יום שני, 27 במאי 2024

נועה כהן אורלוב - שופר בברלין 27/05/2024

 בס"ד

נועה כהן אורלוב -  שופר בברלין



במסגרת תוכניתנו "ובחרת בחיים" אירחנו ביום שני, י"ט אייר ה'תשפ"ד, 27 במאי 2024, את נועה כהן אורלוב האומרת: "עכשיו תורי לדבר! הדור שלי – בני הדור השני והשלישי של שורדי השואה (או של אלה שלא ניצלו) חייבים להתייצב ולספר את סיפור השואה. הסבא והסבתא רבא שלי והדודות רבא כבר לא יכולים לדבר; אבל אני יכולה. אני חייבת. וכך עשיתי." בשיחה על: פרוייקט ההנצחה "אבני נגף" ועל המשפחות שניספו.

"שופר בברלין" הינה סיפור על זיכרון, משפחה והנצחה. "שופר בברלין" היא הרצאה מרגשת וסוחפת המסופרת על ידי נועה כהן-אורלוב, המתארת את מסעה. האישי בעקבות גורלם של בני משפחתה שנרצחו בשואה. ההרצאה עוסקת בשילוב מרתק של מחקר היסטורי, התמודדות רגשית ופעילות הנצחה, ומעבירה מסר חזק על חשיבות זיכרון השואה והעברתו לדורות הבאים.

סיפורה של נועה מתחיל בעניין גובר בשורשי משפחתה. היא מחליטה לחקור את גורלם של סבא וסבתא רבא שלה ושתי דודותיה שנרצחו בשואה. מסע זה מתגלה כמסע מרתק, מכאיב ומפתיע, שבו היא פותחת צוהר אל עבר אבוד ומגלה סודות משפחתיים.

כחלק מהמסע, נועה יוצאת יחד עם אמה, דודתה ובן דודתה לברלין, שם הם מניחים ארבע אבני נגף לזכר בני המשפחה. פרויקט "אבני נגף" הוא מיזם הנצחה מרגש המפזר אבנים קטנות ברחבי אירופה, לזכר קורבנות השואה. כל אבן נושאת את שם הקורבן, תאריך לידתו ותאריך מותו, ומסמלת את קיומו וקורותיו.

הרצאתה מעוררת ההשראה של נועה מתארת את חמשת הפרקים העיקריים במסעה: פרויקט "אבני נגף", סיפור משפחת שנצינר, המחקר הווירטואלי, המסע הפיזי לברלין וסיפורו של קרון שואה.

בעקבות הרצאה ראשונה שהעבירה נועה, היא הבינה את חשיבות תפקידה כבת הדור השני והשלישי לשואה. היא מרגישה מחויבות עמוקה לשתף את סיפורה האישי ואת סיפור משפחתה, ולהעביר הלאה את זיכרון השואה לדורות הבאים.

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

"שופר בברלין" היא הרצאה חשובה ומרגשת, המעבירה מסר חזק על זיכרון השואה והנצחת קורבנותיה. נועה כהן-אורלוב משתפת את הקהל במסע אישי מרתק, תוך שילוב ידע היסטורי, סיפורים משפחתיים ופעילות הנצחה. ההרצאה מעוררת השראה ומחזקת את תחושת האחריות לדורות הבאים.

 

ההרצאה של נועה כהן-אורלוב הינה מסר חזק של זיכרון והנצחה ומהווה תזכורת חשובה לכך שאסור לנו לשכוח את זוועות השואה. עלינו להמשיך לחקור, לזכור ולספר את סיפורי הקורבנות, כדי למנוע אסונות דומים בעתיד. ההרצאה תורמת רבות להבנת השואה, לחיזוק תחושת השייכות והאחריות לדור הבא, ולשמירה על זיכרון הקורבנות.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לנועה?*

לדור השני והשלישי של שורדי השואה חובה בין-דורית בהעברת זיכרון השואה לדורות הבאים. זיכרון זה חיוני לא רק לשימור ההיסטוריה, אלא גם למאבק בגזענות, באנטישמיות ובכל צורות ההתנכלות. סיפורי השואה הם עדות חיה לאירועים הנוראים שאירעו, והם מאפשרים לנו להבין את עומק הסבל והאכזריות שחוו שורדי השואה.

בנוסף, סיפורי השואה מעניקים לנו הצצה אל תוך עולמם של שורדי השואה, אל עמידתם הגיבורה ואל כוח הרצון שלהם לחיות. סיפורים אלו יכולים לשמש מקור השראה ודוגמה לחוסן רוח ולתקווה גם בזמנים קשים.

חשוב לציין שזיכרון השואה אינו רק עניין של העבר. גילויי גזענות ואנטישמיות קיימים גם בימינו, וחשוב להילחם בהם בכל דרך אפשרית.

סיפורי השואה יכולים ללמד אותנו על הסכנות הטמונות בשנאה ובפנאטיות, והם יכולים לעזור לנו לבנות חברה צודקת וסובלנית יותר. לכן, ישנה חשיבות רבה לכך שבני הדור השני והשלישי של שורדי השואה יספרו את סיפור משפחתם. סיפורים אלו הם נכס תרבותי וחינוכי בעל ערך רב, והם חיוניים להבטחת זיכרון השואה ולמניעת הישנות זוועות כאלה בעתיד.

חוות דעתה של נועה על התוכנית: 





להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

שלישיית המעפיל  - ניגונים

מילים: פניה ברגשטיין, לחן: דוד זהבי

אסתר עופרים – דמעות של מלאכים

מילים: דן מינסטר, לחן: יוני רכטר

שלמה ארצי - תתארו לכם

מילים ולחן: שלמה ארצי

דודו פישר – סיגריות

מילים: הרמן יבלוקוב, תרגום: אפרים דרור (טרוכה), לחן: עממי כליזמרי

יהודה פוליקר  - פחות אבל כואב

מילים: יהונתן גפן, לחן: יהודה פוליקר

שלומית אהרון - יותר מזה אנחנו לא צריכים

מילים - אבי קורן, לחן - שמואל אימברמן

                

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה