יום שני, 17 ביוני 2024

משה ירונסקי - סודות הרדיו מאחורי הקלעים 17/06/2024

 בס"ד

משה ירונסקי -   סודות הרדיו מאחורי הקלעים



במסגרת תוכניתנו "מדברים רדיו" אירחנו ביום שני, י"א סיוון ה'תשפ"ד, 17 ביוני 2024, את משה ירונסקי המספר על   סודות הרדיו מאחורי הקלעים. משה ירונסקי, מנהל רדיו קסם 106FM , חולם להקים מוזיאון תקשורת ייחודי בישראל. הוא אספן ציוד טכני ישן ומפיק סרטים, ומסור לשימור ההיסטוריה היהודית.

בשיחה על: החלום הגדול - מוזיאון התקשורת הישראלי

משה ירונסקי, איש בעל חזון מבת ים, נושא בליבו חלום עצום - להקים מוזיאון לתקשורת שאין כמותו בישראל. משה, מנהל תחנת הרדיו קסם בחולון 106FM, אשר מאחוריו עומדים עשורים של עשייה בלתי פוסקת.

כבר מילדותו בבני ברק, נמשך משה אל המורשת היהודית וההיסטוריה. בבית הספר למד תורה, היסטוריה ומלאכה, ולמד מאנשי הוראה שהשפעתם ניכרת בו עד היום. כשהגיע לצבא, התגייס ללהקת הנח"ל כטכנאי קול וחשמלאי תאורה, שם עבד לצד אמנים כמו אפרים שמיר וירדנה ארזי. שירותו בלהקה היה חוויה מעצימה ומלאת השראה, שבזכותה למד להתמודד עם אתגרים טכניים ולמצוא פתרונות יצירתיים בתנאי שטח קשים.

לאחר שחרורו מהצבא, הצטרף לקול ישראל ושימש שם כטכנאי בכיר ומנהל תיאום. הוא היה חלק משידורים חיים היסטוריים כמו ביקורו של סאדאת בארץ, ויצא לשידורי חוץ במקומות שלא נחשף אליהם קודם. המפגשים עם אנשים מעניינים והיכולת לספר את סיפורם דרך הרדיו העניקו לו תחושת שליחות עמוקה.

משה לא עצר כאן. בשנת 1992 הקים בית כנסת לצעירים ליד ביתו בבת ים, מקום שהפך למוקד קהילתי חשוב. הוא חובב קריאת טקסטים יהודיים לשבת ונובר בספרי הקודש שלו, עוסק בסיפורי חסידים ומעמיק בלימוד יהדות. בינתיים, חלומו להקים מוזיאון לתקשורת הולך ותופס צורה.

כבר בשנת 1985 התחיל משה לקדם את רעיון הקמת המוזיאון הארצי לתקשורת, רדיו, טלוויזיה, מדיה ועיתונות. הוא רואה במוזיאון זה לא רק דרך להנצחת העבר, אלא גם אמצעי להעברת המורשת לדורות הצעירים וליצירת מקום של נוסטלגיה למבוגרים. הפגישות עם גורמים ממשלתיים והמאמצים הבלתי נלאים הביאו לכך שבשנת 2019 התקבלה החלטת הממשלה לשמר את האולפנים ההיסטוריים של קול ישראל בתל אביב.

מאז שנת 1977 אוסף משה ציוד טכני ישן של שידורים ומשדרים. בין הפריטים הנדירים שברשותו ישנו טייפ שהקליט על חוט תיל וחלק מהמשדר הראשון ששידר בארץ בשנת 1932. הפריטים הללו אינם רק אוסף אישי אלא חלק מהיסטוריה חיה שראויה להישמר ולהיות מוצגת לדורות הבאים.

בנוסף לאוסף המרשים, משה הפיק בשנת 2006 סרט תיעודי על העיירה קוריץ באוקראינה, מקום מגוריו של אביו ניצול השואה. הסרט, ששודר בערוץ הראשון, הוא תיעוד מרגש של מורשת המשפחה והקהילה היהודית בעיירה. משה בחר לכנות את סרטו בשם הטעון "אם אשכחך קוריץ, תשכח ימיני", שם הקושר את זיכרון השואה ומוראותיה, חורבן בית ראשון שארע בשנת 586 לפני הספירה.

למרות עידן הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, משה מאמין כי לרדיו יש עדיין מקום של כבוד. הרדיו, לדבריו, מעניק אינטימיות וחיבור ישיר עם המאזינים, ומאפשר להם לעסוק במגוון פעילויות במקביל להאזנה. תופעת הפודקאסטים, שכבשה את הרשת, מראה כי האזנה לתכנים מגוונים היא צורך חיוני בחברה המודרנית.

 

כיום, משה עובד על פרויקט חייו - המוזיאון לתקשורת. לאחר שנים של מאמצים וקשיים, הוא מלא תקווה שהמוזיאון יקום ויהפוך למוקד ידע והשראה. המוזיאון יספר את סיפורה של התקשורת בארץ וישמר את ההיסטוריה לדורות הבאים, ובו יוצגו הפריטים הנדירים שצבר במשך השנים. משה ירונסקי, באמונה עזה ובנחישות בלתי נלאית, ממשיך לפעול למען מימוש חלומו, ומאמין כי היום בו ייפתח המוזיאון הולך וקרב.

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

 

התוכנית להקמת המוזיאון לתקשורת בראשות משה ירונסקי היא בעלת חשיבות רבה שכן היא שואפת לשמר ולהנציח את ההיסטוריה המרתקת של התקשורת בישראל. המוזיאון יהווה גשר בין דורות, יאפשר לדור הצעיר להכיר ולהבין את התפתחות התקשורת מהעבר ועד ההווה, ויעניק למבוגרים מקום לנוסטלגיה ולהוקרת העבר. בנוסף, המוזיאון ייתן במה למורשת התרבותית והטכנולוגית של המדינה, יחשוף פריטים נדירים ויוצאי דופן מההיסטוריה של השידור בארץ ויהיה מוקד השראה ולימוד לאנשי תקשורת ולחובבי ההיסטוריה. תוכנית זו מדגישה את חשיבות שימור המורשת והחינוך לדורות הבאים.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב למשה?*

כדאי למאזינים לעצור ולהקשיב למשה ירונסקי כי סיפורו האישי המרתק ושאיפותיו הגדולות ממחישים את הכוח של נחישות, אמונה והתמדה. משה הוא דמות מעוררת השראה, שחייו שזורים בהיסטוריה של התקשורת בישראל, מהשירות בלהקת הנח"ל ועד לניהול תחנת רדיו. חזונו להקים מוזיאון לתקשורת משקף את מחויבותו לשימור המורשת והעבר התרבותי של המדינה. הסיפורים שהוא חולק מלאים בחוויות יוצאות דופן, אתגרים טכניים ופתרונות יצירתיים, וכל מפגש עמו מציע הצצה מרתקת לעולם התקשורת ולמאמצים לשמר את ההיסטוריה שלה למען הדורות הבאים.

 

להאזנה לתוכנית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

להקת הנח"ל – מחרוזת שירי פלמ"ח

מלים ולחן: מחברים שונים

א יידיש מאמע – אנריקו מסיאס

מלים ולחן: ג'ק ילן ולב פולק

אריק אינשטיין -שלוש ארבע לעבודה

מילים: אריק איינשטיין, לחן: שם טוב לוי

אריק לביא – הקטר

מילים: חיים חפר, לחן: יוחנן זראי

גשר הירקון – הגביע

מילים: יורם טהרלב, לחן: נחצ'ה היימן

שלמה ארצי - הרדיו הישן

מילים ולחן: שלמה ארצי

תיסלם - רדיו חזק

מילים: דורי בן זאב, יאיר ניצני, יושי שדה ויזהר אשדות

לחן: יאיר ניצני ויזהר אשדות

                 

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

                                                  קטלוג העשייה שלי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה