יום שני, 25 ביולי 2022

דורון רותם ושמוליק הרשקוביץ – מקבוצת המכורים למקלטי רדיו עתיקים 25.07.2022

 בס"ד

דורון רותם ושמוליק הרשקוביץ – מקבוצת המכורים למקלטי רדיו עתיקים


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, כ"ו  בתמוז ה'תשפ"ב 25 ביולי 2022, את דורון רותם ושמוליק הרשקוביץ – מקבוצת המכורים למקלטי רדיו עתיקים הרואים משימה בחיים לקחת את מקלטי הרדיו הישנים והמוזנחים של הורי וסבי המשפחה על מנת להופכם למזכרת יפה ופעילה בסלון. להחזיר את ימי עטרת הרדיו לחיים חדשים.

 

המכשירים יוצרו במשך כ- 100 שנה ומשלבים בתוכם יופי עוצר נשימה וטכנולוגיה מתקדמת לזמנם. כיום, כבר לא מייצרים כאלה וכדאי וחשוב לשמר אותם.

 

ב 29 ליוני לכדה את עיני כתבתם של דייויד סלע  אהרל'ה ויסברג

בעיתון ישראל היום, "רדיו חזק: חבורת האספנים שנהנית לשפץ מקלטי רדיו, פטיפונים ותיבות נגינה". סיפרתי על כך למנהל התחנה שלי משה ירונסקי אשר שיתף אותי בכך שיופיע ביחד עם דורון רותם בכתבה ששודרה בערוץ 13. ראויה לציון העובדה, כי במבואה של תחנת הרדיו בה אני משדר כ-12 שנה, רדיו קסם 106FM, קיים מיני מוזיאון למכשירי תקשורת כולל מקלטי רדיו ישנים אשר הקים משה. החלום של משה ושלי הוא להקים את בית התקשורת בו תהיה תערוכה של מוצגים הקשורים לתקשורת וכן ילמדו את מקצועות התקשורת ויתנסו באופן מעשי בעבודת התקשורת בכלל והרדיו בפרט.

כאוהבי רדיו מושבעים משה ואני התחברנו אל חבורת האספנים והחלטנו להזמין שניים מהם, את דורון רותם ואת שמוליק הרשקוביץ לתוכניתי.

זיכרונותיה של ישראל שזורים לכל אורכם בשידורי רדיו, אבל אין צורך להיתקע בעבר. גם כיום יש מי שעבורם הרדיו הוא הרבה יותר מנוסטלגיה. תכירו את חבורת משפצי הרדיו: כ־20 גברים ישראלים, גילו של הצעיר שבהם נושק ל־60 והמבוגר ציין לא מזמן גבורות, כולם מסורים לאותה מטרה משותפת: לאתר מכשירי רדיו עתיקים, להחזיר אותם לחיים - ולהפוך אותם לשמישים גם בעידן הדיגיטלי.

 

הם נוברים באהבה בקרביים של מכשירי רדיו ישנים, מסירים חלודה מכפתורים מאובקים, מחליפים במסירות רכיבים - ומחזירים לסקאלה את הסומק של פעם. האוהדים האדוקים שלא משאירים אף מכשיר מבית סבא מאחור, אף שבסופו של דבר גם להם נוח יותר להאזין לחדשות בטלפון הנייד.

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לדורון ושמוליק?*

דורון רותם מראש העין הוא האיש שהקים את החבורה ונחשב לרוח החיה שמאחוריה. את אהבתו לתיקון מכשירי רדיו ישנים הוא מפרסם בפייסבוק ובאתר האינטרנט שלו.

שמואל הרשקוביץ בעבר מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים והמשרד להגנת הסביבה מספר: "כילדים, אנחנו עוד שמענו את רדיו רמאללה (תחנה ירדנית ששידרה עד 1967). אמא שלי עבדה עבודות כפייה במפעל סימנס, ויום אחד ראיתי בבית מקלט רדיו של סימנס. שאלתי אותה: 'אמא, איך יכול להיות שאת מביאה הביתה מכשיר גרמני, ועוד של סימנס?' ואז היא סיפרה לי שהיא סחבה את המכשיר איתה ממחנות העקורים בנירנברג, וזה חיבר אותה למה שעברה בשואה".

 

*מה מספרות מפת עץ החיים הקבלית של דורון רותם ושמואל הרשקוביץ?*

 


מפתו של דורון מספרת על אדם שייעודו להיות מלך בביצוע. לחשוב עסקית ולראות בגדול. להיות עוצמתי, בעל כוח רצון ומשמעת עצמית. מציאותי, יסודי, מאורגן, מסודר, תכליתי ומעשי. יעיל, חרוץ, נחוש, מתמיד, עקבי ושם לב לפרטים. אדם בעל מחשבה רחבה, שרואה את רוחב התמונה, ליברלית. מחשבה היכולה להבין ולקבל כל סוג של אדם ולכן אדם בעל דחף לנתינה ללא גבולות. אדם תקשורתי, וורבלי, יצירתי, חופשי, אנרגטי, אנליטי, כושר קליטה מהיר, זריז, יוזמתי, כריזמטי, דחף לצבור ידע, דחף לשינויים בלתי פוסקים.



מפתו של שמואל מספרת על אדם שייעודו לעמוד על במה ולהעביר ידע, להרחיב אופקים, לפתח כוחות וכישורים בלתי רגילים, מדעיים ורוחניים, בכול תחום וברמה גבוהה. לפעול בנדיבות ורוחב לב. אדם בעל יכולת נתינה ללא גבול. לעזור לאחרים להתגבר על בעיותיהם ומכשלותיהם. אדם בעל סגנון מחשבה מהירה, החלטית, ממוקדת, אנרגטית, מחשבה מקורית, בעלת יכולת להתגבר על מכשלות החיים. אדם בעל יכולת לפעול בחכמה למען האנושות. לפעול באומץ ולהתמודד עם אתגרים. לעשות פעולות נעלות למען החברה.

במפות של שניהם מופיעים: מס' התקשורת [5] המשויך למזל תאומים, מספר המנהיגות ויכולת ההכלה של האחר [9] המשויך למזל טלה ומספר הרצון לשמח את האחר [3] המשויך למזל קשת. החיבור בין האנרגיה של שלושת המספרים האלה יוצר תקשורת היא שגר של רגש שמותמר להיות גשר בין אנשים. אין כמו עולם הרדיו שיכול לייצר תקשורת מסוג כזה.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

סקסטה – רדיו

מילים: אהוד מנור, לחן: עוזי חיטמן

אור – שושנה דמארי

מלים ולחן: נעמי שמר

מתי כספי - ברית עולם

מילים: אהוד מנור לחן: מתי כספי

להקת צלילי העוד לנר ולבשמים

מילים: רבי שלום שבזי, לחן: אביהו מדינה

רדיו חזק - 1981

מילים: דורי בן זאב, יאיר ניצני, יושי שדה ויזהר אשדות

לחן: יאיר ניצני ויזהר אשדות

אביהוא מדינה - שבחי ירושלים

מילים: מן התפילה, לחן: אביהוא מדינה

אל תירא ישראל (יעקב התמים) – משה הלל

מלים ולחן: אביהוא מדינה

עופרה חזה תפילה

מילים: בצלאל אלוני, לחן: הנרי בראטר

רדיו רמאללה – יהודה פוליקר

מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר

אל תשליכני לעת זיקנה - אביהוא מדינה ושימי תבורי

מילים: מתוך תהילים, לחן: אביהוא מדינה.

לאור הזיכרונות – שושנה דמארי

מילים: יחיאל מוהר, לחן: משה וילנסקי

החול יזכור חווה אלברשטיין

מילים- נתן יונתן, לחן- נחום היימן.


           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה