יום שני, 28 במרץ 2022

אהוד פלג, עו"ד - מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל 28.03.2022

 בס"ד

אהוד פלג, עו"ד - מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל

במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, כ"ה באדר ב' ה'תשפ"ב 28 במרץ 2022 את אהוד פלג, עו"ד - מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל האומר: "ההגינות בישראל היא מוצר במחסור". אהוד מתייחס למדינת ישראל, כאל בת נוספת במשפחתו, כל שיש בה וכל שאין בה הם בראש דאגתו.

אחד העיתונים אותו אני קורא בסופי השבוע הוא מעריב. ב-4 בפברואר 2022 קראתי מאמר שכתב אהוד כותרתו היתה "הווריאנט הישראלי". הסתקרנתי והתחלתי לקרוא... "כתגובה לאסונות ולסכנות שפקדו אותנו במהלך הגלות וכמענה לאיום הקיומי על מדינתנו, פיתחנו מערכת חיסון שיצאה משליטה והחלה לתקוף את הגוף עצמו – את החברה הישראלית".

נשאלת השאלה: האם זה מה שהתכוון הנביא בן זמננו, חוזה המדינה בנימין זאב הרצל? הרצל כתב : "בציונות כפי שאני מבין אותה, כלולה לא רק השאיפה לכברת ארץ מובטחת כחוק. בשביל עמנו האומלל, אלא גם השאיפה לשלמות מוסרית ורוחנית."

"ישראלים רבים נדבקו במחלת הקורונה. החברה הישראלית, היא, חולה במחלה אחרת, שהציבור מתקשה לזהותה בשמה. רמז: מה המשותף להטרדה מינית, עקיפת פקק תנועה בנסיעה על השוליים, המצאת תקלות על ידי טכנאי שירות, חנייה בחניית נכים ואטימות של פקיד ממסד ביחס לזכותו של אזרח? התשובה: זלזול וחוסר התחשבות בזולת כי הדבר משרת את האינטרס שלי ויש לי הכח לעשות זאת. מניע זה להתנהגות אנושית בא לידי ביטוי לעיתים קרובות מדי במישור היחסים שבין אדם לחברו, בין עסק ללקוחותיו ובין הממסד לציבור האזרחים. הוא מתעלם מן הכלל הבסיסי לחיים משותפים בחברה אנושית: הגבלת חופש ההתנהגות שלך באופן שלא יפגע באחר, או במילים אחרות "מה ששנוא עליך – אל תעשה לחברך" כדברי הלל הזקן."

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לאהוד?*

עיקר עשייתו של אהוד היום היא הגינות כלפי ההולכים על שתיים, על ארבע ובכלל כלפי כל היצורים החיים. לכן אהוד יסד ומנהל את המרכז לקידום ההגינות בישראל – מיק"ה ויו"ר (כיום-משותף) של הועדה לזכויות בעלי חיים בלשכת עורכי הדין.

אהוד מאמין שהאדם הוא האדריכל של גורלו, שהחיים הם מה שאנו עושים מהם ושבעלי היכולת צריכים לקחת על עצמם אחריות מוגברת, (על משקל: Noblesse oblige  גם היכולת מחייבת). אהוד מאמין שמדינת ישראל היא בת נוספת במשפחה של כל אחד מאיתנו, וילדים לא מפקירים.

אהוד מאמין שאזרחות פירושה אחריות אישית, יומיומית וכוללת לנעשה במדינה: אחריות ואזרחות, ממש כפי שנכתבות, הן מאלף ועד תו.

כפי שאמר הלל הזקן: 'מה ששנוא עליך – אל תעשה לחברך', זהו הבסיס לעיקרון ההגינות – זכות בסיסית של אדם בחברה האנושית. הגינות, כמו אהבה וכמו אמת, אינה ניתנת לחלוקה. בשונה ממערכת יחסים חד-צדדית של הכנעה, כפייה וניצול, שבה, כמו בג'ונגל, רק החזק מרוויח, מערכת יחסים הוגנת היא שוויונית – יש בה שוויון בזכות להגינות: או שזה הוגן לכל הצדדים או שזה לא הוגן. הגינות היא התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות בלי לנצל חולשות ומצוקות.

הגינות עוסקת ב"אנחנו" ומתחשבת במה שטוב לכולנו. היא פועלת לאור הערכים המהווים את כללי המשחק, את הקוד האתי בינינו. מבחן ההצלחה על פיה הוא עד כמה לכולם טוב יותר.

המרכז לקידום ההגינות בישראל (מיק"ה) אשר אהוד מנהלו: אומר כי הוגן זה הכ"י משתלם. הכ"י ראשי תיבתו של התחשבות כבוד ויושר.

האם מדינת ישראל, סוטה מהדרך?  "חוסר ההגינות מפורר את החברה הישראלית". (כך קבעו 77% מהציבור בישראל על פי סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה ביולי 2017). המציאות מעמתת אותנו בכל יום עם מקרים רבים של חוסר הגינות הפוגעים באיכות החיים וגורמים נזקים ממשיים בתחומים רבים (בכביש, בחנות, בעבודה, בממשל, ואף בביטחון מדינת ישראל). הנורמה החברתית האחראית למצב זה רואה ברווח שאדם או גוף יצמיחו לעצמם את חזות הכל, וזאת על חשבון ערכים של יושר, התחשבות וחמלה, ובלא כל בושה או נקיפות מצפון! סינדרום ה"פראייר " ששלט במדינה לאורך עשרות שנים, יצר תחרותיות, פלגנות ומחנאות חברתית קשה יחד עם תופעות של דורסנות כלכלית ואף שחיתות פלילית. סינדרום הפראייר שרמס את ערכי ההגינות בחברה הישראלית, כירסם גם באמון ההדדי וגרם לחשדנות אוטומטית מפני פעולה נצלנית של האחר. את המצב שנוצר יש לתקן על-ידי הטמעת ההגינות כערך חברתי מנחה, מאחד ומחזק.

המטרה: הטמעת ערכי ההגינות - כבוד, יושר והתחשבות - כערכים מנחים בהתנהלות הבין-אישית והציבורית בכל תחומי החיים בחברה הישראלית.

האסטרטגיה: שכנוע הציבור שהגינות איננה רק ערך אלא גם האינטרס האמיתי של חברה אנושית וכן של כל אחד ואחת מאתנו. החזרת המצפון (ורגשות האשמה והבושה הנלווים לו) לשמש מצפן התנהגות בחברה הישראלית על ידי שלושה מסרים עיקריים:

1. הוגן אינו פראייר

2. ההגינות משתלמת

3. "לא פייר – לא עובר"

(אפס סובלנות חברתית לחוסר הגינות).

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של אהוד פלג?*


מפת עץ החיים הקבלית מספרת על אדם שייעודו להיות מאסטר. מנהיג ומוביל דרך רוחנית. נועדת לגדולות. לרפא את העולם בעיקר מהיבט הנפשי והרוחני. להנחות ולרפא אחרים ע"י הכוונה רוחנית, בתיקונם האישי, לקראת מימוש ייעודם. לעמוד על במה ולהעביר ידע ובעיקר ידע רוחני. להרחיב אופקים, לפתח כוחות וכישורים בלתי רגילים, מדעיים ורוחניים, בכול תחום וברמה גבוהה ואין סופית.

לפעול בנדיבות ורוחב לב. לעזור לאחרים להתגבר על בעיותיהם ומכשלותיהם בפן הרוחני, הרגשי, המנטאלי והפיזי. לפעול בחכמה למען האנושות. יכולת חשיבתך מספרת על אדם יצירתי, תקשורתי, שמח בחיים, ספונטאני, משכיל, וורבאלי – בעל יכולת ביטוי טובה מאוד, בעל יכולת אלתור ואוהב להיות בתנועה. יחד עם זאת מעדיף עבודת צוות, מכיל, מטפל ותומך באחרים. הצלחתך תבוא מרעיונות, מיוזמה, דינמיות, ביצוע מדהים והיכולת להשתנות בכל פעם שיש צורך. עליך לפעול באופן אנרגטי, עם דמיון, באופן הישגי, מנטאלי. אתה שקט כלפי חוץ, אך נשמתך כאש היצירה.                    

היה מעניין... מוזמנים להאזין.



להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

נחמה הנדל, הוי ארצי מולדתי,

מילים: שאול טשרניחובסקי, לחן: נעמי שמר

הרצל-להקת גייסות השריון

מילים: יורם טהרלב, לחן: יאיר רוזנבלום

גלי עטרי - אין לי ארץ אחרת

מילים: אהוד מנור, לחן: קורין אלאל

להקת פיקוד מרכז - מסביב למדורה

מילים: נתן אלתרמן, לחן: יאיר רוזנבלום

אילן טל – עצמאות

מלים ולחן – אהוד פלג

אין פתרונות פשוטים -דורון מזר

מילים ולחן: אהוד פלג

אילן טל – ישראל

מלים ולחן – אהוד פלג

דודו זכאי - "המנגינה של המדינה"

מלים ולחן – אהוד פלג

אריק איינשטיין - יושב מול הנייר

מילים: אריק איינשטיין, לחן: מיקי גבריאלוב

שיר המועצה לצרכנות

מלים ולחן – אהוד פלג

נחשון

מלים ולחן – אהוד פלג

פה בארץ חמדת אבות - מקהלת צה"ל ותזמורת צה"ל

מילים: ישראל דושמן, לחן: הרמן צבי ארליך |


                         יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה