יום שני, 29 ביולי 2024

מנדי יעקובוביץ - 'הַצְעָקָה'- מצעקת אבא 5763-A עד צעקת הַ-7 באוקטובר 29/07/2024

 בס"ד

מנדי יעקובוביץ -   'הַצְעָקָה'- מצעקת אבא 5763-A עד צעקת הַ-7 באוקטובר

 


במסגרת תוכניתנו "מדברים רדיו" אירחנו ביום שני,
כ"ג בתמוז ה'תשפ"ד, 29 ביולי 2024 את מנדי יעקובוביץ, המספר את סיפור הישרדותו של אביו במחנות ההשמדה. בוא ולהאזין לסיפור המסע המרתק שהוביל ליצירת הסרט "הצעקה". 'הַצְעָקָה'- מצעקת אבא 5763-A ב 22 במאי 1944, כ"ט באייר ה'תש"ד עד צעקת הַ-7 באוקטובר  2023 כ"ב בתשרי ה'תשפ"ד חוויה שלא תשכחו. בשיחה על: המסע המרתק שהוביל ליצירת הסרט "הצעקה".

 

מנדי יעקובוביץ' מפתח תקוה גדל בצל הזוועות שחווה אביו, שלום ז"ל, שורד השואה. מנדי זוכר את הילדות עם אבא ששותק ביום וזועק בלילה. לאחר עשרות שנים של שתיקה, החל האב לגולל את סיפורי הזוועות שחווה במחנות ההשמדה. את הסיפורים הללו הפך מנדי לסרט "צעקה", שהפך להיות משמעותי עוד יותר לאחר אירועי ה-7 באוקטובר.

 

מנדי נולד לפני 63 שנים לשלום ושרה ז"ל בבני ברק, והיה הבכור בין שלושה אחים. אביו, שלום, נולד בסיגט שברומניה למשפחה אמידה שעסקה במסחר בעץ. בגיל 17, נלקח במשלוח הרביעי לאושוויץ יחד עם משפחתו ויהודים רבים נוספים, ביניהם חברו אלי ויזל. משם, המשיכו למחנה העבודה בונה-ורקה ולאחר מכן לצעדת המוות אל מחנה הריכוז בוכנוואלד. בבוכנוואלד הצליח שלום להשיג תרופות שהצילו את חייו של ויזל. בשנת 1945 עלה שלום לבדו לארץ, לאחר ששרד את הזוועות.

 

לאחר המלחמה, התגורר שלום בחדר קטן בתל אביב ועבד בבנייה. מנדי זוכר את אביו כאדם נוקשה אך נחמד. בבית הייתה נוכחת השואה באופן תמידי, עם שתיקות ביום וצעקות בלילה. האווירה בבית הייתה ספוגה בזיכרונות מהעבר הקשה, וההתמודדות עם הטראומה הייתה ניכרת.

 

אימו של מנדי, שרה, חוותה את השואה כילדה בת 6. אביה ואחיה נלקחו למחנות כפיה, והיא ואימה נדדו מהונגריה לאוסטריה ולאחר מכן עלו לארץ עם אוניית אקסודוס. בשנת 1957 התחתנו שלום ושרה, ושנים ספורות לאחר מכן נולד מנדי.

 

בשנת 1994 החליט שלום לשתף את סיפורו במסגרת עמותת "עמך". לאחר שראה את ההקלטה, הבחין מנדי באדם שונה ממה שהכיר. בעקבות זאת, החליט מנדי ליצור סרט המתעד את סיפורו של אביו. בשנת 2019, החל מנדי לעבוד על הסרט יחד עם הבמאי גבי ניומן. הסרט מבוסס על סיפוריהם של הוריו, עם דגש על המפגש ביניהם וההגעה לארץ.

 

הסרט "צעקה" הוקרן לראשונה בפני 150 אנשים בבית כנסת בפתח תקוה, ארבעה חודשים לפני מותו של שלום בגיל 96. בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, הוסיף מנדי אלמנטים לסרט, הקשורים לתקופה הנוכחית. הסרט ממשיך להיות מוקרן ומעורר רגשות רבים בקרב הצופים.

 

המשימה של מנדי היא להנציח את סיפורם של הוריו ולהעביר את הזיכרון לדורות הבאים. הוא מאמין כי יש להמשיך ולהפיץ את סיפור השואה, לא רק פעם בשנה אלא בכל הזדמנות, כדי לזכור ולא לשכוח את הזוועות שהתרחשו.

 

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

בתוכנית "וּבָחַרְתְּ בַּחַיִּים", הצטרפו אל מנדי יעקובוביץ לסיפור עוצמתי על הישרדות ועל תקווה! בשיחה על המסע שהוביל ליצירת הסרט "הצעקה", תגלו רגעים מרגשים ומעוררי השראה. אל תפספסו הזדמנות לחוות את ההיסטוריה מנקודת מבט אישית ולשמוע סיפור שלא תשכחו!

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב למנדי?*

מאורעות החיים, במיוחד במדינתנו האהובה רצים ומתקדמים ואינם עוצרים לרגע. החיים רודפים אותנו, אבל עכשיו יש הזדמנות ייחודית להפסיק לשעתיים הקרובות ולהקשיב למנדי יעקובוביץ. בתוכנית, מנדי משתף בסיפורים עוצמתיים על הישרדות בשואה, יחד עם תובנות מהמלחמה ביום השביעי באוקטובר, מלחמת חרבות ברזל. זה הזמן להתחבר לעוצמה ולתקווה, ולהבין איך עבר משפיע על ההווה. הצטרפו אלינו לחוויה שמעוררת השראה ומזכירה לנו את כוחות הנפש שלנו! אל תפספסו!

 

להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

לִרְאוֹת אֶת הָאוֹר – אפרת גוש

מלים: בָּרָק פֶלְדְּמָן, לחן אָסָף אַמְדּוּרְסְקִי

עידן עמדי - אני נושא עימי

מילים: יעקב אורלנד לחן: דוד זהבי

לו יהי – שולי נתן

מלים ולחן: נעמי שמר

כשתגדל - יהודה פוליקר

מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר

אדון עולם- יהורם גאון

מילים ולחן: מהמקורות, עיבוד: שמעון כהן.

צילה דגן - הליכה לקיסריה

מילים: חנה סנש, לחן: דוד זהבי

                 

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

                                                  קטלוג העשייה שלי




 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה