאת תודה, תבוא עליך הברכה,  ישר כח !!!

                                                                                     דיצה ויהודה ארבל

השירים שהושמעו בתוכנית:

שלמה ארצי - שיר בבוקר בבוקר (פתאום קם אדם)

מילים: אמיר גלבוע לחן: גידי קורן ושלמה ארצי

שושנה דמארי - הביתה

מילים: אהרן אשמן לחן: ידידיה אדמון

אמני ישראל - אין לי ארץ אחרת

מילים: אהוד מנור, לחן: קורין אלאל

עוזי חיטמן - כאן נולדתי

מלים ולחן – עוזי חיטמן

יהודה פוליקר – איך קוראים לאהבה שלי

מילים: יהודה פוליקר ויעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר

אלירן והילה מזוז - מן המיצר קראתי יה

מלים: תהילים קי"ח

הבה נרימה - עוזי חיטמן וחני נחמיאס

מלים: לוין קיפניס, לחן: ג'ורג' פרידריך הנדל

אילו ציפורים , להקת הנח"ל
מילים: ז'אן ברוסול, לחן: ז'אן קלבה, תרגום: נעמי שמר

להקת חיל התותחנים - פרחים בקנה

מילים: דודו ברק, לחן: אפי נצר

שלומי שבת - אבא

מילים ולחן: דורון מדלי

חוה אלברשטיין - משירי ארץ אהבתי

מילים: לאה גולדברג, לחן: דפנה אילת

מעל פסגת הר הצופים - נחמה הנדל

מילים: אביגדור המאירי, לחן: סטניסלב מוניושקו

אור – שושנה דאמרי

מילים ולחן: נעמי שמר

בס"ד


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה