יום שני, 13 במאי 2024

הרב אביחי קצין-פצוע צה"ל במלחמת 'שלום הגליל - ה' באייר ה'תשפ"ד, 13 במאי 2024, יום הזיכרון ה'תשפ"ד

 בס"ד

הרב אביחי קצין-פצוע צה"ל במלחמת 'שלום הגליל


במסגרת תוכניתנו "מדברים רדיו" אירחנו ביום שני, ה' באייר ה'תשפ"ד, 13 במאי 2024, יום הזיכרון ה'תשפ"ד, את הרב אביחי קצין , פצוע צה"ל במלחמת 'שלום הגליל. כפצוע במלחמת שלום הגליל, יום העצמאות מעורר בו גאווה על הקמת מדינה יהודית ריבונית אך גם צער עמוק על חללי מערכות ישראל. תמיד זוכר את גבורתם של החללים ומאחל רפואה שלמה לפצועים.

לשיחה על מלחמות ישראל בראי היהדות

הרב אביחי קצין נולד והתחנך ברעננה. למד במדרשית נעם בפרדס חנה ולאחר מכן בישיבת כרם ביבנה. התגייס לשריון במסגרת ההסדר ונפצע במלחמת שלום הגליל בביירות בלבנון כאשר פגז נפל על רגלו, קטע את הרגל אך לא התפוצץ. פרט מעניין: אביחי צולם על ידי צלם העיתון מעריב 24 שעות לפני הפציעה כשישב על נגמ"ש, חומש בידו וכנסייה גדולה מאחוריו. הצילום הופיע על שער של אחד ממוספי מעריב כמה ימים אחרי פציעתו. אביחי אושפז למשך חצי שנה ולאחר מכן המשיך את מסלול חייו.

 

ראויה לציון העובדה כי מספר שנים קודם לכן משפחתו של אביחי איבדה את דודו רס"ן בנימין קצין אשר נפל ביום השני של מלחמת יום הכיפורים.

 

לאחר תקופת שיקום, כאמור, אביחי המשיך בלימודיו התורניים למד בישיבת מרכז הרב והיה מהמחזור המייסד של מכון "ארץ חמדה" בירושלים. לאחר ארבע שנים בהן שימש כר"מ, ראש מתיבתא, כלומר ראש הישיבה,  בישיבת נתיב מאיר בירושלים, שמשמעו בין השאר להיות גם יועץ רוחני וכאוזן קשבת לתלמידים, מונה לשמש כראש ישיבת בני עקיבא רעננה במשך שש שנים. ובמשך עשר שנים כראש בית המדרש במכלל "שערי משפט".

 

במשך שמונה שנים שידר תכנית יומית על פרשת השבוע ברדיו "קול חי"  ושיעורים רבים שלו מופיעים באינטרנט. בנוסף הוציא ספר על פרשיות השבוע לאור אגדות חז"ל בשם "הפרשה".

 

אביחי שימש כרב קהילת "לכו נרננה" במשך שבע שנים ובשנים האחרונות כרב קהילות "משכן מיכאל" ו"עלומים" בנוסף מלמד במכון טכנולוגי בחולון ועומד בראש בית המדרש "ראשית ברעננה".

 

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

במלחמות ישראל, ובמיוחד במלחמת חרבות ברזל, נראית בבהירות אמונת היהדות בשמירת קדושת החיים כמרכזית ומשמעותית. האמונה הזו משפיעה לעיתים רבות על התנהלות הקונפליקטים ועל התגובות הציבוריות אליהם. היהדות, דת המקדשת את החיים והשאיפה לשלום ולחיים טובים, מנסה לקדש את החיים ולשמור על קיומה של העם היהודי בארצנו הקדושה. השימור של קדושת החיים והצלת שבויים או חטופים מהווה לעיתים קרובות מניע ראשוני וחשוב לפעולות הצבאיות והמדיניות של מדינת ישראל.

 

עם זאת, הבדלים הדתיים בין היהדות לדתות אחרות נובעים לעיתים מהפסיכולוגיה והתפיסה של המוות והחיים. כמו כן, הפרשנות הדתית נוגעת גם לנושאים של מלחמה וקונפליקטים. באסלאם, למשל, ניתן דגש למוות כ"שהיד". השאיפה להיות "שהיד" באסלאם מציינת את הרצון להקריב את החיים ואת כל נושאי החיים על מנת לקרב את האדם לאללה ולבקש את רצונו בכל היבטי החיים. בנצרות יש דגש על המשפט והצלת העולם על ידי הסבל והמוות. במאבקים בין האסלאם והנצרות ליהדות, ניתן לראות כיצד התנהלות הקונפליקטים משקפת את התפיסות הדתיות השונות על החיים והמוות.

 

עם זאת, הרעיונות האוטופיים של שלום וצדק משמשים כמקור השראה להבנת הקונפליקטים ולמאבקים על השלום. חזון ישעיהו ל"אחרית הימים", שבו עמים רבים עולים להר הבית ללמוד את דרכי האמת והצדק, מייצג את הכוח המרתק של האמונה היהודית ביכולת האדם לשנות את המציאות ולבנות עולם משום שלום ואהבה.

 

בתקופת העתיקה, כפי שתואר בתנ"ך, האמונה היהודית בשמירת קדושת החיים השתקפה בפעולות הצבאיות והמדיניות. ה-תנ"ך מתאר את מלחמות ישראל כהזדמנויות להגן על החיים ולהבטיח את קיומו של העם היהודי בארצנו הקדושה. השמירה על קדושת החיים הייתה עיקרון מקודש בתוך הפעולות הצבאיות והמדיניות של העם היהודי באותה תקופה.

 

בכל שנה, לפני חג העצמאות, מתקיים בישראל יום הזיכרון המיוחד, המוקדש לזכרם של הנופלים במלחמות ישראל ובפעולות האיבה נגד המדינה. יום הזיכרון מהווה מוקד רגש ואהבת עם לכל תושבי ישראל, שבו נזכרים ומכבדים את החללים שנתנו את חייהם על מנת שישראל תוכל להישאר בטוחה וחופשית. ביום הזיכרון הזה, מתקיימות טקסים רשמיים ברחבי המדינה, ובתי ספר, קהילות ומוסדות ציבוריים מציינים את היום ברגעי שתיקה, תפילות וקריאת שמות הנפלים. היום מהווה גם הזדמנות להבנה עמוקה יותר של משמעות הקרב והתפקיד של חיילי צה"ל וכל המוסדות הביטחוניים, ולהוקרתם על המאמצים המתמידים לשמירה על ביטחון המדינה ותושביה. יום הזיכרון מאפשר גם לאזכור את חיילי המערכה ואת תרומתם למדינת ישראל, שהקדישו את חייהם למען הגנתה ולמען התפתחותה.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לרב אביחי?*

הרב אביחי קצין, חייל בצה"ל שנפגע במלחמת שלום הגליל, מגלה את חשיבות יום הזיכרון לנפגעי צה"ל ולמלחמות ישראל כולן. התמודדותו עם הפציעה גרמה לו לחשוב מחדש על כיוונו בחיים ועל דרכו הדתית. לקראת הזמן שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, הרב קצין מסמל את הקשר העמוק בין ההתרגשות לזיכרון לבין הערכים היהודיים ולימודי התורה. במעמד הזיכרון לנפגעי המלחמה, הרב קצין מציין את ערכם וניסיהם במעמדים מיוחדים, מעצימים את הקשר שבין צה"ל לעם ומעוררים את ההכרה בקרבת העם לאידיאולוגיה הדתית היהודית. מאבקו האידיאולוגי של הרב קצין מדגיש את הקשר הטהור בין האמונה הדתית לבין הקרבה לערכי הציונות והמדינה.

הוראת היהדות, כפי שנלמדת על ידי הרב אביחי קצין, מזמינה אותנו להתמקד בערכי האנושיות והמוסריות שמדריכים את חיינו. היא מזכירה לנו על הקשר העמוק בין השגחת האל לפעולותינו האנושיות וזיכרון העבר המכוון להדגשת האחריות המשותפת לעם ולמדינה. מאמר זה מתכונן להזכיר ולהדגיש את הקשר העמוק שבין אירועים היסטוריים, אמונה וחיים יומיומיים, המאיר לנו את הדרך לעתיד טוב יותר.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

יהורם גאון והלהקות הצבאיות - לא תנצחו אותי

מילים ולחן: נעמי שמר

אסתר עופרים - הרעות

מילים: חיים גורי, לחן: סשה ארגוב

אילנית – נחמה

מילים: רחל שפירא, לחן ועיבוד: נורית הירש

אמני ישראל - שמור עלי

שלומי שבת - אין עוד מלבדו

מילים: יוסי גיספן, לחן: תומר הדדי

שושנה דמארי - שועלי שמשון

מילים: אורי אבנרי, לחן: מרדכי זעירא

              

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה