יום שני, 5 באוגוסט 2024

יואב גד - משואה לגבורה: סיפורם של אב ובן במסע הנחלת המורשת 05/08/2024

 בס"ד

יואב גד - משואה לגבורה: סיפורם של אב ובן במסע הנחלת המורשת.


במסגרת תוכניתנו "מדברים רדיו" אירחנו ביום שני, א' באב ה'תשפ"ד, 5 באוגוסט 2024 את יואב גד. בואו להאזין לסיפורו המרתק של אהוד הרברט גרובלד, שורד שואה ומנהיג החלוץ, דרך עיניו של בנו, יואב גד. בתוכנית מרגשת זו, נחשוף גילויי גבורה ואומץ בלב התקופות האפלות ביותר, ונלמד על המעבר המדהים משואה לתקומה. יואב משתף אותנו במסע המשפחתי המופלא, שממחיש את חשיבות הזיכרון והמורשת לדורות הבאים.

בשיחה על: התמורה של המעבר משואה לתקומה דרך מרכיב הגבורה!

 

יואב גד מציג גישה חדשה ומיוחדת לסיפור השואה, המתמקדת בגבורה יוצאת דופן של שורדי השואה. במקום להתרכז רק בסבל הנורא, הוא מראה כיצד ניתן לראות את גילויי הגבורה של אותם אנשים אמיצים שעברו תלאות קשות אך שמרו על אנושיותם, חברותם ותושייתם.

 

יואב מדגיש את חשיבות המעבר משואה לתקומה דרך מרכיב הגבורה. בעבודתו עם שורדי השואה, הוא מסביר כיצד ניתן לראות את הסיפורים של הצלה, חברות ואנושיות כגילויי גבורה. הוא מבקש לשנות את הסיפור הלאומי, שמאז התרכז באכזריות והסבל, לסיפור של אומץ ואנושיות.

 

יואב עוסק בהנחלת מורשת השואה מבוקר עד ערב. למרות שישנם רבים אחרים העוסקים בכך, ייחודו הוא בגישתו להנחלת הסיפור. הוא דאג לתרגם ספר של אנליזה בורינסקי, שורדת אושוויץ שהפכה לחברת קיבוץ מעין צבי, והכיר דרך סיפוריה את גילויי הגבורה שבשגרה הקשה של מחנות הריכוז.

 

בישראל של שנות החמישים והשישים, רבים הכירו את ניצולי השואה דרך סיפורים של סבל ומספרים צרובים על זרועותיהם. במדינה שהייתה עסוקה בבניית עצמה מחדש, הסיפור של גבורה היה מוגבל למרד גטו ורשה ולאנשים כמו חנה סנש שהתנדבו לצנוח מעבר לקווי האויב. אבל יואב רואה את הגבורה במקומות אחרים - בגילויי אנושיות, עזרה הדדית והצלת חיים בשגרה הקשה ביותר.

 

הבנתו את הגבורה השתנתה לחלוטין דרך עבודתו עם יואב. הוא מדבר בכבוד רב על שורדי השואה, ובכל מפגש שהוא מקיים הם רואים את הכבוד והאהבה שהוא מרעיף עליהם. הוא מתעד ומפרסם את גבורתם בהכשרה, בתנועת הנוער, ברכבות הגירוש ובמחנות הריכוז.

 

יואב מדבר על הגבורה שבאה לידי ביטוי באלף צורות: חלוקת אוכל ונעליים, הסתרת חולים, שמירה על מסורת יהודית, תמיכה הדדית בצעדות המוות. הוא מתאר את הגבורה של מי שהצילו יהודים בהברחות גבול ובדרכים אל החופש וההעפלה לארץ ישראל.

 

יואב יזם מהלך חדש להגשת בקשות להכרה בגבורת מצילים יהודים מקרב הכשרות החלוץ על ידי ארגון בני ברית. הוא רותם מומחים בישראל ובחו"ל למבצע מחקר ותיעוד והנחלת המורשת. הוא מסביר כי השורדים אינם מסכנים אלא גיבורים.

 

מהו חוט השני המחבר את קורות שורדי השואה במחנות הריכוז, בוגרי הכשרות החלוץ והחלוצים שעלו ארצה והקימו מדינה? יואב מסביר כי התקומה שלנו צמחה מגיא השואה בזכות הגבורה והאנושיות. הוא מדגיש את כבודם של השורדים ואת גבורתם האנושית והיומיומית.

 

*מה חשיבותה של התוכנית היום ?*

תוכנית "ובחרת בחיים" מציגה סיפור יוצא דופן על גילויי גבורה אנושית בתקופת השואה והמעבר לתקומה. יואב גד, בן לאהוד הרברט גרובלד, מציג את הסיפור בצורה מרגשת ומעמיקה, ומדגיש את הערכים והמסורות היהודיות והציוניות. התוכנית שמה דגש על החינוך והנחלת המורשת לדורות הבאים, ומשלבת בין היסטוריה לעשייה חברתית עכשווית. הצטרפו אלינו לתוכנית שמעוררת השראה ומחזיקה את רוח הגבורה והתקווה.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב ליואב?*

התוכנית "ובחרת בחיים" עם יואב גד מעניקה למאזינים הזדמנות ללמוד על סיפורו המרתק של אהוד הרברט גרובלד, שורד שואה ומנהיג החלוץ בגרמניה. יואב, בנו, חולק את המסע המשפחתי המופלא, כולל התמודדויות, ניצחונות ותרומה לחברה הישראלית. דרך הסיפורים האישיים והמרגשים, תוכלו לקבל השראה ותובנות חדשות על חשיבות הזיכרון והגבורה היהודית, ולהתחבר למורשת ולערכים שהעבירו מדור לדור.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

עוף גוזל – אריק איינשטיין

מילים: אריק איינשטיין, לחן: מיקי גבריאלוב

שיר בוקר – בהרים כבר השמש מלהטת – חיילי צה"ל ברפיח

מילים: נתן אלתרמן, לחן: דניאל סמבורסקי

להקת חיל האוויר - על כנפי הכסף

מילים ולחן: נעמי שמר

אויפן פּריפּעטשיק - אסתר עופרים

מילים ולחן: מרק וורשבסקי

החול יזכור - חווה אלברשטיין

מילים: נתן יונתן, לחן: נחצ'ה היימן

להקת הגבעטרון - החיטה צומחת שוב, למען תושבי העוטף והחזרת החטופים אוקטובר 2023

מילים: דורית צמרת, לחן: חיים ברקני

                

                        יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית

                                                  קטלוג העשייה שלי


 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה