יום שני, 18 ביולי 2022

דודו יוגב - מילדי מחנות ההסגר בקפריסין ומנציחו 18.07.2022

 בס"ד

דודו יוגב -  מילדי מחנות ההסגר בקפריסין ומנציחו

 
במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, י"ט  בתמוז ה'תשפ"ב 18 ביולי 2022, את דודו יוגב -  מילדי מחנות ההסגר בקפריסין ומנציחו, הקובע: "סיפור קפריסין איננו עוד סיפור שואה דרמטי. סיפור קפריסין מבחינתנו הוא סיפור התקומה והגבורה של העם היהודי"

 

הסיפור שלא סופר על אוניית התינוקות מקפריסין. כולם זוכרים את מוצאי שבת, ה-כ"ט בנובמבר 1947, יום היסטורי בו החליטה עצרת האומות המאוחדות על החלוקה ההיסטורית של ארץ ישראל לשתי מדינות יהודית וערבית. היה זה למעשה אישרור של החלטות של ועדת סן רמו מ-1920 בה הוחלט על יישוב מחדש של 'הבית הלאומי' לעם היהודי העתיק השב לארץ ישראל על-מנת לממש את זכותו ה-תנכי"ת בה. אולם, מה קרה רק יום קודם ביום שישי, כ"ח בנובמבר 1947, רבים אינם זוכרים או בכלל יודעים, כי בתאריך זה הגיעה לנמל חיפה 'אוניית התינוקות'.

 

ביום שישי, כ"ח בנובמבר 1947, יום לפני ההצבעה ההיסטורית באו"ם על הקמת מדינת ישראל, הגיעה לארץ המשחתת הבריטית Ocean Vigor, שזכתה לכינוי אוניית התינוקות. במשך שנים שימשה המשחתת להגליית מעפילים לא חוקיים מחופי ישראל למחנות המעצר בקפריסין. הפעם היא עשתה את דרכה בכיוון ההפוך ועליה 609 תינוקות והוריהם, ובסך הכל כ־1,800 מעפילים.

 

הדבר התאפשר בזכות פנייה של גולדה מאיר לבריטים להתיר את עלייתם, לאחר שנחשפה לתנאי התברואה הקשים ולתמותת התינוקות הגבוהה במחנות. על סיפון המשחתת הונחו מאות גיגיות כביסה קטנות ומרופדות בשמיכה, ובתוכן הושכבו התינוקות. אחד מהם היה דודו יוגב, שנולד במחנה שלושה חודשים אחרי שהוגלו לשם הוריו.

 

אביו של דודו איבד את אשתו הראשונה ואת בנו בפולין ופגש את אשתו השנייה ברוסיה. יחד שרדו את מחנות העקורים בקזחסטן, ובמשך שנתיים וחצי עשו את דרכם לארץ דרך פולין, צ'כיה, אוסטריה ואיטליה. במרץ 1947 הם עלו על ספינת המעפילים מורדי הגטאות, אך כשנכנסו למים הטריטוריאליים של ארץ ישראל לכדה אותם משחתת בריטית, והם נשלחו לקפריסין.

 

במשך השנים נפטרו במחנות המעצר 113 תינוקות ו-50 מבוגרים. הם נקברו בקפריסין, ועצמותיהם הובאו לארץ ב-1970, בעזרת הרב גורן, ונקברו בבית העלמין בכפר סמיר בחיפה. "מאז לא נערך לזכרם שום טקס זיכרון", אומר דודו יוגב. "יזמנו טקס כזה, אמרנו קדיש, והחלטנו לקיים אותו בכל שנה".

 

לפני 5 שנים, 70 שנה אחרי שעלו לארץ ממחנות המעצר בקפריסין, החליטו מעפילי "אוניית התינוקות" לאסוף עדויות על התלאות שעברו בדרך ועל חייהם במחנות העולים ברעננה. לעזרתם התגייסה מנהלת הארכיון העירוני, ויחד כבר הצליחו לאתר עשרות עולים ולחשוף את סיפוריהם.

 

כמו כן, מתכוונים ילדי קפריסין ברעננה להציב בגן העלייה שלט הנצחה למחנה המעפילים שהיה שם.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לדודו?*

דודו מודה שמעולם לא ייחס חשיבות לעובדה שבתעודת הזהות שלו צוין כי נולד בקפריסין. "גדלתי כצבר והתחנכתי כצבר". כשמלאו לו 50 שנה הזמינה שגרירות קפריסין, שרק נפתחה בארץ, את כל ילדי קפריסין לקבלת תעודות, "ועדיין זה לא דגדג לי יותר מדי. אבל אז פגשתי בכנס כמה אנשים שהיו איתי בבית הספר ובצבא, ופתאום התברר לי שגם הם נולדו בקפריסין. כשחזרתי מהכנס אמא שאלה אותי איך היה, ואמרתי לה: 'הסתובבו שם תינוקות בני 50 וחיפשו זה את זה'".

בהמשך הצטרף דודו למסע שורשים שערכו בני הדור השני של מעפילי קפריסין במחנות המעצר לפני מספר שנים. בעקבות הפגישה הוא סיפר "נפגשתי שם עם עוד 150 בני 70, והיו דמעות וחיבוקים. הרגשתי שהרווחתי עוד 150 אחים ואחיות ".

*מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של דוד יוגב?*



מפתך מספרת על אדם שייעודו להיות מלך המשפחה. להקים משפחה ולהיות ביתי, לאהוב ולהעניק לילדיך. לפעול בצדק, בהרמוניה, באיזון ובמוסר. להיות מעורב חברתית, לשרת ולדאוג לזולת בקהילה ובמשפחה, לארח, לשלב בין אנשים, לחנך, לפעול למען פיוס ושלום. מפתך מספרת על אדם שמעריך אנשים ישרים, הוגנים, שמקיימים את הבטחותיהם, שאפשר לסמוך עליהם, שאינם תזזיתיים, אנשים המתקדמים בחייהם מהר ומשקיעים. הערכה לאנשים ביצועיסטים ועקביים שעשו קיצורי דרך והגיעו לאן שהם רוצים. הערכה לאנשים צנועים המסתפקים במועט שאין להם "עיניים גדולות". מפתך מספרת על אדם אשר מגיע לעולם עם הידע וההבנה של ערך התחלות חדשות. מפתך מספרת שיש לך כוח עצום לתת את הדחיפה הראשונה להצלחה מדהימה והיכולת האישית להיות החלטי ולבצע בהבנה שתקשורת היא שגר של רגש שמותמר להיות גשר בין אנשים.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

הדודאים והפרברים - צל ומי באר

מילים: יורם טהרלב, לחן: לוי שער

שמעון ישראלי  - ביתי אל מול גולן

מילים: יוסף נצר, לחן: חיים ברקני 

יהורם גאון - בית אבי

מילים: חיים חפר, לחן: דובי זלצר

צילה דגן – על הדרך עץ עומד

מילים: איציק מאנגר, לחן: פ. לסקובסקי, תרגום: נעמי שמר

דליה עמיהוד - נא הגידי ילדתי

מילים: עממי יידי, עברית: קדיש יהודה סילמן, לחן: חנינא קרצ'בסקי

עדנה גורן - תחת זיו כוכבי שמיים

מילים: אברהם סוצקובר, לחן: אברהם ברודנא, תרגום: יצחק כפכפי

שושנה דמארי - לאור הזיכרונות 

מילים: יחיאל מוהר לחן: משה וילנסקי

אורה זיטנר - אל ראש ההר

מילים: לוין קיפניס, לחן: חנינא קרצבסקי

אורנה ומשה דץ – כאן

מילים ולחן: עוזי חיטמן

רבקה רז ושלמה ארצי - מי יבנה בית

מילים: לוין קיפניס, לחן: נחום נרדי

חוה אלברשטיין - פנס בודד

מילים: יוסף דר וחיים גורי, לחן: סשה ארגוב

הגבעטרון - הוי ארצי מולדתי

מילים: שאול טשרניחובסקי, לחן: נעמי שמר


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה