יום שני, 5 בדצמבר 2022

עולם החינוך – ממשבר לחדשנות ותקווה 05.12.2022

 בס"ד

עולם החינוך – ממשבר לחדשנות ותקווה

 


במסגרת תוכניתנו "עניין גורלי" אנו אירחנו ביום שני, י"א בכסלו ה'תשפ"ג 05 בדצמבר 2022, כבכל יום שני, ברדיו קסם, 106 FM בין השעות 11:00 ל 14:00 את אהרון בן שימול וברוריה טישלר - מובילים את אגף החדשנות בחולון ממשבר לחדשנות ותקווה – במסגרת מנהל החינוך המנוהל על-ידי ראשת המנהל אריאלה קידר.

 

תקופתנו, המכונה "עידן המידע", מאופיינת בעומס והצפה של מידע ובהתפתחויות טכנולוגיות מדהימות כגון מהפיכת התקשוב. התפתחויות אלו מציבות אתגרים רבים בעולם החינוך.

 

העולם הדיגיטלי והמקוון עשה ועושה שינוי דרמטי במבנה ההיררכי של מקור הידע ובנגישות לידע עבור ציבור רחב ומגוון. עבור חלק לא מבוטל מן הילדים יש אופציות וחלופות לקבלת מידע על דברים שרלוונטיים להם ומעניינים אותם, והמורה בכיתה או ספר הלימוד כבר אינם מהווים מוקד מרכזי להשגת ידע.

 

אם בעבר ישבנו בספריות וחיפשנו מידע בנוסף לידע אותו קיבלנו מהמורה בכיתה הרי שכיום המידע במרשתת (אינטרנט) בכלל ובויקיפדיה בפרט אנו מקבלים בלחיצת כפתור המון ידע ישירות למכשיר הסמרטפון שלנו שיודע הרבה יותר ומהר יותר מהמורה הידען ביותר. 

 

השינוי במבמנה ההיררכי של הידע מעמיד אתגרים רבים בפני העולם מתנהל כיום במגה מהירויות בתחום הדיגיטלי והמקוון, בתחומי התקשורת, ואפילו ביחסים הבינאישיים. התחלפות הידע היא מהירה ביותר, השינוי בגירויים הוא מהיר ותזזיתי, והריבוי של הגירויים שמגיעים בעוצמה רבה ובאופן בו זמני מייצר רמה גבוהה של עוררות שמלווה בקושי להירגע או להתמקד בדבר אחד מסוים לאורך זמן.

 

מיתוג העיר חולון, כ'עיר-הילדים', בהתאם לחזונו של ראש העיריה מוטי ששון, מאמינה בדור הצעיר, ורואה בטיפוח 'דור העתיד' - מטרה אליה יש לשאוף ועבורה יש לגייס את מירב המאמצים והמשאבים. ואמנם, כחלק מרכזי של המדיניות העירונית, הציבה חולון בראש מעיניה את תחום החינוך והתרבות.

 


מינהל החינוך, מבקש לספק את המענה הטוב ביותר לכלל צרכי החינוך של אוכלוסיית העיר על רבדיה השונים, מהגיל הרך ועד שיבה, בחיי היום יום ובאירועים מיוחדים, במסגרת המערכת הפורמלית ומחוצה לה - תוך התעדכנות מתמדת והתאמה לתנאים ולמאפיינים המשתנים.

 

חולון נמצאת בעיצומה של רפורמה בדרכי הוראה-למידה- הערכה, שמטרתה  להציע לתלמידי העיר בכל שכבות הגיל למידה חווייתית ומשמעותית, המספקת לתלמידים התנסויות חדשות ומגוונות ומכינה אותם לאתגרים מורכבים בעתיד. גישה זו, מתפתחת, מעמיקה ומתרחבת  החל מגני הילדים, לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים, במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות.

 

בעיר הוקם מרכז חדשנות חינוכית ארצי האחראי על הכשרות  צוותים, יוזמות חינוכיות, שילוב טכנולוגיה בלמידה, קידום תיירות חינוכית והפצת המודל.

 

הצוות החינוכי מאמין בפוטנציאל הטמון בכל אדם, בטיפוח התלמיד והמחנך, הגעה להישגים לצד הקניית ערכים ומוסר, אלה הם חלק מעקרונות היסוד של החינוך בחולון. לצורך כך, פועלת מערכת ארגונית מתקדמת הכוללת כח אדם מיומן ומושקעת עבודה פדגוגית נרחבת לצד השקעת משאבים רבים, כדי לממש את העקרונות הנ"ל.

 

* למה כדאי לשים את כל הדברים שיש לנו בצד ולבוא להקשיב לאהרון בן שימול מנהל אגף החדשנות וברוריה טישלר מנהלת בית רוטר?*

אגף חדשנות בחינוך אחראי על פיתוח, קידום והטמעת חדשנות פדגוגית והתאמת מערכת החינוך למאה 21 בבתי הספר, גני הילדים והחינוך הבלתי פורמלי בקרב מנהלים, אנשי חינוך ותלמידים.

במסגרת אגף החדשנות שבהנהלתו של אהרון בן שימול הוקמו שני מרכזים. מרכז אתחלא בהנהלתו של אהרון בן שימול עצמו ובית רותר בהנהלתה של ברוריה טישלר.

 

אהרון מאד מאמין באנשים וזה ניכר בתפיסות העולם שלו ובדרך הניהול שלו. אהרון מאמין כי חובתנו החינוכית והמוסרית להעניק יכולת ותשתית לאלפי ילדים ( שיהפכו למבוגרים) שאינם מרגישים שיש להם יכולת לתרום לעולם או לסביבתם, שחושבים שאין להם כשרון, שכיבו להם את התשוקה, לתת להם את היכולות והכלים החדשניים ביותר  בכדי שיוכלו ליצור ולחלום ( ובית הספר הוא המקום הראשון והמשמעותי שמעניק את התחושה הזו), כפי שאמר וולט דיסני "אם אתה יכול לחלום על זה תוכל לעשות את זה". 

 

ברוריה אוהבת את היזמות והיצירתיות הגלומה בתהליכים חינוכיים ולכן בחרה (ולא בפעם הראשונה), לקחת חלק בניהול והקמה של מקום חדש, עם כל האפשרויות הגלומות בו. ברוריה שואפת ומקווה ולהפוך את בית רותר להיות למקום ייחודי, המביא ערך גדול לקהל הלומדים ולסביבה שלו.

 

מרכז אתחלא בהנהלתו של אהרון, הינו מעבדה לחדשנות חינוכית, שפועל תחת אגף חדשנות חינוכית במנהל החינוך בעיריית חולון. מטרת המרכז, להתוות דרך חינוכית וקידום פדגוגיה חדשנית בקרב אנשי החינוך בחולון ולעודד יזמות, מנהיגות ורב-תרבותיות באמצעות טכנולוגיה חדשנית בקרב אנשי חינוך ותלמידים.

 

בית רותר בהנהלתה של ברוריה הינו מרחב עירוני להתנסות טכנולוגית המעודדת חדשנות, סקרנות, יצירתיות ויזמות, תוך יצירת שיתופי פעולה בין מוסדות החינוך, הקהילה, התעשייה והאקדמיה לקידום מענים לאתגרים בתחומים חברתיים וערכיים.

המרכז מאפשר לקהל הלומדים התנסות ולמידה בסביבה חדשנית המצוידת בכלים טכנולוגיים מתקדמים, בליווי אנשי צוות מקצועיים ומיומנים.

 

*מה מספרות מפות עץ החיים הקבליות של אהרון בן שימול וברוריה טישלר?*

 

אהרון בן שימול



מפתך מספרת על אדם בעל יכולת טבעית למנהיג, הדורש הכרה, המקבל ונותן כבוד ובעל בטחון עצמי. אדם מוחצן, שאפתן, יצירתי, בעל יכולת לקבוע ולבצע מטרות קצרות טווח ועם זאת מוקד מטרה. אדם יוזמתי, נמרץ, נחוש בדעתו, בעל יכולת ניהול טבעית, בעל יכולת ארגון ועצמאי במעשיו ובהחלטותיו. נוטה להתנסות  בדברים חדשים, ספונטני, כנה. זקוק למרחבים, פועל כאש היצירה, אמיץ, מעשי ופעלתן. בעל יכולת ליצור ולקדם רעיונות. התחלות חדשות גורמות לו להיות מאושר.

 

אדם בעל סגנון מחשבה מהירה, החלטית, ממוקדת, אנרגטית, מחשבה מקורית, בעלת יכולת להתגבר על מכשלות החיים. לעצמאות, מנהיגות, יצירתיות, שאפתנות, הישגיות, יוזמה, אתגר, לייצר רעיונות ומטרות חדשות, אינדיבידואליות, דומיננטיות, דיפלומטיות, חופש פעולה, קבלת הכרה וביטחון עצמי, כבוד עצמי, מוחצן, ממוקד מטרה, נחישות, מנהל, יכולת ארגון, מתחיל דברים חדשים, אוהב להתנסות, ספונטני, זקוק למרחב, לומד בדרך הקשה ועצמאית – לא לומד משגיאות אחרים, בוחר דרכו לאחר ששמע את כולם כמו כל מנהל, אומץ, מעשי, דרמתי, אוהב בין היתר להיות לבד, לא חושף רגשות,  וורבאלי, ביטחון עצמי, מסגרת משפחתית חשובה להכרה ולמימוש היעוד. אדם שמעריך מאוד אנשים עצמאיים, אמיצים, המדברים בגלוי.   

 

ברוריה טישלר



מפתך מספרת על אדם שמבנה אישיותו כולל את התכונות הבאות: אדם בעל יכולת טבעית לנהל, לתכנן מראש את צעדיו ולהגיע לפסגה. אדם יסודי בעל יכולת לרדת לפרטים הקטנים ובו זמנית לראות את המכלול כולו. אדם השואף ליציבות כלכלית. אדם הישגי, תכליתי, מעשי, אחראי, ענייני, שאפתן, בעל כח רצון. אדם כשרוני ובעל משמעת עצמית. אדם תחרותי בכל רמ"ח עבריו ושס"ה גידיו. אדם הפועל על פי חוקים ונורמות. אדם האוהב שגרה ועקביות. אדם מציאותי ויציב. 

 

אדם בעל מחשבה מאורגנת, מסודרת, שרואה שלבים. מחשבה שיודעת לפרק תמונה גדולה או רעיון מורכב לגורמים ושלבים, ולכן מחשבה שיודעת ליצור תוכניות יישומיות. מחשבה היודעת לזהות את הפגם, את החוסר, את המקום הדורש תיקון או שיפור. יכולת ראיה (חשיבה) התמקדות בפרטים הקטנים. חשיבה שיטתית ומובנית, חשיבה בצורה של נוסחאות, מודלים ותבניות. מפתך מספרת על אדם המעריך אנשים ישרים, הוגנים, שמקיימים את הבטחותיהם, שאפשר לסמוך עליהם, אנשים המתקדמים בחייהם ומשקיעים. מעריך אנשים ביצועיסטים ועקביים שלא מחפשים קיצורי דרך והגיעו למטרות שהציבו לעצמם ובמיוחד לאילו שלא נכשלו.

 

היה מעניין... מוזמנים להאזין.

 


להאזנה לשעה הראשונה לחץ כאן

להאזנה לשעה השנייה לחץ כאן

להאזנה לשעה השלישית לחץ כאן

 

השירים שהושמעו בתוכנית:

הכל עובר חביבי - עודני ילד

מילים: עדנה פלג, לחן: נמרוד טנא

אביתר בנאי & תמיר מוסקט - רחמים

מילים: אביתר בנאי, לחן: אביתר בנאי ותמיר מוסקט

ברי סחרוף - כמה יוסי

מילים: ברי סחרוף, לחן: ברי סחרוף, רע מוכיח

מאור כהן - שיר של יום חולין.

מילים: רחל שפירא, לחן: יאיר רוזנבלום

תיסלם - רדיו חזק

מילים: דורי בן זאב, יאיר ניצני, יושי שדה ויזהר אשדות

לחן: יאיר ניצני ויזהר אשדות

סקסטה – רדיו

מילים: אהוד מנור, לחן: עוזי חיטמן

יהודה פוליקר רדיו רמאללה

מילים: יעקב גלעד, לחן: יהודה פוליקר

שלמה ארצי - הרדיו הישן

מילים ולחן: שלמה ארצי

ריקה זראי - גן השקמים

מילים: יצחק יצחקי' לחן: יוחנן זראי

אריק סיני - אם אתה בסביבה

מילים ולחן: יצחק קלפטר

מתי כספי - כשאלוהים אמר בפעם הראשונה

מילים: נתן זך לחן: מתי כספי

ריטה ורמי קלינשטיין - את שרה ברדיו + בגידה

מילים: דן תורן, לחן: רמי קלינשטיין



           יו"ר ועדת רדיו וחבר הנהלה באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית


                                                              קטלוג העשייה שלי






 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה