יום שני, 4 ביולי 2022

אלי נוסבאום - ממארגני מפגש דורות ההמשך ממשיכים את ה"שרשרת" 04.07.2022

 בס"ד

אלי נוסבאום -  ממארגני מפגש דורות ההמשך

ממשיכים את ה"שרשרת"


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני,
ה'  בתמוז ה'תשפ"ב 04 ביולי 2022, אלי נוסבאום -  ממארגני מפגש דורות ההמשך, ממשיכים את ה"שרשרת". "השרשרת" קבוצת שורדי שואה שהתגבשה בשבדיה והעפילה לישראל באונית המעפילים "חיים ארלוזורוב".

 

קבוצת "שרשרת" נולדה בסוף שנת 1945 בצפון שבדיה בחווה חקלאית בשם מיקלבי, אליה העבירה תנועת "החלוץ" בשוודיה בני נוער יהודיים, פליטי מלחמה, למחנה נוער ציוני. החל מאוקטובר 1945 שהו בחוות מיקלבי 114 חניכים נערים ונערות, מרביתם הגיעו לשבדיה ביולי 1945 במבצע ה"ספינות הלבנות" של "אונרא" שהעבירו כ-9000 שורדים יהודים ממחנות ברגן בלזן לעיר ליבק ומשם לשבדיה.

 

קבוצת "שרשרת" התגבשה בניהולו של מנהל חוות הלימוד, גינטר קאהן, ומנתה כ-60 צעירים בני 17-19. שבעת החודשים בהם שהו הצעירים במיקלבי, היו חודשים מאושרים ומשמעותיים בחייהם, במהלכם למדו עברית, עבדו בעבודות ששכרן בצידן ובעיקר, התגבשו כקבוצה. במשך שלושה חודשים נוספים עבדו חברי הקבוצה בשדה סלק בדרום שוודיה, ולאחר כן במפעל טקסטיל בעיר בורוס.

 

בתאריך 24.1.1947 הגיעו חברי "שרשרת" לנמל טרלבורג בשבדיה, שם המתינה להם הספינה "אולואה", ובשמה המוכר יותר, "חיים ארלוזורוב", בפיקודו של אריה (לובה) אליאב ובהובלת רב החובל גד הילב. לצד ארבעה אנשי פלי"ם, עלו על הספינה כ-650 מעפילים, ובתוכם קבוצת "שרשרת" המלוכדת והמגובשת. לא ירחק היום ומתוך כ-60 חברי "שרשרת" "יוולדו" 13 זוגות…

 

הספינה עברה כ-5,500 קילומטרים במשך חמישה שבועות, המסלול הארוך ביותר שעשתה ספינת מעפילים. סערה איומה ב"מפרץ המוות" ביסקייה ליוותה את דרכם, לצד עצירות באלג'יר ובתוניס. לבסוף, שונה המסלול והאוניה הפליגה לחוף מטאפונטו שבדרום איטליה, שם המתינו לה 680 מעפילים נוספים שהגיעו לשם עם ארגון 'הבריחה', בהם עשרות "יתומי סלווינו". על מנת להקל ולו במעט על העומס על הספינה, התבקשו המעפילים להשליך את מזוודותיהם למים וכך עשו…

 

בתאריך 27.2.1947 בשעות אחר הצהרים התגלתה הספינה על ידי מטוס סיור הבריטים ונאלצה להמשך בדרכה בליווי צמוד של משחתות בריטיות. לאחר מספר ניסיונות השתלטות, נתן לובה אליאב הוראה להעלות דגל כחול לבן ולחשוף את שמה של הספינה מאולואה ל "חיים ארלוזורוב".

 

"הונף דגל ישראל והוצג שם האונייה "חיים ארלוזורוב", סיפר לימים גד הילב, "כאשר שירת "התקווה" אדירה פורצת בקהל המעפילים. במשך דקות אחדות התנהל תמרון התחמקות עז של "חיים ארלוזורוב" ועימות חריף כולל נגיחות-הצמדות "בדופן ימין ובדופן שמאל של אונייתנו. במהלך עימות זה קפצו שני קצינים ומספר מלחים בריטיים על סיפון "חיים ארלוזורוב", והתנהלה תגרת פנים אל פנים קשה עם המעפילים. חיילים בריטיים נהדפו בכוח  בידי המעפילים וחלקם הושלך לים".

 

בסופו של דבר, לפני 75 שנים, ב-28 לפברואר  1947 הצליח  גד הילב רב חובל  הספינה להעלותה על שרטון ליד בת גלים, מתוך תקווה שהמעפילים  יוכלו לקפוץ למים ולשחות לחוף. התוכנית לא צלחה, כל מעפילי האונייה וצוותה נעצרו ונשלחו למחנות מעצר בקפריסין, משם הם עלו ארצה רק בתום כשנה וחצי.

 

שבר האונייה ניצב מול החוף במשך מספר שנים, עד ש ב 1953חלקה העליון של האונייה נחתך ופורק לגרוטאות  וחלקה התחתון של האונייה התפרק במשך השנים, ומצוי כיום באותו המקום ממש, בעומק מים של כ 5 מטר, מעט צפונית מזרחית לקזינו ולחוף בת גלים. 

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לאלי?*

חבורה קטנה ופעילה של אזרחים מן השורה, ששמה לה למטרה משותפת להנציח את זכר סיפור ההעפלה. יחד עם שורדים מעטים ובני משפחותיהם  ואנשי הצוות  שחברו לקבוצת שימור המורשת "חיים ארלוזרוב"  

השנה ב 10 בינואר 2022 אישרה  מועצת העיר חיפה את הקמתה של האנדרטה.     

                                     

הקבוצה נמצאת  כעת בשלבי תכנון ועיצוב האנדרטה ובשלב של איסוף כספים. להקמת אנדרטה כזו בחופי בת גלים אל מול שרידי הספינה  חשיבות בשימור זיכרון שורדי השואה וההעפלה.

לעורר השראה לאומץ לנחישות מצוינות וציונות  של אותם צעירים בשנות העשרים המוקדמות שלהם שניהלו מבצע מורכב זה ולמעפילים הצעירים שזכו להגיע ולהשתתף בבניית המולדת החדשה.

 

מה מספרת מפת עץ החיים הקבלית של אליהו מרדכי נוסבאום?*


מפת עץ החיים הקבלית מספרת על אדם שייעודו להיות מנהיג, מוביל דרך רוחנית, להרחיב אופקים לעצמך ולזולת. לקדם את האהבה שבאה מהלב, לפתח כריזמה, לעשות פעולות נעלות למען החברה, להיות איש העולם הגדול.

 

מפתך מספרת על אדם טוב לב, בעל יכולת להתחבר רגשית ולאהוב כל סוג של אדם. רודף צדק, בעל יכולת להתעלות מעל פגיעות ואכזבות אישיות. אדם בעל רגשות מתלהבים, בעל תשוקה, מזג רגשי שיכול מאד מהר להתאהב ובאותה המהירות לכבות. כאשר יש אידיאל חשוב לאדם, רגשותיו מתעוררים, הוא נעשה נלהב ומעורב בכל תחום. מפתך מספרת על אדם הזקוק למרחב וחופש. אדם הזקוק לאפשרויות רבות ובלתי מוגבלות, להרגיש משפיע על דעת הקהל. להצליח בכל אתגר שהציב לעצמו. אדם הזקוק ל"אקשן" בלתי פוסק. אדם הזקוק לתנועה וחוסר שגרה. להרגיש "הילה של אבירות". תחושת שליחות, כמו גיבור בתוך מסע החיים. אנשים מגוונים בסביבתיות חייו – תרבויות ומעמדות שונים. אדם העוסק בו זמנית בכמה תחומים ומקצועות שונים.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

לתת - בֹעז שרעבי

מילים: חמוטל בן זאב, לחן: בועז שרעבי

באר שבע עירי – יוסף מוסטקי

מילים: תלמה אליגון-רוז, לחן וביצוע: יוסי מוסטקי

שיר לחג עשור – הדודאים ונעמי שמר

מילים ולחן: נעמי שמר

טיול לילי -הפרברים

מילים: עמוס אטינגר, לחן: מאיר נוי

הדודאים - שירת הרוכבים

מילים: נעמי שמר, לחן: שמעון ישראלי

בין גבולות- שמעון ישראלי

מילים: אלכסנדר גאליץ', מילים בעברית : חיים חפר (פיינר), לחן: וסילי איבנוביץ' אגפקין

למדבר – שלישיית ערבה

מילים: חיים חפר  לחן: אלכסנדר ארגוב 

קומזיץ בקפריסין – חבורת רננים

מילים: נתן אלתרמן  לחן: גיל אלדמע 

יום יבוא אחים נחזורה – שמעון ישראלי

מילים: חיים גורי לחן: פוקראס

למדבר - הפרברים

מילים: חיים חפר, לחן: סשה ארגוב

אילי גורליצקי ויונה עטרי - זמר מפוחית

מילים: נתן אלתרמן, לחן: סשה ארגוב

עץ הרימון חנה אהרוני

מילים: יעקב אורלנד, לחן: ידידיה אדמון



                         יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה